Meer tijd om een sterke visuele stijl te ontwikkelen

[Interview] Pim de Bilde over Iron Films

Iron Films is een bedrijf dat zich specialiseert in virtual production en ICVFX (in camera visual effects). Door gebruik te maken van visualisatietechnieken helpt IRON Films filmmakers om hun creatieve visie te realiseren en het maximale uit hun productie te halen. Marketing Report spreekt met mede-oprichter Pim de Bilde.

Kun je uitleggen wat jullie doen met Virtual Production?

In virtual production, of dit nu met green screen is of met LED-volumes, is het nodig om al in de vroege fases van een productie het mogelijke eindresultaat te visualiseren. Dit betekent dat regisseurs, creatives en producenten direct kunnen zien hoe hun film of commercial eruit zal komen te zien. Dit helpt niet alleen om betere creatieve keuzes te maken, maar voorkomt ook verrassingen later in de productie.

Hoe faciliteren jullie dit proces?

Wij zetten pre-visualisatie (Pre-Vis) met unreal engine in als een krachtige tool om de productie voor te bereiden. Onze eigen pre-visualisatietools binnen unreal engine maken het mogelijk om veel gebruikte camera's en lenzen na te bootsen om shots te plannen. Hiermee kunnen we de visie van creatives, regisseur en de directors of photography simuleren voordat de daadwerkelijke opnames plaatsvinden.

Camerahoeken, belichting, composities en setontwerpen worden in pre-productie bekeken. Belangrijke visuele beslissingen kunnen worden genomen zonder de tijdsdruk van de draaidag. Dankzij onze pixelstreamingserver kunnen alle betrokkenen – waar ze ook zijn – de visualisaties live bekijken via een webbrowser. Dit zorgt voor heldere communicatie tussen alle betrokken partijen. De montage begint zonder dat er gefilmd is. Hiermee helpen we het verhaal te vormen en bij te schaven. Ook het bij het opstellen van het budget gebruiken we visualisaties om in een vroeg stadium te zien wat mogelijk is met beschikbare middelen.

Risico’s worden beperkt en creatieve mogelijkheden vergroot. Omdat de meeste visuele aspecten al zijn bekeken, kunnen we op de draaidag vol vertrouwen aan de slag en is er ruimte om creatieve keuzes verder uit te werken.

Jullie benadrukken dat het met virtual production niet alleen draait om technologie, maar vooral om creatieve voordelen. Kunnen jullie dat toelichten?

We zeggen altijd: goede voorbereiding is het halve werk. De pre-visualisatie stelt ons in staat om vooraf te zien, te beoordelen en te verbeteren. Dit betekent dat er juist meer tijd en aandacht is om een sterke visuele stijl en storytelling te ontwikkelen.

Het mooie van deze manier van werken is dat makers vooraf al ervaren hoe hun visie tot leven komt. Dit voorkomt verkeerde verwachtingen en misverstanden. Iedereen - van regisseur tot marketeer - heeft hetzelfde beeld in zijn hoofd, wat bijdraagt aan een soepelere samenwerking en een beter eindresultaat.

IRON Films biedt een pop-up virtual productionstudio aan. Wat houdt dit precies in?

Virtual production wordt vaak geassocieerd met grote LED-volumes en vaste studio-opstellingen, wij maken het toegankelijker door onze pop-up-studio-oplossing. Dit betekent dat we virtual production naar de klant brengen, in plaats van andersom. Onze setups kunnen op vrijwel elke binnenlocatie worden opgezet, van kantoren tot magazijnen en bestaande sets. Dit geeft maximale flexibiliteit en zorgt ervoor dat de technologie aansluit op de productie, niet andersom.

Wat betekent dit in de praktijk voor een draaidag?

Door vooraf alles visueel voor te bereiden, zorgen we ervoor dat de draaidag zo effectief mogelijk wordt benut. Dit maakt dat er ruimte is voor creatieve vrijheid. Fundamentele keuzes zijn al doordacht. Hierdoor kunnen we ons op de set volledig richten op het uitvoeren van de creatieve visie, zonder onnodige vertragingen of improvisaties die ten koste gaan van kostbare tijd.

Hierdoor is er minder stress en onzekerheid op de set: Iedereen weet precies wat er moet gebeuren. Er is focus op de kwaliteit en details van de productie. De basis staat al. Op de draaidag zetten we de puntjes op de i.

Hoe helpt deze aanpak jullie klanten?

Het grote voordeel van deze werkwijze is dat klanten en andere stakeholders vooraf inzicht hebben in het eindresultaat. Dit voorkomt verrassingen en zorgt ervoor dat iedereen op één lijn zit. We zeggen altijd: Als je een script leest, ziet iedereen een andere film voor zich. Maar als je een Pre-Vis bekijkt, hebben we allemaal hetzelfde beeld.
Dit leidt tot een productieproces dat beter georganiseerd is en ook de creatieve mogelijkheden vergroot. Door visualisatie en voorbereiding helpen we makers om hun visie op de best mogelijke manier te realiseren.

Wat kunnen we in de toekomst verwachten van IRON Films?

We blijven ons ontwikkelen om virtual production nog toegankelijker en krachtiger te maken. Onze focus ligt op het verder uitbouwen van onze pop-up-studio’s, zodat meer producties hiervan kunnen profiteren. We werken aan nieuwe visualisatie technieken en tools waarmee makers hun verhalen nog beter kunnen voorbereiden en realiseren.

In samenwerking met creatives, producenten en marketeers streven we om virtual production breder in te zetten voor de industrie. We werken samen met onderwijsinstellingen en filmopleidingen om virtual production inzichtelijk te maken voor de volgende generatie filmmakers. Door studenten en docenten toegang te geven tot onze technologieën en workflows helpen we hen praktijkervaring op te doen in een snel veranderend medialandschap.

Onze missie is helder: we helpen filmmakers en creatives om hun visie tot leven te brengen met de kracht van Virtual Production en visuele voorbereiding.

www.ironfilms.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacancy] TBWA/ has a position for a Studio Manager (MAKE)

05-05-2025 | 08:56:00
TBWA\ is directly looking for a Studio Manager (MAKE) - Full-time  \  Amsterdam

[Vacatures] Springbok zoekt een Display Specialist

05-05-2025 | 08:16:00
Springbok is per direct op zoek naar een Display Specialist - Den Bosch

Peter van Wijnaerde: Marketing hoeft geen checkbox-marathon te zijn

05-05-2025 | 08:00:00
Merkconsistentie in een notendop: datzelfde kleurtje, diezelfde boodschap, tone of voice uit een handleiding van 142 pagina’s waar niemand nog naar kijkt.

Directeur Nederland Pieter Meijer verlaat Springbok Agency

04-05-2025 | 08:33:00
Loopbaanonderbreking voor reflectie, groei en verkenning van de toekomst van werk, met een specifieke interesse in hoe opkomende technologieën zoals AI slimmere samenwerking en zinvoller werk mogelijk kunnen maken

Amsterdam Creative Capital of Europe? Misschien niet

03-05-2025 | 13:54:00
Stedenlijst met Cannes Lions winnaars 2024 wordt gedomineerd door New York, Londen, Sao Paulo, Toronto

 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.