Isabelle Dacz is Transfer van het Jaar 2024
De traditie wil dat wij in de laatste week van het jaar de Transfer van het Jaar bekend maken. Hieronder een greep uit een groot aantal transferberichten dat wij in 2024 hebben gepubliceerd. Volgens de definitie dat iemand een positie verwerft bij een ander bedrijf.
Meest in het oog springende transfer is die van Isabelle Dacz. Isabelle begon haar carrière in 1997 als mediaplanner bij Europe 1 in Parijs. In 1999 werd ze mediaplanner bij Leo Burnett. In 2002 werd ze Media Director bij Starcom MediaVest Group in Amsterdam. In 2004 werd ze Client Service Director bij MECC, het GroupM mediabureau dat later de naam zou verabderen in Wavemaker.
Isabelle zou 20 jaar en 4 maanden blijven. In 2011 werd ze Chief Commercial Officer en in 2015 CEO. In april 2024 werd ze CEO van Publicis Groupe Nederland.
Dit jaar werd Isabelle Dacz door VIA uitgeroepen tot Most Valuable Player.
Als Transfer van het Jaar treedt zij in het voetspoor van onder meer Jildou van der Bijl (2023 - van LINDA. naar HEMA). Yvette Belt (2022 - van KPN naar Alfred International), Willem-Albert Bol (2021 - van DPG Media naar Abovo Maxlead), Ruud de Langen (2020 - van Talpa Network naar dentsu), Julius Minnaar (2019 - van dentsu naar Mediabrands) en nogmaals Ruud de Langen (2018 - van Mindshare naar Talpa Network).
Aanstellingen
Voordat we aan de lijst met transfers beginnen nog een paar opvallende aanstellingen die niet aan onze definitie van transfer voldoen omdat ze binnen hetzelfde bedrijf plaatsvonden:
- Joost Brakel nieuwe CEO Talpa Network
- Els Dijkhuizen wordt Global Director Sponsorships bij Heineken; Jan Bosselaers marketingdirecteur Nederland
- Justus Wever Managing Director UM
- Rens van Geel aangesteld als CEO van NOBEARS
- Patricia Veldhuis hoofdredacteur NRC
- Ruud Verheijen CEO Wavemaker
- Ubbo Maagdenberg CEO VML Netherlands
- Wendelmoet Boersema en Karel Smouter hoofdredacteuren Trouw
Transfers to nowhere
- Barbara Bijlard stopt bij DDB Amsterdam
- CEO Pim Schmitz en Paul Römer verlaten Talpa Network
- Carlo de Boer verlaat Mediahuis Radio
- RTL Nederland en Matthijs van Nieuwkerk stellen samenwerking uit
- Jeroen van Eck weg bij Joe Public Amsterdam
- Emilio de Haan verlaat HERC en Ace
- Frank-Paul ter Berg vertrekt bij HYPR
- MarketingTribune hoofdredacteur Sjaak Hoogkamer met pensioen
- Ellen Danhof vertrekt bij IDTV
- Eric Kip verlaat Global
- Remco van Leen verlaat de NPO
- Marije Veerman verlaat Flair
- CEO Erwin van Luit verlaat Roularta Media Nederland
- Stijn Zwinkels Managing Partner Glasnost
Grootste Transfers van het Jaar 2024
Isabelle Dacz Group CEO Publicis Groupe Nederland
15 februari. Wat een nieuws! De Transfer van het Jaar 2024 lijkt half februari al bekend. We zien hier niet iemand snel nog overheen gaan. Isabelle Dacz is benoemd tot Group CEO van Publicis Groupe Nederland. In haar rol zal zij per 1 april verantwoordelijk zijn voor de organisatie, inclusief de media-, pr/influence- en datacapaciteiten onder leiding van Marc Verschoor en de sociale content- en productieactiviteiten onder het Boomerang-merk, onder leiding van Bo The. Dacz zal ook samenwerken met LE PUB in Amsterdam... lees verder
Arjen Lubach en team naar RTL Nederland: contract voor 3 jaar
1 november. Arjen Lubach en zijn team stappen over naar RTL Nederland. Ze gaan drie jaar lang programma's maken. De overstap was een publiek geheim en is bekendgemaakt na de laatste uitzending van De Avondshow, die op donderdag 31 oktober 2024 te zien was bij de NPO... lees verder
Eva Jinek van RTL Nederland naar NPO (AVROTROS)
20 juli. Eva Jinek verlaat vanaf 1 januari 2024 RTL Nederland en stapt voor minimaal 4 jaar over naar de NPO. Daartoe heeft de presentatrice een contract gesloten met de omroep AVROTROS. Ze zal een nog te ontwikkelen programma met actualiteiten en cultuur gaan maken... lees verder
Dirk van den Bosch Country Director Nederland iO
10 oktober. Dirk van den Bosch is aangesteld als Country Director Nederland van iO. Met een uitgebreide ervaring in de digitale sector, onder andere als Managing Partner bij Newcraft en CEO bij Publicis One, brengt Dirk van den Bosch kennis en expertise mee die cruciaal is voor de versterking van iO in Nederland... lees verder
Léonie Koning Global Commercial Director van DVJ Insights
30 december. Op de 1 na laatste dag van het jaar de op 1 na grootste transfer van het jaar! Léonie Koning is per 1 januari 2025 Global Commercial Director van DVJ Insights, actief in marktonderzoek en analyse en gespecialiseerd in het bevorderen van merkgroei. Léonie Koning is voormalig CEO van mediabureau Initiative Nederland en President van Initiative EMEA. Met ruime ervaring in het leiden van internationale projecten en het stimuleren van groei binnen organisaties, brengt zij een schat aan expertise mee naar het marktonderzoeksbureau... lees verder
Nicky Levinschi CEO ZIGT Nederland
9 april. Nicky Levinschi is per 1 april 2024 benoemd tot CEO van mediabureau ZIGT in Nederland. Zij was al verantwoordelijk voor de vestigingen in Tilburg, Utrecht en Arnhem en sinds 1 april 2024 ook voor de hoofdvestiging in Hoofddorp. Zij geeft leiding aan de divisies strategy, paid media en design & technology. ZIGT opereert in Nederland en België en is als media- en marketingbureau verantwoordelijk voor de investeringen op het gebied van media en communicatie van haar klanten... lees verder
Justus Wever Managing Director UM
1 oktober. Justus Wever start per 1 oktober als Managing Director bij UM. Hij werkte jaren bij IPG Mediabrands, waar hij als Strategy Director het digital, data & tech agency KINESSO mede heeft opgebouwd. Dit altijd vanuit een extern, klant gericht perspectief. Daarvoor was hij onder andere werkzaam als Chief Marketing Officer bij Athleteshop en actief als voorzitter in VIA TaskForces... lees verder
Mediabrands benoemt Viktor van der Wijk tot Managing Director UM
26 maart. Viktor van der Wijk is per 1 april door Mediabrands benoemd tot Managing Director bij UM Nederland. Hij volgt daarmee Carolien van 't Hek en Yvonne Prins op die recent vertrokken bij UM. Saskia Wagenmakers is in oktober 2023 benoemd tot CEO van IPG Mediabrands Nederland waar UM Nederland onderdeel van is... lees verder
Onno Seelen per 1 september CCO Omnicom Media Group
10 juni. De transfer van het jaar 2024 tot nu toe: Omnicom Media Group heeft Onno Seelen per 1 september 2024 benoemd tot Chief Commercial Officer. Hij versterkt hiermee het huidige directie team van Omnicom Media Group, momenteel gevormd door Patrick Molleman (CEO) en Michel van Mil (CFO)... lees verder
26 maart. Viktor van der Wijk is per 1 april door Mediabrands benoemd tot Managing Director bij UM Nederland. Hij volgt daarmee Carolien van 't Hek en Yvonne Prins op die recent vertrokken bij UM. Saskia Wagenmakers is in oktober 2023 benoemd tot CEO van IPG Mediabrands Nederland waar UM Nederland onderdeel van is... lees verder
Martha Riemsma algemeen directeur van het ANP
11 september. Martha Riemsma is de nieuwe algemeen directeur van het Algemeen Nederlands Persbureau. Zij volgt half oktober Martijn Bennis op, die na 7,5 jaar in april zijn vertrek aankondigde. Martha Riemsma is voormalig hoofdredacteur van De Twentsche Courant Tubantia. Ze maakte daarvoor carrière binnen de zakelijke tak van Koninklijke Wegener - het huidige mediaconcern DPG en was de afgelopen jaren voor diverse opdrachtgevers business developer en mediastrateeg... lees verder
Frank Bitter stapt over van Candid naar PHD Nederland
12 januari. Omnicom Media Group stelt per 1 maart 2024 Frank Bitter aan als Managing Director van PHD Nederland. Hij komt van Candid, waar hij CEO van de mediatak is en leiding geeft aan de bureaus M2|OC en STROOM en de overkoepelende people, finance en media investment teams. Daarvoor was hij lange tijd werkzaam bij MediaCom, waar hij eerst CEO Nederland was en later, als onderdeel van het EMEA team, verantwoordelijk voor 20 landen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten... lees verder
Taco Zimmerman algemeen directeur AVROTROS
4 februari. Taco Zimmerman is per 1 maart 2024 de algemeen directeur van AVROTROS. Deze benoeming heeft dit weekend plaatsgevonden door de Raad van Toezicht, na instemming van de Verenigingsraad. De komende jaren geeft Zimmerman verder invulling aan de strategie van AVROTROS als omroep voor cultuur en rechtvaardigheid met als doel de publieke waarde nog verder te vergroten. Samen met Bart Barnas (mediadirecteur) en Niels van ‘t Hooft (zakelijk directeur) vormt hij vanaf maart de directie van de omroep. Taco Zimmerman volgt Eric van Stade op die na tien jaar de omroep verlaat... lees verder
Remy Kurpershoek Chief Creative Officer/Managing Director Publicis Creative
5 maart. Publicis Creative maakt de benoeming bekend van Remy Kurpershoek als de Chief Creative Officer/Managing Director van het bureau. Remy Kurpershoek, die eerder diverse leiderschapsfuncties bekleedde, zal samen met het huidige managementteam de nieuwe koers van Publicis Creative vormgeven... lees verder
Sanne Tolsma Head of Business Joe Public Amsterdam
21 oktober. Joe Public Amsterdam versterkt zich met de komst van Sanne Tolsma. Zij start 1 november als Head of Business, een nieuwe functie binnen het bureau. Sanne neemt plaats in het Management Team en krijgt de commerciële verantwoordelijkheid over het bureau. Hiervoor was Sanne Managing Director van creative production company Ambassadors en reclamebureau XXS. Ook was zij lang eindverantwoordelijk voor MullenLowe Alfred, onderdeel van Alfred... lees verder
Marjolein Denekamp CEO Roularta Media Nederland
22 oktober. Vanaf januari 2025 versterkt Marjolein Denekamp het management van Roularta Media Group (RMG) als CEO van Roularta Media Nederland (RMN). Ze volgt Erwin van Luit op, die eerder dit jaar vertrok. Ze gaat zich onder meer richten op de implementatie van de RMG-visie en -strategie in Nederland, gericht op digitalisering, innovatie, duurzame groei en partnerships... lees verder.
Serviceplan Amsterdam lanceert officieel in Nederland met Annabelle Klop als Managing Director
12 november. Serviceplan Amsterdam heeft zich officieel gepresenteerd als creatief bureau op de Nederlandse markt, geleid door Annabelle Klop als Managing Director. Het bureau, onderdeel van de Duitse Serviceplan Group, richt zich hiermee op het versterken van merken met een creatieve aanpak. Hoewel Serviceplan Amsterdam al enige jaren actief was in Nederland, markeert de benoeming van Annabelle Klop het moment om officieel op de Nederlandse markt aanwezig te zijn... lees verder
Marijnke van der Burgh en Christiaan van Dijk Managing Directors ZIGT
7 mei. ZIGT benoemt Marijnke van der Burgh en Christiaan van Dijk tot Managing Directors van ZIGT Nederland. Per 1 mei dragen ze vanuit hun rol binnen de directie verder bij aan de groei en ontwikkeling van het bedrijf en zijn klanten. Op 1 april 2024 werd Nicky Levinschi benoemd tot CEO van ZIGT, die aangaf in een interview met Marketing Report dat ZIGT zich zonder eeen rebranding wil herpositioneren in de markt... lees verder
Maud Burgers manager externe communicatie Albert Heijn
27 september. Maud Burgers is aangesteld als manager externe communicatie en woordvoerder van Albert Heijn. Hiervoor was zij Senior Corporate Communications & Corporate Affairs Manager bij Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie. Maud Burgers begon haar carrière in 2000 als Communicatie Adviseur bij de
Malou Petter en Art Rooijakkers maken de overstap naar Talpa Network
10 oktober. Presentatoren Art Rooijakkers en Malou Petter maken de overstap naar Talpa Network. Beide hebben ze een meerjarig contract ondertekend. Ze worden samen anchors van Nieuws van de Dag, het nieuwe opinie- en nieuwsprogramma van De Telegraaf en Hart van Nederland dat vanaf januari dagelijks te zien is in de vooravond op SBS6. Hoe de andere gezamenlijke activiteiten eruit gaan zien, wordt op een later moment bekendgemaakt... lees verder
Arjan Pomper algemeen directeur NMO
20 november. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper aangesteld als algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek, die uiterlijk eind februari 2025 NMO zal verlaten en was aangesteld als de eerste algemeen directeur van NMO. Volgens het NMO-bestuur zal met de komst van Arjan Pomper NMO beginnen aan een andere fase, waarin het onderzoek zich verder zal ontwikkelen naar een crossmediale aanpak... lees verder
Daniël Spaan directeur Kemari Digital Agency
27 augustus. Kemari Digital BV heeft zijn directieteam versterkt met de aanstelling van Daniël Spaan als directeur. Deze strategische benoeming markeert een belangrijk moment voor Kemari, dat zich nadrukkelijk positioneert binnen de recent opgerichte holding House of Creators... lees verder
Rianne Meijerman benoemd tot Chief Commercial Officer van Triple en code d'azur groep
25 juli. De internationale bureaugroep Triple en code d'azur kondigt de benoeming aan van Rianne Meijerman als Chief Commercial Officer, met ingang van 1 augustus 2024. In deze gecreëerde rol zal Rianne Meijerman de commerciële strategie van de groep leiden over de kernservices: Brand, Experience, Data en Technology... lees verder
Sander Volleman maakt overstap naar Hotel L'Amour
17 december. Creatief directeur Sander Volleman trekt na een dienstverband van 15 jaar bij TBWA\NEBOKO de deuren achter zich dicht om partner te worden bij het twee jaar geleden opgerichte Hotel L’Amour. Hij wordt er herenigd met de founders van het bureau: Peter van Rij, Martijn van Marle en Valérie Dekeuwer, met wie hij eerder jarenlang heeft samengewerkt bij TBWA\NEBOKO. Het viertal vormt samen met Joris Gruiters de dagelijkse leiding van Hotel L’Amour... lees verder
Marco Louwerens Head of Content bij Southfields
4 december. Per 1 januari 2025 treedt Marco Louwerens toe tot het managementteam van Southfields als Head of Content. In die rol wordt hij eindverantwoordelijk voor alle content en de ontwikkeling van nieuw IP, zoals formats, series en documentaires. Daarnaast zal hij een bijdrage leveren aan andere creatieve en inhoudelijke activiteiten binnen het bedrijf... lees verder
Gerard Ekdom, Wouter van der Goes en Frank van ‘t Hof naar Radio Veronica
23 januari. Gerard Ekdom, Wouter van der Goes en Frank van ‘t Hof stappen over van Talpa Network (Radio 10) en de NPO (NPO Radio 2, BNNVARA en KRO-NCRV) naar Mediahuis Radio. Wouter van der Goes en Frank van 't Hof zijn ook de zenderstemmen van NPO-televisie... lees verder
Joris Gruiters stapt over naar Hotel L'Amour
4 september. Per 1 september is Joris Gruiters Head of Strategy bij Hotel L’Amour geworden. De afgelopen vijf jaar vervulde hij die rol ook bij DDB, waar hij een plek had in het management van het bureau en werkte op klanten zoals Kruidvat, IKEA en Centraal Beheer. Bij Hotel L’Amour wordt hij ook lid van het management dat nu bestaat uit Valérie Dekeuwer (MD), Martijn van Marle en Peter van Rij (ECD’s). Joris Gruiters is geen onbekende voor de hoteliers. Hij werkte bij DDB al nauw samen met Peter van Rij, Martijn van Marle en Aad Kuijper... lees verder
Luuk Ros aan de slag als teamlead content & community bij DDMA
19 november. DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, heeft Luuk Ros aangesteld als teamlead content & community. Eerder werkte hij als manager Merk & Media bij NIMA en hoofdredacteur van Marketingfacts. Vanaf 1 januari leidt Ros het team bij DDMA dat verantwoordelijk is voor events, onderzoek, educatie en content... lees verder
Rob van Someren verlaat Radio 10 en stapt over naar 100% NL
31 juli. Rob van Someren stapt van Radio 10 (Talpa Network) over naar 100% NL (Mediahuis Radio). Daar zal hij dit najaar weer dagelijks tussen 16:00 en 19:00 uur te horen zijn met zijn vaste sidekicks in zijn programma Somertijd. Barry Paf zal vanaf dat moment de lunchshow voor zijn rekening nemen... lees verder
Gepubliceerd door: Bas Vlugt