
Jumbo ziet omzet en marktaandeel dalen in 2024
Koninklijke Jumbo Food Groep heeft zijn omzet en marktaandeel in 2024 zien dalen. Het bedrijf kwam uit op een omzet van 10,72 miljard euro, oftewel 2,7 procent minder dan in 2023. De winst zou gestegen zijn naar 30 miljoen euro (was 22 miljoen in 2023).
Jumbo stelt dat dit komt door het op 1 juli 2024 ingegane verbod op tabaksverkoop in supermarkten, die zou 400 miljoen euro schelen. 10,64 miljard euro van de omzet is afkomstig uit supermarkten. De verzelfstandiging van La Place heeft een negatief effect gehad op de omzet van 50 miljoen euro.
Jumbo heeft in 2024 voor ruim 150 miljoen euro aan prijsverlagingen doorgevoerd. Het marktaandeel in Nederland van Jumbo Supermarkten is in 2024 gedaald van 21 procent naar circa 20,5 procent.
De supermarktketen heeft de afgelopen jaren lastige jaren achter de rug sinds het vertrek van Frits van Eerd in september 2022 en het overlijden van grondlegger Karel van Eerd op 15 december 2022.
Jumbo stelt dat het aantal primaire klanten en een hogere besteding per transactie positieve elementen zijn uit 2024.
Jumbo had in 2024 3 winkels minder dan in 2023: 689. In België heeft Jumbo opnieuw marktaandeel gewonnen, zowel door een sterke autonome groei in de bestaande winkels van circa 7 procent (ten opzichte van marktgroei België circa 1 procent) als met vier nieuwe winkels waaronder de eerste Belgische Jumbo Foodmarkt.
Jumbo België is het jaar geëindigd met 37 winkels en heeft in 2024 - een jaar eerder dan verwacht - een break-even resultaat behaald.
Ton van Veen, CEO van Jumbo: “Ook in 2024 was sprake van uitdagende marktomstandigheden met aanhoudende kostenstijgingen en druk op marges, maar desondanks zijn we tevreden over onze prestaties en resultaten.
De foodretailmarkt in Nederland is als geheel gekrompen door het wegvallen van de tabaksverkoop per 1 juli 2024. Vanwege het relatief hoge aandeel tabaksomzet bij Jumbo heeft dat ons niet alleen ruim 400 miljoen euro aan verkopen, maar in de tweede helft van het jaar ook significant marktaandeel gekost.
Daarnaast hebben we in heel 2024 ten opzichte van andere supermarkten voor ruim 150 miljoen euro aan prijsverlagingen doorgevoerd. Dat laatste is een fundamenteel onderdeel van de ingezette koers Jumbo zoals Jumbo bedoeld is, waarmee we ons onderscheidend vermogen opnieuw kracht bijzetten en koers volgen om Jumbo nóg relevanter te maken voor onze trouwe klanten én voor nieuwe klanten.
Dat doen we niet alleen met aantoonbaar lagere prijzen, maar we blijven ook verrassen met assortimentsvernieuwingen en onze service. We investeren op allerlei fronten, waaronder ook in duurzaamheid en lokale betrokkenheid. Investeren kunnen we alleen doen door scherp op onze kosten te blijven letten en de Jumbo organisatie verder te stroomlijnen.
Op al deze zaken hebben we in 2024 – met zichtbaar resultaat – onze aandacht en energie gericht. De doorgevoerde maatregelen leveren in totaal 150 miljoen euro aan besparingen op.
Om onze organisatie nog sterker te maken, gaan we op dit pad verder. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het versterken van de basis, waardoor er nu een goed fundament ligt voor verdere groei. Dat onze klanttevredenheid in het afgelopen jaar zowel in de winkels als online verder is toegenomen en zowel het aantal primaire klanten als de gemiddelde besteding per transactie verder is gestegen, geeft ons vertrouwen dat we de juiste stappen zetten. Een groot compliment geef ik graag aan alle Jumbo collega’s, ondernemers en partners die zich hier iedere dag met volle energie voor inzetten.
Prijsverlagingen door scherpe inkoop
De samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners heeft in 2024 de eerste vruchten afgeworpen. Deze samenwerking leidt tot een gelijkwaardigere positie ten opzichte van internationale A-merkleveranciers.
Dankzij scherpe inkoop heeft Jumbo waar mogelijk de prijzen van A-merkproducten verlaagd en daarmee de inkoopvoordelen doorgegeven aan haar klanten. Bovendien is het prijsvoordeel op de kassabon tussen Jumbo en de andere grote servicesupermarkten verder toegenomen.
Als gevolg van de stevige prijsonderhandelingen waren sommige A-merkproducten tijdelijk niet beschikbaar. Jumbo betreurt dat en heeft mogelijke hinder voor klanten zoveel mogelijk willen voorkomen door voor een passend alternatief aanbod te zorgen, waaronder het Jumbo Huismerk.
Focus op collega’s, winkels en klanten
Ondersteunend aan de strategische koers is in 2024 ook gewerkt aan het slagvaardiger, ondernemender en ongecompliceerder maken van de organisatie, met name de kantoororganisatie heeft een verandering doorgemaakt.
Daarbij staat een andere manier van werken centraal waarbij de kantoororganisatie nog meer in dienst staat van de winkels en daarmee klanten. Ook richt Jumbo zich nadrukkelijker op de kernactiviteiten.
Zo is foodserviceformule La Place in de loop van 2024 verzelfstandigd; Koninklijke Jumbo Food Groep blijft wel betrokken als medeaandeelhouder. In het afgelopen jaar heeft Jumbo aandacht gevraagd voor een prettige en veilige winkelomgeving voor klanten en collega’s.
Hierdoor én door de getroffen maatregelen tegen diefstal en agressie, is de derving door diefstal gedaald met ongeveer 30 miljoen euro. Andere besparingen zijn gerealiseerd door de inkoopsamenwerking (50 miljoen euro) en het beëindigen van grote sponsorcontracten in de sportwereld (20 miljoen euro).
De herinrichting van de kantoororganisatie levert vanaf dit jaar 50 miljoen euro aan jaarlijkse besparingen op. Door de maatregelen tegen diefstal en agressie is het gevoel van veiligheid in de winkels toegenomen. Aanvullend blijft Jumbo investeren in de ontwikkeling en het opleiden van medewerkers. In 2024 bestond het leeraanbod van de eigen Jumbo Academy uit meer dan 750 verschillende modules die gevolgd zijn door in totaal zo’n 31.000 collega’s.
Food- en winkelinnovatie
In november 2024 opende de geheel vernieuwde Jumbo Foodmarkt in Breda de deuren voor klanten. Breda, waar in 2013 de allereerste Jumbo Foodmarkt werd geopend, is volgens Jumbo nu meer dan ooit een walhalla voor food- en winkelinnovatie.
Een groot aantal product- en winkelvernieuwingen dat hier wordt getest zal zijn weg vinden naar andere Jumbo winkels in Nederland en België. Met de opening in 2024 van een Jumbo Foodmarkt in Scheveningen staat de teller op twaalf vestigingen. Het totaal aantal Jumbo winkels in Nederland is in 2024 uitgekomen op 689.
Introductie Jumbo’s en Smaakmakers
Jumbo heeft in 2024 veel nadruk gelegd op het vernieuwen en verbeteren van haar assortiment. De introductie van het unieke foodmerk Jumbo’s is met veel enthousiasme ontvangen. Dat is ook terug te zien in de verkoopvolumes en vooral ook in het aantal herhalingsaankopen.
Jumbo’s staat voor lekker, topkwaliteit en betaalbaarheid. Met dit foodmerk, waarvan het aanbod in 2025 verder uitgebreid zal worden, stapt Jumbo als eerste in het ontstane gat tussen huismerk en A-merken.
Het accent ligt op gezonde, duurzaam geproduceerde ingrediënten en vernieuwende recepturen die grotendeel in eigen huis zijn ontwikkeld door de chefs van het Jumbo Foodcollege. Ook is afgelopen jaar de productlijn Smaakmakers (44 innovatieve producten) geïntroduceerd om onder andere het bereiden en eten van groenten makkelijker en lekkerder te maken.
Jumbo België
In het Belgische supermarktlandschap heeft Jumbo zich in vijf jaar tijd ontwikkeld tot een gevestigde én geliefde naam. Jumbo België telt eind 2024 37 winkels, waaronder de eerste Belgische Jumbo Foodmarkt in Gent.
De supermarktketen groeide in België met ruim 22 procent en behaalde een omzet van 397 miljoen euro. De groei die Jumbo in België doormaakt, komt met name voort uit de eigen winkels en door het toenemend aantal zelfstandige ondernemers die de formule enthousiast omarmen. De autonome groei in de bestaande winkels is met circa 7 procent aanzienlijk hoger uitgekomen dan de gemiddelde marktgroei in België (circa 1 procent).
Tien jaar Jumbo Online
In 2024 heeft Jumbo de balans opgemaakt van tien jaar Jumbo Online in Nederland. Het omzetaandeel van online bestelde boodschappen is in 2024 licht gestegen naar meer dan 7 procent.
Met een dekking voor thuisbezorging bereikt Jumbo inmiddels nagenoeg 100 procent van de huishoudens in Nederland. Uit eigen onderzoek blijkt dat onlineklanten van Jumbo trouw zijn aan het merk en thuisbezorging afwisselen met winkelbezoek. De sterkste groei heeft Jumbo wederom gerealiseerd in de zakelijke markt voor onlinebestellingen. Vooral het aantal klanten in de zorgsector blijft toenemen; inmiddels bestellen wekelijks duizenden zorginstellingen hun boodschappen bij Jumbo.
Verse producten sneller in de winkel
Sinds eind 2024 krijgen alle 726 Jumbo winkels in Nederland en België én alle onlineklanten hun langer houdbare versproducten geleverd vanuit het nieuwe gemechaniseerde Centraal Distributiecentrum (CDC) voor verse producten in Nieuwegein.
Jumbo klanten kunnen hierdoor rekenen op nóg versere producten die bovendien thuis of op het werk langer houdbaar zijn. Zo zet Jumbo haar zekerheid ‘Vers is ook écht vers’ extra kracht bij. Voor de bouw van het CDC Vers is gebruik gemaakt van duurzame en energiebesparende materialen.
Zo zorgen de ruim 8.000 zonnepanelen op het pand voor een grote mate van autonomie in stroomgebruik. Bovendien kan Jumbo door de centrale ligging van het CDC maar liefst 15.000 ritten per jaar besparen. Het CDC Vers is, net als het CDC Houdbaar voor droge kruidenierswaren, onderscheiden met het hoogste duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen, het prestigieuze BREEAM 2020-Outstanding certificaat.
Investeren in duurzaamheid
Ook op tal van andere terreinen heeft Jumbo in 2024 stappen in duurzaamheid gezet. Met gerichte acties werkt het supermarktbedrijf aan haar doelstelling om uiterlijk in 2040 geheel klimaatneutraal te zijn.
In 2050 moet dat het geval zijn voor de hele keten waar Jumbo deel van uitmaakt. Om dit te realiseren, is onder meer in 2023 het Jumbo Impactfonds ontstaan, bedoeld om huismerkleveranciers te helpen bij het terugdringen van hun CO2-uitstoot. In 2024 zijn hieruit de eerste twee investeringsrondes voortgekomen.
Door nauw samen te werken in de voedselketen streeft Jumbo een verdere verduurzaming van het productaanbod na. Zo is sinds de zomer van 2024 verse waspeen in het Jumbo schap afkomstig van zogeheten regeneratieve landbouwgrond. Ook gaat Jumbo als eerste supermarktketen vriesverse edamame boontjes van Nederlandse bodem verkopen.
Jumbo streeft ernaar dat in 2030 60 procent van de door haar verkochte eiwitten afkomstig is van plantaardige bronnen. Vleesvervangers zijn bij Jumbo sinds 2024 altijd gelijk of lager geprijsd dan de variant met vlees. Eind mei 2024 is Jumbo als eerste Nederlandse supermarktketen gestopt met tijdelijke promoties op vers vlees.
Lokale betrokkenheid
Samen een betere buurt is een grootschalig programma om alle Jumbo supermarkten aan te moedigen nog meer te investeren in hun sociale en maatschappelijke functie. Klanten hebben in 2024 5.500 impactvolle initiatieven aangedragen, waarvan een groot deel middels extra budget wordt uitgevoerd.
Een ander maatschappelijk project, de iftar aanschuiftafel, is bij Jumbo tot een begrip uitgegroeid. In 2024 wisten een groot aantal winkels buurtbewoners samen te brengen voor de avondmaaltijd tijdens de ramadan. Jumbo was ook dit jaar weer actief betrokken bij de nationale Week tegen Eenzaamheid. Met speciale Kletsboeketten en workshops bloemschikken moedigde Jumbo klanten en collega’s aan om een bos bloemen te schenken aan naasten die wat extra aandacht kunnen gebruiken.
Vooruitzicht 2025
Ton van Veen: “Het is nog niet zeker of we in 2025 een herstel van de markt zullen zien. Daarvoor zijn de economische en politieke omstandigheden nog te onzeker. Wel hebben we bij Jumbo het volste vertrouwen in het sterke fundament dat we de afgelopen twee jaar hebben gelegd, waardoor we vanaf dit jaar weer volop in kunnen en zullen zetten op een hernieuwde groeifase.
Met ons aangescherpte meerjarenplan voor 2025-2027 gaan we klanten terugwinnen en behouden, nieuwe klanten aan ons binden en daarmee ons marktaandeel weer vergroten. De investeringen die daarvoor nodig zijn realiseren we door te blijven focussen op kostenverlagingen. Met al onze collega’s, ondernemers en partners zijn we er meer dan ooit klaar voor.”
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
De genomineerden voor de Ster Gouden Loeki 2024 Q4
Hotel L'Amour pakt voor Jumbo uit met 4 kerstcommercials
Jumbo introduceert versconcepten in vernieuwde Jumbo Foodmarkt Breda
[Column] Jerome Kuijken: Uit je bubbel, in een starterpack
Kaliber ontwikkelt wervingscampagne Jumbo
Gepubliceerd door: David de Jong