[Interview] Pepijn Rooijens over Studio FIK

Pepijn Rooijens en Barbara Tammes hebben samen Studio FIK opgericht. We spreken Pepijn Rooijens hierover.

Hoe is het idee van eigen bureau ontstaan?

Ik wilde zelf 100 procent kunnen sturen en zelf de manier van werken inrichten. Ik heb ooit Dawn mede opgericht en weet wat het is om een eigen bureau om te runnen. Het kriebelde gewoon. Als je voor een eigenaar werkt of bij een bureau zit dat weer onderdeel is van een groter geheel heb je veelal financiële verplichtingen en/of is er aansturing vanuit eigenaren/aandeelhouders. Dat is ook logisch, maar nu kunnen we met een eigen bedrijf zelf bepalen hoe we werken en de zaken organiseren.

Je werkte tot voor kort als Executive Creative Director bij Natwerk. Hoe zijn jullie uit elkaar gegaan?

Dat ging in heel goed overleg. Ik heb nog meegewerkt aan een aantal recente campagnes waaronder die van Lebara, en gezorgd dat we alles goed hebben overgedragen.

Hoe zijn Barbara Tammes en jij tot elkaar gekomen?

We kennen elkaar van heel lang geleden van FHV/BBDO. Zij is een van de beste creatieven van Nederland. Ze heeft heel goede boeken geschreven (waaronder in 2020 het boek Play Mode) waarin ze heel goed heeft beschrijven hoe zij naar oplossingen kijkt. Voor mij is dat fenomenaal.

Is de organisatie al vormgegeven?

We werken inmiddels als collectief met tien mensen, waarbij ik en Barbara Tammes de eigenaren zijn en als creatieve directie werken. We hebben verder mensen van andere disciplines zoals strateeg (Marjolein Doets), projectleiders (Martha Frankenhuis, Anna Verkuijlen a.i.), en zakelijk directeur (Esther de Leeuw) en een aantal designers en creatieven (Katharina Goetzendorfer, Susan Zwijgers). Zij werken vooralsnog freelance voor ons.

Jullie hebben inmiddels al een aantal klanten. Kan je daar meer over vertellen?

Ja, we werken voor Kenter (onder meer meetdiensten, laadpalen en energievoorzieningen aan een (her) positionering. (Dit bedrijf is nu nog van overheidsbedrijf Alliander en wordt aan ABP en OMERS verkocht, red.) Verder werken we voor het Longfonds, het Museum voor de Geest (Haarlem) en Salt Magazine.

Zullen jullie meedoen aan pitches? Hoe willen jullie opdrachtgevers verwerven?

We doen liever geen pitches. Ik denk dat veel bureaus die mening delen. Het werk dat tijdens pitches wordt gemaakt, wordt bijna nooit gebruikt. Je kan als potentiële opdrachtgever prima zien wat bureaus maken en wat hun specialisatie is.  We hopen dat mensen ons werk kennen en het fijn vinden om met ons te werken; zo hopen we opdrachtgevers te werven.

Kan je uitleggen waarom de naam FIK is gekozen?

Wij maken van de vonk waar het ooit mee begon een vuurtje We hopen dat het een goed lopend vuurtje wordt. En af en toe een goede fik, is niet verkeerd!

Op welke doelgroep richten jullie je?

We richten ons op investeerders, ondernemers en marketeers/projecteigenaar. Daarbij gaat het om iedereen die een gezonde ambitie heeft en zit te wachten op creatieve oplossingen. Soms kan dat een bedrijf zijn met diepvrieseten en een vegan variant wil beginnen, maar ook bijvoorbeeld Shell als die iets willen oplossen in de wereld van vandaag. We richten ons dus op een hele brede doelgroep. We maken meer dan campagnes en het is niet altijd een campagnes waar we ons op richten, wij doen meer dan dat. Design is ook een belangrijk onderdeel van ons werk.

Jullie richten je op drie producten: creatieve positionering, een roadmap en annual inspiration report. Kan je daar meer uitleg over geven? 

Met de creatieve positionering willen we alles in één hand bieden. En dat kunnen we doen voor alle uitingen of het nu buitenreclame, social media, radio of televisie is. Als wij de expertise zelf niet hebben, werken we met anderen samen.

Met de roadmap willen we in feite een koers uitzetten op basis van een strategie en alle middelen in kaart brengen die je kan bedenken inclusief bijvoorbeeld PR of lobby. We maken alles visueel zodat de opdrachtgever in één keer een overzicht heeft vanuit het strategische perspectief.

Dit ontbreekt bij veel klanten en je merkt dat iedereen dan denkt dat is fijn! Klanten en investeerders zeggen dit nodig te hebben. We werken daarbij samen met andere partijen. Kan een ander bureau zijn, maar ook een marketingbureau of consultancy. Zo is TikTok en lobbying bijvoorbeeld echt een specialiteit.

Wat is het annual inspiration report?

Daarin kijken we vooruit naar waar kansen liggen. Ook op ondernemersvraagstukken. Het is een vrij brede beschouwing die niet aan de lopende ban voorbijkomt. We kijken dus vooruit om te kijken naar de inspirerende mogelijkheden van komend jaar of jaren en leggen die vast in een rapport. 

Tenslotte: hoe ga je om met jong talent?

Ik heb altijd jong talent begeleid. Ik geef al jarenlang af en toe gastcollege op de Willem de Koning Academie en heb heel veel mensen begeleid als stagaire. Daarbij help ik ze vooruit.

www.studiofik.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.