Meer mensen in de stad: buitenreclame profiteert mee

Het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten stijgt in Q1-25 met 6 procent

Fysiek winkelen zit in de lift. Nieuwe cijfers van onderzoeksbureau RMC laten zien dat het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten in het eerste kwartaal van 2025 met 6 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is niet alleen goed nieuws voor de retailsector, maar ook voor de buitenreclamebranche, die direct profiteert van drukker bezochte winkelgebieden.

Sterke start van het jaar

Vooral januari en maart lieten sterke groeicijfers zien, met een stijging van respectievelijk 6,6 en 6,5 propcent. Februari kende een gematigder verloop en eindigde met een stijging van 4,9 rpocent. Deze cijfers markeren een duidelijke ommekeer ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024, dat door slecht weer, lage consumentenvertrouwen en hoge inflatie werd gekenmerkt.

Winkelweer werkt mee

Het weer werkte dit jaar mee: het was droger en zonniger dan in dezelfde periode vorig jaar. En dat is van invloed, blijkt uit de data. Meer regen leidt tot minder winkelbezoek. De relatief gunstige weersomstandigheden in Q1 2025 droegen dus zichtbaar bij aan het herstel van de winkelstraat.

Kleine steden aan kop

Kleinere steden zagen de grootste stijging in passantenaantallen: plus 11 procent. Mogelijk kiezen consumenten er vaker voor om lokaal te winkelen, zeker wanneer het weer uitnodigt tot een fietsritje naar het centrum. Grote steden noteerden een groei van 5 propcent, maar blijven qua toerisme nog achter op het niveau van vóór de coronapandemie. Middelgrote steden kenden een gematigde toename van 2 procent.

Maandag en zondag populairder

Opvallend is de populariteit van maandag als winkeldag: plus 7 procent. Ook zondagen worden drukker bezocht, met een stijging van 4 propcent ten opzichte van Q1 2024. Woensdag verliest juist aan terrein (-6%).

Koopavond onder druk, maar nog niet ten einde

De traditionele koopavond blijft een zorgenkindje. In het eerste kwartaal van 2025 daalde het bezoek op donderdagavond met 17,7 procent. Toch ziet RMC-directeur Huib Lubbers nog perspectief: “Klanten die op koopavond komen, blijven langer en besteden meer. Er is bovendien geen goed alternatief voor wie overdag werkt.”

Buitenreclame in de lift

De stijgende drukte in winkelgebieden betekent ook dat buitenreclame aan kracht wint. Digitale schermen op toplocaties – zoals winkelstraten, winkelcentra en aanlooproutes – bereiken een groter publiek dan vorig jaar. Daarbij komt dat consumenten in een winkelomgeving reclame als relevanter en informatiever ervaren. De combinatie van meer zichtbaarheid én een koopgerichte mindset maakt buitenreclame tot een krachtige schakel in de marketingmix.

Vooruitblik op Q2

De verwachtingen voor het tweede kwartaal zijn positief. Q2 2024 stond in het teken van uitzonderlijk nat weer en lage winkeldrukte. Als de weersomstandigheden dit voorjaar meewerken, ligt een verdere stijging van het winkelbezoek in de lijn der verwachting.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Morrisons kiest voor DOOH met Bauer Media Outdoor

25-11-2025 | 14:22:52
Bauer Media Outdoor gaat een netwerk van 300 digitale schermen installeren en beheren bij Morrisons-supermarkten in het Verenigd Koninkrijk.

Cornelie Weller: We blijven masters in Out of Home, we heten nu Talon

24-11-2025 | 14:05:00
Op maandag 29 september 2025 werd het OOH-mediabureau Out of Home Masters omgedoopt tot Talon. Dit volgde op de overname van Out of Home Masters op 21 januari 2025 door Talon. We spreken over de rebranding en de ambities van Talon in Nederland met Cornelie Weller, sinds mei 2025 Managing Director Benelux van Talon

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Kees Wilbrink: Don’t forget to prime your campaign!

13-11-2025 | 15:12:57
Deze zomer was Ocean partner van Sail Amsterdam. Zelf ben ik groot fan van dit event, ik was die week dan ook nauwelijks van mijn bootje af te slaan!

Ad the Museum tijdens Museumnacht met CS Digital Media en Marketing Report

03-11-2025 | 23:15:00
Tijdens Museumnacht Amsterdam 2025 is onder de noemer Ad the Museum speciaal door Rodger Werkhoven met AI gecreërde reclamekunst vertoond


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Tien jaar awesome.: creativiteit blijft sterker dan algoritmes

27-11-2025 | 10:31:00
Inmiddels werkt awesome. voor organisaties als ANWB, BOVAG, Picnic, bol. en KNGF.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.