[Interview] Nancy Poleon: We moeten in positieve alternatieve scenario's gaan denken

Esprix Juryvoorzitter Regina Romeijn gaat in gesprek met Nancy Poleon, Founder BrandedU en juryvoorzitter van de categorie Business for good.

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?

Niemand buitenspel. Een mooie campagne waarmee ING een maatschappelijk relevant probleem op een creatieve manier benadert. Niet met geldhulp maar met advies, waarmee ze een oplossing zoeken voor de lange termijn. Veel mensen hebben geen kennis over geld en weten de weg niet te vinden. Door naar ze toe te gaan los je een probleem voor ze op. Het haakje vond ik ook echt goed. Je wil niet buitenspel staan. De kloof tussen arm en rijk is groot en dat wordt meer. Sport is superbelangrijk en dat moet je kunnen blijven doen ongeacht wie je bent en hoeveel geld je hebt. Niemand buitenspel, dat is de basis van inclusiviteit. Ik vind het ook sterk dat de eigen medewerkers het doen.

Deze categorie kan goed worden ingezet om het imago van een merk wat meer purpose te geven. Wat doe je in je beoordeling met inzendingen die je verdenkt van greenwashing of halve intenties? Zijn daar al eens discussies over gevoerd? 

Al eens? Constant zul je bedoelen! Hahaha, dat is precies waar het bij ons om gaat. Who keeps it real?! Wie is echt hiermee bezig? En gelukkig hebben we zo een diverse groep aan experts dat er altijd wel iemand in de groep is die er iets meer over kan vertellen of met een ander perspectief komt waar we misschien zelf nog niet aan hebben gedacht. We hebben ook vaak mensen hun mening zien veranderen omdat ze nieuwe inzichten kregen en dat is echt mooi.

Welke ontwikkeling zie je in jouw categorie (bijvoorbeeld van incidentele event campagnes naar onderdeel van totale merkidentiteit?) 

Ik heb deze vraag in de groep gegooid (leuk he?) en Willa Stoutenbeek kwam met dit antwoord: "Tot ongeveer vijf jaar geleden waren het vooral impact gedreven merken die over duurzaamheid en sociale impact durfden te communiceren richting het publiek. Daarna de marketingcampagnes, want iedereen 'moest' er toch iets mee en nu verschuift dat steeds meer richting integratie op zowel strategisch als operationeel niveau."

Dus er is inmiddels veel veranderd, maar het gaat nog steeds niet zo snel als het idealiter zou moeten gaan. We moeten denk ik af van het aanpassen/updaten van een oud perspectief en echt meer radicale veranderingen durven door te voeren.

De volgende stap, volgens mij, is om in positieve alternatieve scenario's te gaan denken en communiceren, zodat we mensen ook een positief beeld voorschotelen. Doembeelden en -scenario's leiden vooral tot klimaatangst en werken verlammend. Utopisch denken stelt ons in staat om het grote geheel, inclusief de dingen die ons angstig maken, in een nuttig optimistisch licht te zien.

Ruben Cussel vulde aan met: "Je merkt ook wel dat er een nieuwe generatie leadership begint door te dringen die dit intrinsiek ook echt wil."

www.esprix.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

DDB en Fitzroy aan kop bij Esprix-uitreiking

11-04-2025 | 15:09:54
Tijdens de Esprix-uitreiking op 15 mei in het STRAAT Museum in Amsterdam ontvangen 26 campagnes in totaal 32 bekroningen.

Deadline Esprix Awards verlengd, inzenden tot 21 februari

03-02-2025 | 08:32:52
Vanwege de drukte rondom alle inzendingen is de deadline voor het inzenden van een campagne voor de Esprix Awards verlengd tot vrijdag 21 februari 17:00 uur. 

Esprix Awards geopend voor inzendingen

02-01-2025 | 14:22:01
Nieuw dit jaar is de nadruk op de categorie Long Term, waarin langdurige campagnes worden bekroond die minstens drie jaar consistent succes hebben behaald

Annette Menheere eindjuryvoorzitter Esprix, Edward van de Ridder treedt toe tot het bestuur

10-12-2024 | 11:43:00
Na vier jaar voorzitterschap treedt Edward van de Ridder af en treedt hij toe tot het Esprix-bestuur, naast Jacqueline Smit en Jur Baart.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.