[Interview] Nancy Poleon: We moeten in positieve alternatieve scenario's gaan denken

Esprix Juryvoorzitter Regina Romeijn gaat in gesprek met Nancy Poleon, Founder BrandedU en juryvoorzitter van de categorie Business for good.

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?

Niemand buitenspel. Een mooie campagne waarmee ING een maatschappelijk relevant probleem op een creatieve manier benadert. Niet met geldhulp maar met advies, waarmee ze een oplossing zoeken voor de lange termijn. Veel mensen hebben geen kennis over geld en weten de weg niet te vinden. Door naar ze toe te gaan los je een probleem voor ze op. Het haakje vond ik ook echt goed. Je wil niet buitenspel staan. De kloof tussen arm en rijk is groot en dat wordt meer. Sport is superbelangrijk en dat moet je kunnen blijven doen ongeacht wie je bent en hoeveel geld je hebt. Niemand buitenspel, dat is de basis van inclusiviteit. Ik vind het ook sterk dat de eigen medewerkers het doen.

Deze categorie kan goed worden ingezet om het imago van een merk wat meer purpose te geven. Wat doe je in je beoordeling met inzendingen die je verdenkt van greenwashing of halve intenties? Zijn daar al eens discussies over gevoerd? 

Al eens? Constant zul je bedoelen! Hahaha, dat is precies waar het bij ons om gaat. Who keeps it real?! Wie is echt hiermee bezig? En gelukkig hebben we zo een diverse groep aan experts dat er altijd wel iemand in de groep is die er iets meer over kan vertellen of met een ander perspectief komt waar we misschien zelf nog niet aan hebben gedacht. We hebben ook vaak mensen hun mening zien veranderen omdat ze nieuwe inzichten kregen en dat is echt mooi.

Welke ontwikkeling zie je in jouw categorie (bijvoorbeeld van incidentele event campagnes naar onderdeel van totale merkidentiteit?) 

Ik heb deze vraag in de groep gegooid (leuk he?) en Willa Stoutenbeek kwam met dit antwoord: "Tot ongeveer vijf jaar geleden waren het vooral impact gedreven merken die over duurzaamheid en sociale impact durfden te communiceren richting het publiek. Daarna de marketingcampagnes, want iedereen 'moest' er toch iets mee en nu verschuift dat steeds meer richting integratie op zowel strategisch als operationeel niveau."

Dus er is inmiddels veel veranderd, maar het gaat nog steeds niet zo snel als het idealiter zou moeten gaan. We moeten denk ik af van het aanpassen/updaten van een oud perspectief en echt meer radicale veranderingen durven door te voeren.

De volgende stap, volgens mij, is om in positieve alternatieve scenario's te gaan denken en communiceren, zodat we mensen ook een positief beeld voorschotelen. Doembeelden en -scenario's leiden vooral tot klimaatangst en werken verlammend. Utopisch denken stelt ons in staat om het grote geheel, inclusief de dingen die ons angstig maken, in een nuttig optimistisch licht te zien.

Ruben Cussel vulde aan met: "Je merkt ook wel dat er een nieuwe generatie leadership begint door te dringen die dit intrinsiek ook echt wil."

www.esprix.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cases insturen voor Esprix kan vanaf 22 december

17-12-2025 | 14:04:00
De inzendperiode voor de Esprix Awards start dit jaar al op 22 december. Daarmee krijgen inzenders de mogelijkheid om nog vóór de feestdagen hun cases aan te melden

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

DDB en Fitzroy aan kop bij Esprix-uitreiking

11-04-2025 | 15:09:54
Tijdens de Esprix-uitreiking op 15 mei in het STRAAT Museum in Amsterdam ontvangen 26 campagnes in totaal 32 bekroningen.

Deadline Esprix Awards verlengd, inzenden tot 21 februari

03-02-2025 | 08:32:52
Vanwege de drukte rondom alle inzendingen is de deadline voor het inzenden van een campagne voor de Esprix Awards verlengd tot vrijdag 21 februari 17:00 uur. 

Esprix Awards geopend voor inzendingen

02-01-2025 | 14:22:01
Nieuw dit jaar is de nadruk op de categorie Long Term, waarin langdurige campagnes worden bekroond die minstens drie jaar consistent succes hebben behaald


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stedin zet energietransitie centraal in employer branding

17-12-2025 | 13:56:00
Stedin heeft een employer branding campagne gelanceerd onder de naam Werk dat energie oplevert. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau N=5.

StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne

17-12-2025 | 12:53:00
De contentserie markeert dat het bekertoernooi voortaan de naam Eurojackpot KNVB Beker draagt en richt zich op de spelers die het toernooi kleur geven.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.