[Merken100 2024] Karin Löwik (Vivera): Eat Openminded

Vivera is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Karin Löwik, Marketing Director bij Vivera.

Kun jij Vivera introduceren?

Vivera is de marktleider in Nederland in vleesvervangers. We zijn ruim 30 jaar geleden begonnen met het maken van deze producten en bedienen vanuit 3 productie locaties in Nederland zo'n 20 Europese landen. Het is onze missie om bij te dragen aan een betere wereld door lekkere plantaardige producten te maken die het voor iedereen gemakkelijk maken om duurzamer te leven. Beter voor de aarde, beter voor dieren en gezonder voor mensen.  

Wie is de doelgroep van Vivera?

We hebben een breed internationaal doelgroepen onderzoek gedaan en een segmentatie gemaakt op basis van waarden en gedrag in plaats van demografische kenmerken. De doelgroepen waar we ons op richten zijn de vegetariers en veganisten, de balanszoekers en de onverschilligen. Dit zijn groepen consumenten die openstaan voor onze producten, maar die je op verschillende manieren moet zien te bereiken en aanspreken of nudgen.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Vivera?

Vivera wil toegankankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen en hen op een positieve manier stimuleren en verleiden tot een plantaardiger eetpatroon. Met de pay-off Eat Openminded roepen we mensen op om zich open te stellen voor verandering in hun eetgewoontes. We willen mensen uitdagen om te veranderen op een aanstekelijke manier. We beloven dat ze niet alleen verrast zullen worden door de goede smaak, maar ook door het goede gevoel dat ze bijdragen aan een betere wereld.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Vivera ook veranderd en als ja; hoe?

10 jaar geleden was Vivera een productiebedrijf waar nauwelijks aan marketing werd gedaan en het merk had weinig bekendheid. De markt groeide hard en we hadden de handen vol aam het opschalen van onze productie. In de laatste paar jaar hebben we hard gewerkt aan de uitbreiding van ons merk en de merkbekendheid in Nederland en inmiddels zijn we marktleider, daar zijn we trots op!

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Vivera?

De laatste tijd hebben we veel last van polarisarie in het debat over minder vlees en meer plantaardig eten. Op social media vliegen de veganisten en de carnivoren elkaar in de haren en er wordt veel misinformatie verspreid. Dit leidt tot twijfels over de gezondheid van onze producten terwijl onderzoek heeft aangetoond dat veel van onze producten gezonder zijn de vergelijkbare vleesvarianten. Om deze percepties bij te sturen zijn PR en social media belangrijk, want in een korte reclame boodschap kun je deze percepties niet zo gemakkelijk veranderen.

Is het een doelstelling van Vivera om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Zeker, we willen niet alleen duurzame producten maken met een lagere footprint, maar ook een duurzaam bedrijf zijn. We zijn B corp geworden om duurzaamheid te verankeren in al ons denken. Ook hebben we ambitieuze doelstellingen gesteld op CO2-reductie in onze hele supply chain, bevordeting van biodiversiteit en vermindering van watergebruik en verspilling. Ons eerste impact rapport hebben we onlangs uitgebracht.

Wat is het laatste nieuws?

Vanuit onze CO2 reductie doelstelling, hebben we onlangs plantaardige gehakt en gyros in een zakje geintroduceerd. Dit levert een plastic besparing van 70 procent op en een forse CO2 reductie ten opzichte van een bakje. De reacties op social media zijn enthousiast odat een zakje ook meer gemak biedt in het dagelijks gebruik.   We hopen dat het succes doorzet zodat we meer producten in zakjes kunnen gaan aanbieden en zo nog meer positieve impact kunnen maken.

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

www.vivera.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA

11-09-2024 | 11:55:00
Marketing Report is overal maar toegegeven: we lopen niet iedere dag hoofdkantoren van grote adverteerders binnen. Maar afgelopen week dus wel

[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom

03-09-2024 | 10:35:00
Het zal ongetwijfeld heel slim en effectief zijn - want waarom zou je het anders doen? - maar ik vind het dus dom. Misschien effectief maar dan nog steeds dom. En ik sluit niet uit dat het effect er alleen is op korte termijn en misschien wel wat relatieve schade op de langere termijn

[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?

06-08-2024 | 13:17:00
Marketing Report publiceerde deze zomer de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing

23-07-2024 | 13:51:00
Mentos is genomineerd voor de Merken100 2024. Wij spreken met Nienke Debets, Brand Group Manager Mentos bij Perfetti Van Melle.

[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud

22-07-2024 | 16:24:00
ZEKUR staat op nummer 54 in de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Janneke Kloosterman, Brand, Marketing & Communications Manager bij ZEKUR
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happines Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan

Havas Lemz ontwikkelt CHECK-campagne voor Dienst Toeslagen

07-10-2025 | 10:38:00
Dienst Toeslagen start een campagne die mensen aanmoedigt hun toeslagen aan te passen bij veranderingen in hun leven

team5pm en fonQ lanceren campagne rond woonstijl

07-10-2025 | 10:21:00
Online woonwinkel fonQ lanceert een online campagne, ontwikkeld in samenwerking met team5pm, die Nederlanders aanzet hun eigen woonstijl te ontdekken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.