KesselsKramer ontwerpt visuele identiteit Expo Osaka

‘Common Ground’ benadrukt samenwerking met Japan en gedeelde geschiedenis

KesselsKramer heeft het volledige creatieve werk geleverd voor het Nederlandse paviljoen op Expo 2025 in Osaka. Onder de titel Common Ground presenteert het bureau een concept dat de langdurige relatie tussen Nederland en Japan centraal stelt en inzet op interculturele samenwerking.

Na een eerdere samenwerking tijdens Expo 2020 Dubai is dit de tweede keer dat het bureau verantwoordelijk is voor de creatieve invulling van het Nederlandse paviljoen. Voor de editie in Osaka ontwikkelde KesselsKramer het centrale narratief, de visuele identiteit en de overkoepelende campagnestrategie.

Gijs van den Berg, Creative Director bij KesselsKramer: "Met Common Ground wilden we iets creëren dat niet alleen onze gedeelde geschiedenis eerde, maar ook ruimte maakt voor toekomstige samenwerkingen. Nederland is een klein land, de enige manier om mondiale uitdagingen aan te gaan is door samen te werken."

Oranje stip als herkenbaar symbool

Het identiteitssysteem draait om een oranje stip, als visuele koppeling tussen de Japanse vlag en de Nederlandse koninklijke kleur. Dit element wordt breed toegepast: van architectuur en visuele communicatie tot merchandise en digitale middelen.

De illustratiestijl in het paviljoen is geïnspireerd op het werk van Wim Crouwel voor de Osaka Expo van 1970 en verbindt traditionele elementen uit beide culturen. KesselsKramer ontwikkelde hiervoor een toolkit waarmee het ontwerp consistent inzetbaar is op uiteenlopende middelen.

Visuele vertaling in architectuur en communicatie

Het Common Ground-concept vormt ook de basis voor het ontwerp van het paviljoen, uitgevoerd door het consortium van RAU, Tellart, DGMR en Asanuma. De oranje stip komt hierin terug als verlichte bol in het hart van de installatie.

Het concept werd in juni 2023 geïntroduceerd tijdens persmomenten in Nederland en Japan. Sinds de opening van Expo 2025 op 13 april heeft het paviljoen veel aandacht gekregen van bezoekers en media. De kenmerkende visuele stijl met oranje stippen is prominent aanwezig op het expoterrein.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Whitepaper VML: hoe digitale transformatie wél slaagt

26-11-2025 | 08:54:00
VML heeft een whitepaper uitgebracht waarin het bureau de belangrijkste oorzaken onderzocht waarom digitale transformatieprojecten vaak niet lukken

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 

Nicole Verkade: AI-video daagt merken creatief uit

26-11-2025 | 08:00:00
Wat voorheen weken aan productie vroeg, kan nu in een paar dagen worden gemaakt, zonder camera, crew of draaidag.

[Vacatures] Follo zoekt een Performance Manager

26-11-2025 | 07:13:00
Follo is per direct op zoek naar Performance Manager - Hybride


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.