
[Merken100 2024] Daan Langstraat (MediaMarkt): In mijn ogen is alléén investeren in korte termijn een race-to-the-bottom
MediaMarkt is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Daan Langstraat, Head of Brand & Campaign bij MediaMarkt Benelux.
Kun jij MediaMarkt introduceren?
MediaMarkt is de nummer 1 omnichannel speler in consumentenelektronica. De consument wordt via allerlei kanalen bediend – 81 winkels in de Benelux, webshops in elk land en een marketplace in Nederland - en kan zelf bepalen hoe, waar en wanneer elektronica wordt gekozen, gekocht en ontvangen. Bij ons kun je producten zien, voelen en uitproberen. Service is daarnaast een ander belangrijk onderscheidend element. De experts in onze winkels kunnen je alles over de producten vertellen en samen met jou de beste oplossing zoeken. Wij bezorgen, installeren, verzekeren, beschermen, repareren en ruilen uiteindelijk ook je oude apparaat weer in voor een cadeaubon. Daarnaast bieden we steeds meer diensten. We maken de hele cirkel rond en daarin is MediaMarkt uniek. MediaMarkt heeft haar aanbod in maart 2024 verder uitgebreid met haar marketplace, waarmee we producten aanbieden aan die niet in de winkels verkrijgbaar zijn. Dit gebeurt in samenwerking met geselecteerde partners die een plek op het platform hebben gekregen.
Op welke KPI’s koers jij als marketeer?
Als marketingafdeling zijn we bij MediaMarkt verantwoordelijk voor het genereren van traffic, zowel naar onze website en app als naar onze winkels. Natuurlijk zijn dat de allerbelangrijkste KPI’s voor ons. Zonder traffic geen sales namelijk. Hiervoor is het natuurlijk belangrijk dat je een sterk merk bent met een duidelijke propositie. Daarom zitten we ook bovenop onze brand funnel en brand equity.
Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op kortetermijn-salessuccessen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor MediaMarkt?
In mijn ogen is alléén investeren in korte termijn een race-to-the-bottom. Als je als merk geen toegevoegde waarde biedt aan hetgeen je verkoopt dan word je inwisselbaar. Les Binet en Peter Field toonden in hun rapport The Long and the Short of it meer dan 10 jaar geleden al aan dat investeren in je merk van groot belang is. Een sterk merk levert op lange termijn meer traffic én sales (met betere marges) op en dus ook meer winst. Natuurlijk is het voor een merk als MediaMarkt in deze tijd waarin je je met prijs steeds minder kunt onderscheiden ook ontzettend belangrijk geworden om aan onze doelgroepen te vertellen waarom ze voor MediaMarkt zouden moeten kiezen.
Is het een doelstelling van MediaMarkt om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?
Absoluut. Als Europees marktleider in consumentenelektronica willen wij op het gebied van duurzaamheid een voorbeeld en voorloper zijn in de branche. Duurzaamheid is voor ons een belangrijke pijler, maar het is ook waar de consument van vandaag naar op zoek is. Zo hebben we recent ons partnership met Essent uitgebreid. Essent krijgt shop-in-shops op de onze winkelvloer. Daarin staan energiezuinigere producten voor het verduurzamen van het huis centraal, denk aan zonnepanelen en woningisolatie tot energiezuinigere huishoudelijke apparaten en laadpalen voor elektrische auto’s. Consumenten kunnen deze producten bekijken en ervaren, persoonlijk advies krijgen en informatie inwinnen en contracten afsluiten, ook als zij geen energiecontract hebben bij Essent. De uitrol is gestart in maart en momenteel zijn al meer dan 20 winkels voorzien. Dit partnership past uitstekend onder ons Betterway-label, onze duurzaamheidspropositie, waarmee we consumenten helpen bij hun duurzamere productkeuze en het verduurzamen van hun eigen consumptie.
De wereld is de afgelopen tien jaar veranderd. Is het merk MediaMarkt ook veranderd en als ja; hoe?
MediaMarkt is veranderd van dozenschuiver naar experience champion. We bieden toegevoegde waarde met onze verschillende winkelformats, services, onze app, en recent door het toevoegen van de marketplace die bijdraagt aan onze ambitie om in de toekomst 50 procent van de omzet uit online te halen. We willen dichtbij de klant staan in ieder kanaal.
Wat is het laatste nieuws?
We hebben recent aangekondigd Main Partner van Feyenoord te worden vanaf komend seizoen. We zijn momenteel samen met Feyenoord hard aan de slag om ons partnership dat per 1 juli ingaat zo goed mogelijk vorm te geven. Voor ons een compleet nieuw avontuur, omdat we tot nu toe geen sportsponsoring hebben gedaan.
De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.
Kaarten voor M100 Summer Edition
De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA
[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom
[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?
[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing
[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud
Gepubliceerd door: Pie Kamau