iO voorspelt halvering zoekverkeer door AI in 2028

Volgens iO zal generatieve AI de komende jaren drastisch veranderen hoe klanten informatie vinden en koopbeslissingen nemen. Het bureau verwacht dat het organisch zoekverkeer voor veel merken tegen 2028 met de helft zal afnemen.

Deze verwachting sluit aan bij voorspellingen van onderzoeksbureau Gartner, dat eveneens een daling van vijftig procent of meer voorziet. Waar zoekmachines vijftien jaar geleden de customer journey ingrijpend hervormden, doen Large Language Models (LLM’s) dat nu in hoog tempo opnieuw.

GEO als opvolger van SEO

De groei van AI-gedreven zoekmachines maakt generative engine optimisation (GEO) essentieel. Bedrijven die hun zichtbaarheid niet aanpassen, lopen het risico terrein te verliezen aan concurrenten die wel investeren in GEO.

Pieter Janssens, CEO van iO: "Vooruitstrevende organisaties begrijpen dat zichtbaarheid in LLM’s niet langer optioneel is — het is cruciaal voor het succes. Net als bij de opkomst van zoekmachines zullen de bedrijven die vandaag in actie komen, de standaarden van morgen bepalen. Dit is geen afwachten en zien-moment; dit is het moment om kansen te grijpen en relevantie te waarborgen in een veranderde markt."

Bedrijven reageren al op AI-gedreven zoeken

iO ondersteunt organisaties actief bij deze omslag. Het bureau is de afgelopen maanden meer dan 30 trajecten gestart rond LLM’s voor klanten als Wolters Kluwer, Suzuki, TotalEnergies Power & Gas, Optiphar, Partena Professional, Facilicom en Zilveren Kruis. Zowel B2B- als B2C-bedrijven erkennen de noodzaak om hun vindbaarheid binnen AI-platforms te optimaliseren.

Eerste stappen richting meetbare AI-visibility

Net zoals bij de beginjaren van Google is het beïnvloeden van LLM’s complex. Veel organisaties hebben moeite om de juiste technologie in te zetten om vindbaarheid meetbaar en schaalbaar te maken. Om daarop in te spelen ontwikkelde iO de iO Bonzai, een AI-orchestratielaag die twaalf LLM’s tegelijk kan bevragen, klantdata beschermt en inzicht biedt in zichtbaarheidseffecten.

www.iodigital.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Vier iO-webinars over AI, martech, onderwijs en development

24-09-2025 | 09:04:00
Dit najaar organiseert iO vier gratis online webinars rond actuele thema’s in marketing, onderwijs en technologie.

Brian Hirman: AI vereist kritische blik in toezicht

23-09-2025 | 05:45:00
Brian Hirman, Group M&A Director en partner bij digital agency iO is per 17 september 2025 benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen bij Rabobank Groep. We spreken hem hierover

Rabobank Groep benoemt Brian Hirman in Raad van Commissarissen

18-09-2025 | 09:51:00
De Algemene Ledenraad van Rabobank Groep heeft Brian Hirman per 17 september 2015  benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

VfPf kiest iO als technologiepartner primair onderwijs

11-09-2025 | 08:56:56
De samenwerking heeft een looptijd van acht jaar en moet de digitale dienstverlening aan schoolbesturen in het primair onderwijs versterken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.