[Interview] Kyra Roest (Embassy of Dutch Creativity): Cannes Lions is een week aan onschatbare waarde

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Kyra Roest is founding mother van Embassy of Dutch Creativity

Marketeers moeten dicht op het creatieve proces zitten

"Marketeers moeten dicht op het creatieve proces zitten". Niet mijn woorden, maar die van Aline Santos (Chief Brand Officer en Chief Equity, Diversity and Inclusion Officer bij Unilever). Unilever is ieder jaar met een flink aantal marketeers aanwezig bij Cannes Lions om inspiratie op te doen, te netwerken en te leren. Deze mensen gaan allemaal naar het Palais des Festival.

Wist je dat goed presterend creatief werk 16 keer meer kans heeft op een grote winstgevendheidsgroei? En dat goed presterende campagnes vanuit creatief oogpunt ook meer dan twee keer zoveel kans hebben om het pricing power te vergroten? En wist je dat creatief beloond werk een 54 procent hogere ROI oplevert dan niet-creatief bekroond werk? Ik snap dat een Unilever dan het belang ziet van het bijwonen van Cannes Lions en het insturen van creatief werk.

Met een rugzak aan waarde naar huis

Eén op de vier mensen die het Cannes Lions festival bezoekt, werkt bij een adverteerder. En naar mijn mening zouden dat er zeker meer mogen zijn.

Ieder jaar verblijf ik in een achenebbisj appartement met een diverse en leuke groep mensen: adverteerders, mediawerkers en bureaumensen. Geen van hen koopt zelf een pas voor het festival, maar toch halen ze enorm veel uit Cannes Lions. Ze zorgen ervoor dat ze er aan het begin van de week zijn en hosselen allerlei talks, sessies en kaarten voor diverse evenementen. Ze gaan met een rugzak aan waarde naar huis.

Als adverteerder zijn er verschillende manieren om deel te nemen aan Cannes Lions. Of je nu wel of geen pas koopt. Vanmorgen had ik nog een gesprek met Niels van Veen (TUI) over de Young Lions Marketers Competition. Ieder jaar probeer ik jonge adverteerders ook enthousiast te maken om aan een dergelijke competitie deel te nemen. Net zoals Jonge Honden en RA*W dat doen. Hiermee krijg je kennis en ervaring die je niet uit een zes maanden durende opleiding zou halen. Het is een kans om van internationale grootheden te leren en met je voeten in het zand te discussiëren met je peers over de kracht van creativiteit.

Embassy of Dutch Creativity

Of neem deel aan de Embassy of Dutch Creativity. Zo delen we allemaal de kosten en kunnen we de schijnwerpers op de Nederlandse creativiteit richten. En heb je een plek om je thuis te voelen.

Een andere mooie gelegenheid is spreken op het podium als adverteerder. Pitch zelf een talk of meld je aan als CMO in the Spotlight als je een Global CMO bent.

Wat haal je als adverteerder uit zo'n week aan de Riviera? En wat is je ROI?

Uiteindelijk draait het om de geijkte argumenten zoals het opdoen van inspiratie, netwerkmogelijkheden en het uitwisselen van kennis. Nergens ter wereld kom je in een week meer dan 40.000 mensen uit hetzelfde vakgebied tegen op minder dan 10 km². Wil je weten wat er speelt, er direct over in gesprek gaan of erover discussiëren, met andere adverteerders, creatieven of mediaspecialisten? Dan is een weekje Cannes een zeer waardevolle investering. Dan is een weekje Cannes een uitermate goeie investering. Of je nou wel of niet een pas voor het Palais aanschaft, je gaat met een rugzak aan waarde naar huis.

Kun je je CFO niet overtuigen? Dan heb ik nog een laatste alternatief: koop een digitale pas. Vorig jaar kostte deze 299 euro. Die kun je desnoods ook nog zelf kopen.

Neem gerust contact op als je meer wil weten over de mogelijkheden.

www.embassyofdutchcreativity.com

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Fightclub doet activatie met Marketing250

12-12-2025 | 15:06:00
Fightclub en Dutchfame hebben tijdens het M100 Event, dat op 3 december plaatsvond in theater PHIL Haarlem, een fan shop gebouwd.

Jade Kops in gesprek met Bas Smit tijdens het M100 Event 2025

08-12-2025 | 07:22:00
Jade Kops is uitgegroeid tot een aansprekende stem voor iedereen die leeft met kanker

Dave Frauenfelder meest invloedrijke marketeer in Nederland

05-12-2025 | 15:31:00
Vice President Brand, MarCom & Sponsorships KPN nummer 1 in Marketing250

Maud Burgers weer meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

05-12-2025 | 13:47:00
Manager externe communicatie & woordvoerder Albert Heijn, Etos, Gall & Gall staat voor het derde jaar op 1 in de PR100

Victor Knaap meest invloedrijk in digitale bureauwereld

05-12-2025 | 12:16:00
Mede-oprichter en CEO Monks EMEA staat voor tweede jaar op 1 in de DigitalAgency100

Maiko Valentijn meest invloedrijk in mediabureauwereld

05-12-2025 | 08:22:00
Maiko Valentijn (WPP Media) staat voor het vijfde jaar op nummer 1 in de MediaAgency100, de lijst van de invloedrijkste mensen in de mediabureauwereld.

Dave Frauenfelder: Een ode aan de duizenden anderen

04-12-2025 | 18:00:00
Daarom vanavond; geen ode aan de Top 100 of 250. Maar aan de duizenden anderen

Darre van Dijk meest invloedrijk in reclamebureauwereld

04-12-2025 | 14:58:00
Voor het vierde jaar achter elkaar staat Darre van Dijk van TBWA\Neboko op nummer 1. Hij voelt de hete adem van TBWA\Neboko CEO Rik Ledder in zijn nek

Monica Geuze opnieuw meest invloedrijke influencer van Nederland

04-12-2025 | 13:55:00
Monica Geuze mag zich voor het derde jaar op rij de meest invloedrijke influencer in Nederland noemen

Arjen Lubach opnieuw meest invloedrijk in de Nederlandse media

04-12-2025 | 13:46:00
Nadat John de Mol negen jaar achter elkaar op nummer 1 stond in de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media, staat zijn opvolger Arjen Lubach alweer voor het vijfde jaar op rij bovenaan

Ruud Verheijen verlaat Wavemaker en WPP Media

25-11-2025 | 22:46:00
Ruud Verheijen heeft aangekondigd na 15 jaar WPP Media en Wavemaker te verlaten. In februari 2024 werd hij nog benoemd tot CEO van Wavemaker

Els Dijkhuizen verlaat Heineken

06-11-2025 | 19:09:00
De huidige nummer 1 van de Marketing250, de lijst van de meest invloedrijke marketeers in Nederland, werkte de afgelopen 17 jaar voor Heineken

M100 Event 2025 | Tickets

17-10-2025 | 15:09:00

Media250 2026 | De Genomineerden

15-10-2025 | 09:12:00
De Media250 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL Haarlem


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.