
KesselsKramer ontwerpt visuele identiteit Expo Osaka
‘Common Ground’ benadrukt samenwerking met Japan en gedeelde geschiedenis
KesselsKramer heeft het volledige creatieve werk geleverd voor het Nederlandse paviljoen op Expo 2025 in Osaka. Onder de titel Common Ground presenteert het bureau een concept dat de langdurige relatie tussen Nederland en Japan centraal stelt en inzet op interculturele samenwerking.
Na een eerdere samenwerking tijdens Expo 2020 Dubai is dit de tweede keer dat het bureau verantwoordelijk is voor de creatieve invulling van het Nederlandse paviljoen. Voor de editie in Osaka ontwikkelde KesselsKramer het centrale narratief, de visuele identiteit en de overkoepelende campagnestrategie.
Gijs van den Berg, Creative Director bij KesselsKramer: "Met Common Ground wilden we iets creëren dat niet alleen onze gedeelde geschiedenis eerde, maar ook ruimte maakt voor toekomstige samenwerkingen. Nederland is een klein land, de enige manier om mondiale uitdagingen aan te gaan is door samen te werken."
Oranje stip als herkenbaar symbool
Het identiteitssysteem draait om een oranje stip, als visuele koppeling tussen de Japanse vlag en de Nederlandse koninklijke kleur. Dit element wordt breed toegepast: van architectuur en visuele communicatie tot merchandise en digitale middelen.
De illustratiestijl in het paviljoen is geïnspireerd op het werk van Wim Crouwel voor de Osaka Expo van 1970 en verbindt traditionele elementen uit beide culturen. KesselsKramer ontwikkelde hiervoor een toolkit waarmee het ontwerp consistent inzetbaar is op uiteenlopende middelen.
Visuele vertaling in architectuur en communicatie
Het Common Ground-concept vormt ook de basis voor het ontwerp van het paviljoen, uitgevoerd door het consortium van RAU, Tellart, DGMR en Asanuma. De oranje stip komt hierin terug als verlichte bol in het hart van de installatie.
Het concept werd in juni 2023 geïntroduceerd tijdens persmomenten in Nederland en Japan. Sinds de opening van Expo 2025 op 13 april heeft het paviljoen veel aandacht gekregen van bezoekers en media. De kenmerkende visuele stijl met oranje stippen is prominent aanwezig op het expoterrein.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[The List] Key Agency
Sanne Houterman Strategy Director bij Cheil Benelux
Peter van Wijnaerde: Algoritmes zijn betere verleiders
VENGEAN ontwikkelt rebranding voor ChainCraft
Laatste winnaars Grand Prix Cannes Lions
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen