Koen Denolf: Laat voelen dat je de opdracht wilt binnenhalen

[Column] Content Strategist en Managing Partner The Fat Lady - Wat voor onbeschaamde pitches sommige bedrijven uitschrijven

We werden met The Fat Lady uitgenodigd voor een pitch rond een nieuwe creatieve branding.

Hoe groot de groep van genodigden is? Geen idee, de ultrapersoonlijke beste spreekt al boekdelen.

Na een korte voorstelling van het bedrijf, komt de oproep:

"Combineer strategische diepgang met creatieve en conceptuele daadkracht – overtuig ons ten volle. Laat ons voelen dat jullie deze opdracht écht willen binnenhalen.
We denken aan, maar daarom niet beperkt tot:

  • Op de kaart zetten als onderscheidend met een helder inspirerend branding/merkverhaal als rode draad, herkenbare copy en beeldtaal met een eigen “smoel”.
  • Scherpe positionering, consistente campagnelijn, tone of voice, unieke copy- en beeldtaal die bijblijft.
  • Creatieve vertaling (visueel + copy) van ons ons merkfundament, unieke identiteit en sterktes. Minstens twee tot drie uitgewerkte creatieve pistes/concepten, waarvan er één of meerdere in productie kunnen gaan.
  • Een advertentietemplate die het bovenstaande samenbrengt (1 standaard formaat druk-klaar).
  • Een aanzet tot een homepagina.
  • Een radio concept (niet de productie van de radiospot(s))
    Lay-out/creatie: vormgeving van het charter met icoontjes (lange en korte versie)
  • … Jullie hebben volledige vrijheid in vorm, insteek en invulling van de pitch – we willen vooral geraakt en overtuigd worden."

Met andere woorden: doe quasi de hele opdracht en dan zullen we zien of je genoeg "dat WAUW-gevoel hebt gegeven".

Maar we hoefden het gelukkig niet voor niets te doen: "Bij eventuele deelname voorzien we een pitchvergoeding van 1800 excl. btw. In ruil daarvoor worden de aangeleverde voorstellen en inzichten eigendom van (bedrijf). De pitchende partij verleent aan (bedrijf) alle intellectuele rechten, de gebruiksrechten, de eigendomsrechten en de auteursrechten van het door hem (en door hem gecontracteerde leveranciers en onderaannemers) geproduceerde creatieve werk, en dit: onbeperkt in tijd, alle landen, voor alle media."

Dus (bedrijf) verzamelt voor 3 x 1800 euro een massa aan ideeën, die ze onverwijld de komende jaren zelf kunnen inzetten.

Beste marketingteam van (bedrijf):

- Doe jullie huiswerk in het selecteren van een geschikt bureau, doe gesprekken, doe het werk!
- Laat geen oproepen schrijven door ChatGPT (ja ja, ik haal het er zo uit).
- Wees redelijk in wat je vraagt in een pitch; dat is niet 'doe even de hele opdracht'.
- Vraag geen zaken die wettelijk gewoon niet toelaatbaar zijn.

En dit op een moment dat UBA Belgium, ACC Belgium, met Johan Vandepoel en Petra De Roos, campagne voeren rond een nieuw pitchcharter.

Er is nog veel werk.

Koen Denolf is Content Strategist en Managing Partner bij The Fat Lady

www.thefatlady.be

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 Lees ook:

Anne Stokvis: Creatieve leegte is de snelste brandstof voor ophef

08-08-2025 | 12:43:00
sja, de creatieve lat lag niet hoog, kunnen  we stellen. Je hebt een van de meest opvallende actrices van dit moment tot je beschikking. Gen-Z hangt aan je lippen… en je brengt een klassieke blonde bombshell, billen, borsten en een woordgrap. Klaar

Bob Koigi: Foodmerken kiezen voor lef en creativiteit

08-08-2025 | 10:54:01
Zoeken is aan het veranderen. Niet langer beperkt tot het zoekveld van Google, verspreidt het zich nu razendsnel over sociale media en videoplatformen.

De Hypotheekshop kiest voor TheMerge

08-08-2025 | 10:04:00
De Hypotheekshop heeft gekozen voor TheMerge als creatief partner. De samenwerking resulteerde in een vernieuwde merkpositionering en een campagne

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne

Cees Faes: Woke-vertising hangt als kauwgom aan de schoen van onze branche

07-08-2025 | 10:23:00
Kijk naar deze campagne met Sydney Sweeney: slim idee, dikke knipoog, nul moraal. Resultaat? Beurskoers +20%, omzet door het dak.
 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.