[Interview] Milo van der Meij (Total Design): De purpose-jas moet je passen en bij je passen

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Milo van der Meij is Head of Campaigns bij Total Design in Amsterdam.

Kun je Total Design introduceren?

Total Design bestaat dit jaar 60 jaar (het was een mooi feestje), geboren vanuit iconisch Dutch Design en nog steeds groot in branding en visual identities. Maar wat nog niet iedereen weet is dat we ook groot zijn in tech en campaigns. Met 100 mensen hebben we al die specialismen gewoon in huis. De geïntegreerde blik op communicatie zit in ons DNA en maakt ons echt anders dan andere bureaus.

Een klant belt. Wat wil deze?

Wat onze klanten vaak bindt is dat ze in transitie zijn. Ze hebben een verouderd imago dat niet past bij hun huidige identiteit, ze zitten in een fusie, ze zijn op zoek naar kernwaarden die ze zijn kwijtgeraakt... Allemaal zaken die vragen om campagnes met een goede afstemming van imago op identiteit. En natuurlijk om campagnes die impact genereren in hoe je je presenteert en hoe je je profileert. En als je dan ook nog vraagt om die geïntegreerde blik, dan ben je echt een 'Total Klant'.

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomd?

Afgelopen jaar was een goed jaar met prijzen voor bijvoorbeeld TüV Nord Group en Limburgs Museum. Kersen op de taart zijn dan nieuwe klanten als de Nierstichting en persoonlijk ben ik erg trots op de recent gewonnen pitch voor de landelijke campagne van de Openbare Bibliotheken.

Heb je wel eens een klant afgewezen omdat je er gewoon geen zin in had?

Total Design is ook in het buitenland een bekende naam en zo komen er wel eens verzoeken binnen vanuit landen of regio’s waar we met het management dan een goed gesprek over hebben. En als we er dan niet met zijn allen een goed gevoel bij hebben, dan bedanken we hier vriendelijk voor.

Hoe diep is de crisis in de Nederlandse bureauwereld?

De crisis is eigenlijk niet veel anders dan hij al jaren is; er zijn simpelweg te veel bureaus en te snel wisselende klantrelaties waardoor de prijsdruk groot is. Waar het dan om gaat, ook zoals altijd, is om te blijven focussen op creativiteit en kwaliteit en daar niet op te 'korten'. Want die zijn voorwaardelijk voor de effectiviteit in alles wat je doet. En die waarde voor je klanten komt altijd bovendrijven.

Is prijswinnende reclame per definitie ook de beste reclame?

Dat hangt natuurlijk van de prijs af! We weten dat creativiteit en effectiviteit een verband hebben. En merken die zich over langere tijd weten te onderscheiden in relevante impact groeien gegarandeerd! Dus dan zijn Red Dots, D&AD, ADCN, European Design Awards mooie prijzen om voor te gaan die dan later weer kunnen resulteren in een Effie.

Hoe dol zijn jullie op pitches?

De slechtste pitch is als je het gevoel hebt dat je wordt 'gebruikt' voor gratis ideeën. Maar de beste pitch geeft je als bureau een drive en energie die je zelden meemaakt. Dus zijn we er dol op? Nee. Maar het is een 'fact of life'. Daarom kijken we goed naar hoe de pitch in elkaar zit, en als we dan meedoen, dan gaan we er helemaal voor.

Purpose, is dat een factor?

Purpose is op zichzelf geen factor, want dat kan net zo goed een loze belofte zijn. Het gaat om oprechte richting en energie van jouw merk. Die je waarmaakt in alles wat je doet, en er pas dàn over communiceren. Als je dit niet goed doet dan komt de boomerang net zo hard weer terug. Dat heeft ook weer alles te maken met die merkidentiteit; de purpose-jas moet je passen en bij je passen.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn hartstikke druk zo aan het einde van het jaar! Onze campagne voor APG (ABP, bpfBouw) is net live gegaan, onze nieuwe campagne voor Radboud Universiteit staat klaar om begin volgend jaar live te gaan, en we zijn heel hard aan het werk met de merkcampagne voor de Openbare Bibliotheek die in 2024 landelijk wordt uitgerold.

www.totaldesign.com

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Fightclub doet activatie met Marketing250

12-12-2025 | 15:06:00
Fightclub en Dutchfame hebben tijdens het M100 Event, dat op 3 december plaatsvond in theater PHIL Haarlem, een fan shop gebouwd.

Jade Kops in gesprek met Bas Smit tijdens het M100 Event 2025

08-12-2025 | 07:22:00
Jade Kops is uitgegroeid tot een aansprekende stem voor iedereen die leeft met kanker

Dave Frauenfelder meest invloedrijke marketeer in Nederland

05-12-2025 | 15:31:00
Vice President Brand, MarCom & Sponsorships KPN nummer 1 in Marketing250

Maud Burgers weer meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

05-12-2025 | 13:47:00
Manager externe communicatie & woordvoerder Albert Heijn, Etos, Gall & Gall staat voor het derde jaar op 1 in de PR100

Victor Knaap meest invloedrijk in digitale bureauwereld

05-12-2025 | 12:16:00
Mede-oprichter en CEO Monks EMEA staat voor tweede jaar op 1 in de DigitalAgency100

Maiko Valentijn meest invloedrijk in mediabureauwereld

05-12-2025 | 08:22:00
Maiko Valentijn (WPP Media) staat voor het vijfde jaar op nummer 1 in de MediaAgency100, de lijst van de invloedrijkste mensen in de mediabureauwereld.

Dave Frauenfelder: Een ode aan de duizenden anderen

04-12-2025 | 18:00:00
Daarom vanavond; geen ode aan de Top 100 of 250. Maar aan de duizenden anderen

Darre van Dijk meest invloedrijk in reclamebureauwereld

04-12-2025 | 14:58:00
Voor het vierde jaar achter elkaar staat Darre van Dijk van TBWA\Neboko op nummer 1. Hij voelt de hete adem van TBWA\Neboko CEO Rik Ledder in zijn nek

Monica Geuze opnieuw meest invloedrijke influencer van Nederland

04-12-2025 | 13:55:00
Monica Geuze mag zich voor het derde jaar op rij de meest invloedrijke influencer in Nederland noemen

Arjen Lubach opnieuw meest invloedrijk in de Nederlandse media

04-12-2025 | 13:46:00
Nadat John de Mol negen jaar achter elkaar op nummer 1 stond in de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media, staat zijn opvolger Arjen Lubach alweer voor het vijfde jaar op rij bovenaan

Ruud Verheijen verlaat Wavemaker en WPP Media

25-11-2025 | 22:46:00
Ruud Verheijen heeft aangekondigd na 15 jaar WPP Media en Wavemaker te verlaten. In februari 2024 werd hij nog benoemd tot CEO van Wavemaker

Els Dijkhuizen verlaat Heineken

06-11-2025 | 19:09:00
De huidige nummer 1 van de Marketing250, de lijst van de meest invloedrijke marketeers in Nederland, werkte de afgelopen 17 jaar voor Heineken

M100 Event 2025 | Tickets

17-10-2025 | 15:09:00

Media250 2026 | De Genomineerden

15-10-2025 | 09:12:00
De Media250 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL Haarlem


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.