McDonald’s haalt menu’s weg in Saudi-Arabië

McDonald’s heeft tijdelijk alle menukaarten uit zijn restaurants in Saudi-Arabië verwijderd. De actie is bedoeld om te onderstrepen hoe goed klanten de producten van het merk kennen – zó goed, dat ze die zelfs zonder menu kunnen bestellen.

De menuless campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau Leo Burnett in Dubai. Volgens McDonald’s is de actie een ode aan de trouwe band met de Saudische klant, opgebouwd in meer dan dertig jaar aanwezigheid in het land.

Klanten bestelden zonder menu

Fayrouz Hassounah, marketing- en communicatiemanager bij McDonald’s KSA, Western & Southern Regions & Tabuk: “Over de afgelopen jaren zijn er veel fastfoodketens bijgekomen in Saudi-Arabië, met allerlei soorten hamburgers – van opvallend tot overdreven. Om te laten zien dat McDonald’s al dertig jaar dé favoriet is, besloten we het menu weg te halen, terwijl andere ketens het juist benadrukken.”

De actie verraste bezoekers, maar al snel ontstond er een hype op sociale media. Klanten deelden video’s waarin ze hun favoriete bestellingen opdreunden, zonder hulp van een menu, en daagden anderen uit hetzelfde te doen.

Social trend benadrukt klantbetrokkenheid

De campagne, bekend als de McMenuless Challenge, verspreidde zich razendsnel online.

Fayrouz Hassounah: “Toen we het menu verwijderden, haalden we niets weg – we brachten iets aan het licht. Mensen hebben geen menu nodig bij McDonald’s. Hun bestelling is een vast ritueel, onderdeel van hun identiteit.”

Nadim Ghrayeb, business lead bij Leo Burnett: “Menuless was geen campagne, maar een statement. McDonald’s-producten zijn uitgegroeid tot onderdeel van de cultuur. Je hebt geen menu nodig als je publiek al weet wat ze willen.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Barracuda lanceert website en visuele identiteit

11-06-2025 | 08:54:00
Onder de pay-off We catch your crowd richt het bureau zich op het realiseren van merkbeleving die meer doet dan alleen aandacht trekken.

Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen

05-06-2025 | 11:11:00
DEPT groeide de afgelopen tien jaar snel via overnames en autonome groei en telt inmiddels 4000 medewerkers verspreid over vijf continenten.

Bert Hagendoorn: Trends en connecties op SXSW Londen

05-06-2025 | 09:18:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Bert Hagendoorn.

Suzanne Visser: Kruisbestuiving centraal op SXSW Londen

05-06-2025 | 08:53:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Suzanne Visser, voorzitter van Dutch Digital Design & Business Developer.

John Meulemans: AI vraagt om menselijkheid bij Hibou

04-06-2025 | 20:46:00
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met John Meulemans, AI & Influencer Marketing Strategist en partner bij Hibou.

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.