Jerome Kuijken: In memoriam: Hank Dussen

Als je maar ver genoeg over de A27 naar het zuiden rijdt zie je het blauwe ANWB-bord vanzelf verschijnen. Afrit 21, direct na het Shell station: Hank Dussen. Toen ik nog bij een middelgroot activatiebureau werkte in Amsterdam-Zuidoost, bedachten een collega - die later een wereldwijde bestseller zou schrijven over een bromvlieg - en ik, een personage met deze naam. We werkten hard en we hadden iets nodig om stoom af te blazen wanneer we een briefing ruk vonden. Tim was copy, dus die had recht van spreken, maar ik was account. Het was mijn taak om ervoor te zorgen dat briefings voldoende inspirerend waren. Achteraf gezien gebruikte ik Hank misschien meer als excuus dan als ventiel. Of als een fictieve gemeenschappelijke vijand om te bonden met de creatieve directie. 

Hank de marcommer, wij de creatieven

Hank Dussen was marcommer van middelbare leeftijd. Iemand die werkte in de marketingcommunicatie en daar ook gewoon voor uitkwam. Niet alleen marketing, ook communicatie. Een brede verantwoordelijkheid. Was Hank een man? Dat maakte ons niet uit. Hank was vooral een Hank. Iemand die niet goed kon briefen. 3 à 4 kernboodschappen in een uiting heel normaal vond. Niet snapte wat goede reclame was. Geen enkel gevoel voor taal had. Die zijn logo altijd groter wilde. Meer glitters wilde. Hank, die in PowerPoint een alternatieve key visual in elkaar kluste. Altijd van de 3 gepresenteerde richtingen 1 campagne wilde maken. In zijn feedback aangaf iets niet mooi te vinden. Zo iemand was Hank Dussen. Maar Hank was ook fan van creativiteit. En - hoewel het soms duwen en trekken was - altijd eindigde met: Maar jullie zijn de creatieven hè?. En zo was het. Hank de marcommer, wij de creatieven.

Verkneukelen over onmogelijke feedback van klanten

In navolging van de website www.clientsfromhell.net, een plek waar je je in de jaren voor Instagram kon verkneukelen over onmogelijke feedback van klanten, gaven we Hank op Twitter ook een profiel. Een soort Rob Mayhew avant la lettre zou je kunnen zeggen. Als je die niet kent, haast je dan naar TikTok of LinkedIn. Hank liet af en toe van zich horen opTwitter en fietste dan altijd het woord marcom in zijn berichten. Genoten van WK voetbal, marcom is ook topsport. Onze favoriete momenten waren als hij andere marcom-professionals feliciteerde met hun nieuwe marcom-uitdaging en die dan nietsvermoedend bedankten (sorry Rik Ledder!). Dat het bereik nooit groot is geworden maakte niet uit. De Hank in ons hoofd was voldoende. 

Hoeders van de reclame

Laatst reed ik naar een klant in het zuiden om een briefing op te halen. En toen ik langs het ANWB-bord reed overviel me een gevoel van nostalgie. Ik ging even terug in de tijd. Toen we als hoeders van de reclame het opnamen tegen de marcommers. Misschien komt het omdat ik nu bij een publisher werk. Briefings beter interpreteer. Of omdat mijn klanten een stuk creatiever zijn geworden. Opeens realiseerde ik me hoe lang Hank uit mijn leven is. En dat is maar goed ook. Hank ligt begraven bij hectometerpaaltje 24.5. En tegenwoordig hebben we padel om stoom af te blazen. 


Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners

www.despeld-partners.nl

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Client Solutions Manager

25-11-2025 | 07:44:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Client Solutions Manager - Amsterdam

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.