
NDP & Screenforce willen uitstel richtlijn politieke reclame
Brancheorganisaties NDP Nieuwsmedia en Screenforce willen dat het kabinet een overgangsregeling treft omtrent de Europese verordening Transparantie Politieke Reclame. Hiertoe hebben Michel van der Voort, directeur van Screenforce en Herman Wolfswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia een brief gestuurd aan de directie Democratie & Bestuur en aan het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties.
De oproep van de brancheorganisaties is opvallend, aangezien enkele jaren bekend was dat deze verordening van kracht zou worden op 10 oktober 2025. De parlementsverkiezingen zijn op 29 oktober 2025, waarmee de verordening voor de verkiezingen 15 dagen directe werking zou hebben.
De verordening heeft tot doel om meer transparantie van politieke uitingen in reclames te bewerkstelligen en het toezicht daarop vorm te geven. NDP Nieuwsmedia stelt expliciet de doelen van de verordening te steunen, maar heeft samen met tv-brancheorganisatie Screenforce problemen met de implementatie. De Nederlandse wetgever heeft nog geen implementatiewet ingediend biji de Tweede Kamer waarin duidelijk wordt wie de toezichthouder wordt. Ook dient de Europese Commissie nog uitvoeringsrichtlijnen te maken.
Volgens NDP Nieuwsmedia en Screenforce kunnen mediaorganisaties op deze wijze de verplichtingen uit de verordening niet goed opvolgen, omdat er te veel onduidelijkheden zijn en aanpassingen vergt in de werkwijze van de mediaorganisaties. Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia heeft hierover samen met zijn leden al eerder een gesprek gevoerd met het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties. Ook EGTA, de commerciele brancheorganisatie van radio- en tv-bedrijven had al een brief gestuurd met de ophelderingsvraag aan de Europese Commissie.
Denemarken en Estland troffen al overgangsregeling
In Estland en Denemarken vinden net als in Nederland rondom de invoering verkiezingen plaats. De Deense regering heeft om die reden toegezegd dat de autoriteiten tot volgend jaar geen boetes voor overtredingen van de verordening zullen opleggen. De overheid van Estland heeft uitgesproken dat het begrijpt dat de mediaorganisaties nog niet zullen voldoen aan de gestelde verplichtingen uit de verordening. Screenforce en NDP Nieuwsmedia vragen om een soortgelijke overgangsregeling in Nederland.
Verordening
De verordening bevat uitgebreide regels inzake transparantie, verantwoordingsplicht en systeemontwerp voor onder meer politieke reclame op online platforms.
Gebruikmaken van targeting- en amplificatietechnieken voor politieke online reclame mag op grond van het voorstel voor de verordening in de toekomst alleen op basis van persoonsgegevens die van de betrokkene zijn verkregen en wanneer de betrokkene hier toestemming voor heeft gegeven. Het gebruik van gevoelige persoonsgegevens wordt verboden
Alle politieke online reclames zullen beschikbaar komen in een online reclamedatabank. Drie maanden voor de verkiezingen is het verboden om politieke reclame te maken in opdracht van entiteiten buiten de EU.
Transparantie
De verordening stelt verder dat duidelijk moet zijn dat politieke advertenties als zodanig moeten worden gemarkeerd en dat zij vermelden wie ervoor heeft betaald en hoeveel, met welke verkiezingen, welk referendum of welk regelgevingsproces zij verband houden en of zij gericht zijn ingezet (targeting).
Op die manier zullen volgens de Europese Commissie burgers boodschappen kunnen herkennen die bedoeld zijn om hun politieke standpunten en beslissingen te sturen. Ook is het de bedoeling daarmee manipulatie tegen te gaan.
In 2023 werd volgens RTL Z 13,2 mljoen aan politieke reclame uitgegeven.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: David de Jong