Mathijs Pattinama: Creativiteit cruciaal bij OOH-campagnes

[Marketing Report Radio] Creative marketeer van Global over eenvoud, impact en het benutten van de kracht van buitenreclame

Out of home is al jaren een krachtig medium, maar op creatief vlak valt er volgens Mathijs Pattinama van Global nog veel winst te behalen. In gesprek met Peter Wybenga en Bas Vlugt tijdens Marketing Report op New Business Radio vertelt de creative marketeer over het unieke karakter van buitenreclame en waarom eenvoud essentieel is voor succes.

Creativiteit is geen bijzaak

“Out of home is een geweldig medium, maar het wordt nog te vaak gezien als het ondergeschoven kindje,” stelt Pattinama. Volgens hem ligt de focus in de markt sterk op inkoop en inzet, maar is er op creatief vlak nog veel groei mogelijk. “Onze rol als exploitant is om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. We willen merken helpen het maximale uit het medium te halen.”

Daarom verzorgt hij bij Global regelmatig trainingen voor adverteerders en bureaus. “We geven inzicht in wat werkt binnen het medium, hoe je kijktijd benut en hoe je eenvoud toepast om impact te maken.”

Van storytelling naar kernboodschap

Een veelvoorkomende valkuil volgens Pattinama is dat merken te veel denken vanuit een tv- of social-first-aanpak. “Bij tv heb je de tijd om een verhaal te vertellen. Bij out of home heb je slechts twee à drie seconden. Mensen lopen of rijden langs je uiting. Je hebt geen geluid, geen lange aandachtsspanne. Dat vereist een totaal andere benadering. Breng je boodschap terug tot de essentie. Eén beeld, één slogan, één logo. Meer heb je niet nodig.”

Als voorbeeld noemt hij de opvallende campagnes van EasyToys. “Korte, krachtige boodschappen die bij hun merk passen en direct binnenkomen. Dat is waar we met z’n allen naartoe moeten.”

Simpel is effectief

Volgens onderzoek dat Global uitvoert met grote adverteerders, is eenvoud niet alleen creatief doeltreffend, maar ook aantoonbaar effectief. “Hoe simpeler je communicatie, hoe beter mensen het onthouden. En dat is uiteindelijk wat je als marketeer wilt.”

Ook qua meetbaarheid is buitenreclame volwassen geworden. “We kunnen steeds beter aantonen wat het effect is van een campagne. Of het nu gaat om merkbekendheid of conversie.”

Out of home als volwaardig onderdeel van de mediamix

Pattinama ziet dat out of home nog vaak als een losstaand medium wordt ingezet. “Terwijl het een unieke bijdrage kan leveren aan de totale mediamix. Onlangs hebben we voor een klant het mediabudget herschikt. Door alleen out of home toe te voegen aan een mix van tv, display en social, realiseerden we 6 procent extra uniek bereik. Dat is significant.”

Mathijs Pattinama: “Als we met z’n allen mooier werk gaan maken, komt out of home anders op de kaart te staan.”

Zijn oproep aan merken en bureaus: betrek out of home en de creatieve aanpak eerder in het proces. “Dan pas kun je echt effectief campagne voeren.”

Luister hier dit interview

Beluister hier de hele uitzending van 21 oktober 2025

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio



 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Michael Coreelmont: Popup Padel kan echt overal

23-10-2025 | 11:31:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Georgios Petropoulos, oprichter EEN Media Group, en Michael Coreelmont, oprichter popuppadel.nl

Campagne Het Lekkerste Stel verbindt generatie én eetmoment

23-10-2025 | 10:57:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Boaz Disselkoen en Roos Jochems

Age Yska: edding wil aanwezig zijn op elke straathoek

23-10-2025 | 10:34:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Age Yska, marketingmanager bij edding.

Ilona Welte: Mentos blijft populair bij jong én oud

22-10-2025 | 11:39:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Ilona Welte, Senior Brand Manager Mentos bij Perfetti Van Melle.

Teunie Welage: Cora blijft merkicoon van Mora

18-09-2025 | 12:40:00
Peter Wybenga sprak met Teunie Welage. Zij deelde haar inzichten over de balans tussen merkconsistentie en vernieuwing.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.