[Interview] Michiel Rijshouwer over de Long Term-categorie bij Esprix

Eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder van Esprix gaat in gesprek met Michiel Rijshouwer, juryvoorzitter van de categorie Long term.

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?

De Skoda-case by far. Echt superknap hoe ze, als challenger, in deze markt een dergelijke scherpe strategische keuze en big idea, consistent weten uit te bouwen. Dat vraagt enorm veel lef. Want in de automarkt staat veel druk op de korte termijn sales. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Dat is wat Skoda heel goed snapt.

Waarom geen goud? Resultaten waren prima, maar niet schokkend. Maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Zoals het product zelf. We moeten de rol van branding ook niet overschatten. De automodellen wegen zwaarder door. Ik had het Skoda wel gegund. Een voorbeeld voor het vak.

Daarbij wil ik nog wel kwijt dat dergelijke cases alleen kunnen ontstaan bij een lange, goede klant-bureaurelatie. Zonder een gelijkwaardige relatie en vertrouwen in elkaar, krijgt het geen kans om te groeien. Er zit heel veel gedeelde liefde in deze case. Die zie je en voel je als vakman.

Vorig jaar was de eerste keer dat we de Long Term Esprix hadden. Hoe heb jij de kwaliteit van de inzendingen en het juryproces ervaren?

Verrassend goed. De meeste cases waren goed geschreven. Met een heldere analyse en strategie. En sterk big idea. De termijn (dat was vorig jaar: looptijd langer dan 1 jaar) leverde wel wat verwarring op. Want aan alles voelde je dat een campagne die ruim 1 jaar loopt, geen Long Term Esprix kan winnen. De campagnes die meer dan 4 jaar, of zelfs 10 jaar lopen, kwamen vanzelf bovendrijven. Dat zijn de campagnes die zich echt bewezen hebben. Goed dus dat de termijn voor komend jaar is aangepast naar cases die minimaal 3 jaar lopen.

Opvallend was verder de scherpe ethische discussie die werd gevoerd. In dit geval over reclame voor gokken en loterijen. Maar eenzelfde discussie kun je voeren over reclame voor fastfood, petrochemische industrie, drank enzovoort. Je ziet een tweedeling in de sector. Iedereen moet z’n eigen afwegingen daarin maken. Maar het is goed dat er ruimte is om dit ook te bespreken.

Zijn er Long Term-cases die jij dit jaar graag tussen de inzendingen zou zien? Merken die je creatief interessant vindt, en waarvan je hoopt dat ze ook goede resultaten kunnen laten zien?

Natuurlijk de Hertog Jan-case. En misschien ook de Albert Heijn-merkcase. Ik ben wel benieuwd naar de hele case. Maar ik zit eigenlijk te wachten op de minder voor de hand liggende cases. Zoals Simpel afgelopen jaar. Campagnes die normaal gesproken niet de creatieve power hebben om in de prijzen te vallen. Maar juist in deze categorie goed kunnen scoren. Omdat ze al zo lang consistent bouwen vanuit een scherpe strategische keuze en herkenbaar basisidee. Cases van de lange adem. Het zou mooi zijn als er ook cases inzenden uit de niet-commerciële hoek. Kleinere merken ook. Want de jury bestaat uit liefhebbers en die kijken verder dan de bij het grote publiek bekende campagnes.

www.esprix.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cases insturen voor Esprix kan vanaf 22 december

17-12-2025 | 14:04:00
De inzendperiode voor de Esprix Awards start dit jaar al op 22 december. Daarmee krijgen inzenders de mogelijkheid om nog vóór de feestdagen hun cases aan te melden

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

DDB en Fitzroy aan kop bij Esprix-uitreiking

11-04-2025 | 15:09:54
Tijdens de Esprix-uitreiking op 15 mei in het STRAAT Museum in Amsterdam ontvangen 26 campagnes in totaal 32 bekroningen.

Deadline Esprix Awards verlengd, inzenden tot 21 februari

03-02-2025 | 08:32:52
Vanwege de drukte rondom alle inzendingen is de deadline voor het inzenden van een campagne voor de Esprix Awards verlengd tot vrijdag 21 februari 17:00 uur. 

Esprix Awards geopend voor inzendingen

02-01-2025 | 14:22:01
Nieuw dit jaar is de nadruk op de categorie Long Term, waarin langdurige campagnes worden bekroond die minstens drie jaar consistent succes hebben behaald


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stedin zet energietransitie centraal in employer branding

17-12-2025 | 13:56:00
Stedin heeft een employer branding campagne gelanceerd onder de naam Werk dat energie oplevert. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau N=5.

StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne

17-12-2025 | 12:53:00
De contentserie markeert dat het bekertoernooi voortaan de naam Eurojackpot KNVB Beker draagt en richt zich op de spelers die het toernooi kleur geven.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.