
Kemari is failliet
Overnames en andere strategie hebben tot faillisement geleid
Het digitale marketingbureau Kemari is op 8 september 2025 door de Overijsselse rechtbank failliet verklaard. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door Maarten Vazquez, die zijn belangen in het bedrijf in januari 2024 verkocht aan zijn mede-aandeelhouders Rajiv van Wijk en Thijs Mensink. Dit duo ging een samenwerking aan met Jan Pol en Daan Gönning van het Deventer softwarebedrijf Tribe en het door hun opgezette House of Creators.
Rajiv van Wijk en Thijs Mensink vertrokken in januari 2025 bij Kemari en hebben daarbij hun aandelen verkocht. Het tweetal is een eigen bureau begonnen onder de naam Sterrenstof. Volgens het AD hebben zich inmiddels overnamekandidaten voor het failliete Kemari gemeld. House of Creators en Tribe zijn niet failliet verklaard.
In juni stelde Kemari met een nieuwsbericht nog met een nieuwe structuur en leiderschap een plek te hebben gebouwd met een fundament dat klopt. Ook stelde het bedrijf toen, een transformatie te hebben ingezet met een frisse blik op de toekomst.
Twentse Daadkracht
In januari 2025 vertelde Daniël Spaan, directeur van Kemari nog in een interview met Marketing Report dat Kemari staat voor een datagedreven aanpak, voortbouwend op de kernwaarden strategische denkkracht, meetbare creativiteit en Twentse daadkracht. 2025 zou het jaar worden waarin deze unieke combinatie een nieuwe standaard zou zetten in de creatieve industrie. Het liep voor Kemari uit op de teloorgang van het bedrijf.
Schuld
In augustus 2025 stonden nog vier vacatures bij Kemari uit. Kemari zou volgens het AD een schuld hebben opgebouwd van een half miljoen en 12 medewerkers tellen. Geen van de betrokken partijen was bereikbaar voor commentaar.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
KEMARI herijkt koers en positionering
AI aan de vergadertafel: bedreiging of kans?
[Forum] Een nieuw business model voor creative agencies?
Kemari laat GelreDome digitale transformatie ondergaan
Kemari lanceert Up!-campagne en winactie voor FC Twente
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong