Michel van Velde: AI verandert alles voor merken bij Craftmore

[Marketing Report Radio] Craftmore over de impact van AI op de bureauwereld

Michel van Velde is CEO en Senior Brand & AI Director bij Craftmore. Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over de grote veranderingen in de bureauwereld, de impact van AI op merken en de noodzaak voor bureaus om zich aan te passen aan een snel digitaliserend landschap.

AI dwingt bureaus tot verandering

Michel van Velde ziet grote veranderingen op de bureauwereld afkomen. Waar veel bureaus onrust ervaren door het verdwijnen van banen en de opkomst van AI, ziet Michel van Velde juist kansen. "Juist nu is er ontzettend veel te doen voor bureaus, omdat merken hulp nodig hebben bij alle veranderingen, vooral rondom AI. De impact van AI is enorm, we staan echt aan de vooravond van een revolutie. Bureaus moeten nu hun rol pakken en merken begeleiden door deze transitie, dat is precies wat wij doen."

Niet alle bureaus overleven

Michel van Velde: "Niet elk bureau gaat het redden, vooral niet als ze vasthouden aan oude werkwijzen, zoals alleen websites bouwen of standaardcampagnes draaien. Je moet nu echt een gids zijn voor je klanten en ze helpen met de nieuwe ontwikkelingen, want AI gaat je merk ingrijpend veranderen."

AI agents als nieuwe doelgroep

Michel van Velde merkt in gesprekken met directies en marketeers dat de impact van AI nog niet altijd wordt overzien. "Dan vraag ik: weten jullie wat AI agents zijn? Meestal is het antwoord vaag, men denkt dat het iets is op je telefoon, maar AI agents gaan straks écht je dagelijks leven ondersteunen en keuzes voor je maken, ook bij aankopen. Dat betekent dat marketeers straks een nieuwe ‘doelgroep’ hebben: de AI agent. Die neemt straks beslissingen voor consumenten, dus moet je zorgen dat jouw merk top of mind is bij die agent."

Hij voorspelt een verschuiving in de marketingaanpak: "Vroeger probeerden we consumenten te beïnvloeden, straks ook de AI agent, misschien heet die wel Robert, Truus of Miep op je telefoon. Je moet zorgen dat ‘Miep’ jouw merk kent en aanbeveelt."

Van grote tot kleine merken: focus op merk en data

Hoewel Craftmore werkt voor grote internationale merken, helpt het bureau ook middelgrote en kleine organisaties. Michel van Velde: "We doen dit uit passie en vinden het leuk om uiteenlopende klanten te helpen."

De opkomst van AI leidt tot grote veranderingen in het werkveld. "Dat gebeurt inderdaad nu al. AI agents van bijvoorbeeld Elon Musk gaan straks nóg meer veranderen. Er zal straks ook gewoon betaald worden om in het rijtje aanbevelingen te staan, net als bij Google nu. Dat wordt een nieuw verdienmodel."

Michel van Velde ziet dat veel merken nog niet bezig zijn met investeren in hun merk en data. "Veel merken focussen op de korte termijn, hoe optimaliseer ik mijn conversie? Maar je moet nu investeren in merk en data, zodat je straks niet achterloopt."

Merkstrategie belangrijker dan ooit

Michel van Velde: "Wij starten altijd met inzichtelijk maken welke data er is, wie de doelgroepen zijn, en vooral: hoe speel je in op de komst van AI agents? Daarna kijken we of je systemen nog geschikt zijn, bijvoorbeeld of je data in een oud content management systeem zit of juist in losse tools. Het doel is om alles klaar te maken zodat AI agents makkelijk met je merk kunnen werken."

De rol van bureaus verandert hiermee. "Reclamebureaus verschuiven van conversiegericht werk naar merkbouw. Zij zorgen dat je merk tussen de oren zit, zodat die AI agent jouw merk aanbeveelt. Branding wordt dus belangrijker dan ooit."

Investeren op lange termijn

Investeren in AI en data levert niet direct resultaat op, erkent Michel van Velde. "Heel eerlijk: in twaalf maanden zie je waarschijnlijk nog geen directe ROI in cash. Je legt nu de basis om straks te kunnen overleven in het nieuwe landschap. Maar als je nu niet investeert, ben je straks te laat."

Zijn advies aan bureaus is duidelijk: "Niet als ze zich aanpassen en de merkstrategie voorop zetten. Bureaus die blijven hangen in oude modellen gaan het wel moeilijk krijgen. Nu is het moment. Wacht niet af."

Luister hier dit interview

Luister hier de volledige uitzending van 15 juli

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

David de Jong: Media, macht en marktwerking

17-12-2025 | 10:54:00
Tijdens een uitzending van Marketing Report op New Business Radio blikt David de Jong terug op een bewogen mediajaar en kijkt hij vooruit naar de krachten die het Nederlandse medialandschap blijven beïnvloeden

Annabelle Klop: Waarom het merk weer centraal moet staan

17-12-2025 | 10:00:00
Ze spraken over de internationale positie van Serviceplan, het ondernemerschap binnen het netwerk en de ambities om in Nederland verder te groeien.

Kim Klaver: PR vraagt om betere tooling en relevantie

17-12-2025 | 09:46:00
Tijdens een uitzending van Marketing Report Radio gaat zij in gesprek met Bas Vlugt over de overname van het bedrijf, de rol van technologie en AI in PR

Willem-Albert Bol: Azerion verbindt merken en publishers

17-12-2025 | 09:39:00
Hij spreekt met Bas Vlugt over de groei van Azerion, de internationale cultuur op het hoofdkantoor en de rol van het bedrijf in het medialandschap

Nathalie Peters: MORGENFRISK helpt marketeers winnen

20-11-2025 | 16:12:00
Samen vertellen zij hoe topsportmentaliteit, mindset en maatwerktrainingen marketingteams helpen om beter te presteren, zonder zichzelf kwijt te raken.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.

Primeur: Video Ads op basis van Cost per Sale bij TradeTracker

18-12-2025 | 00:00:00
Hiermee biedt het bedrijf adverteerders en publishers de mogelijkheid om videocontent in te zetten met de zekerheid dat er alleen wordt betaald bij daadwerkelijke conversie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.