[Interview] Jens Hellewaard over de start van Het Volksportret

Jens Hellewaard verlaat het creatief bureau N=5 om een eigen bedrijf te starten onder de naam het Volksportret. Daarmee wil hij inzichten geven in alle doelgroepen in Nederland om inclusievere en effectievere communicatie mogelijk te maken. We spreken hem hierover.

Kan je uitleggen wat Het Volksportret is?

Het Volksportret geeft inzicht in de belangrijkste vraag van elke communicatiemaker: wie is de ontvanger? Het Volksportret toont namelijk de samenstelling van Nederland als ons land maar uit 100 mensen zou bestaan. Nederland in 100 communitiy's. Met deze tool kun je je doelgroep selecteren en vergelijken met de rest van Nederland. Vervolgens kun je inzien hoe je deze groep bereikt en ook hoe je ze inhoudelijk zou kunnen verleiden met jouw boodschap. De kwantitatieve en kwalitatieve data onderliggend aan het Volksportret voeden een taalmodel om ook AI-gedreven gesprekken te voeren met je doelgroep en eenvoudig je campagnemateriaal te testen.

Hoe ben je op dit idee gekomen?

In mijn werk als strateeg heb ik altijd ondervonden hoe beperkt de beschikbare informatie is over de samenstelling van Nederland. Er zijn veel data, maar weinig inzicht. Sinds deze maand telt ons land 18 miljoen inwoners. Wie zijn dat allemaal? We zijn als mensen geneigd onze kennis hierover te overschatten en hebben het gevoel dat heel Nederland een beetje denkt en doet zoals wij zelf ook denken en doen.

Het gevolg daarvan is dat de helft van Nederland zich helemaal niet herkent in alle massamediale communicatie. De meeste reclamemakers zijn Amsterdamse witte heteromannen. De meeste ontvangers zijn dat niet. Ik heb het Volksportret dus bedacht als hulpmiddel om m’n eigen werk beter te kunnen doen.

Welk product zal je precies aanbieden?

Uiteindelijk maak ik een softwaretool waarin ik licenties ga aanbieden. Nu zit ik echter nog in de prototypefase en richt ik me in eerste instantie op het aanbieden van doelgroepanalyses en AI-gedreven concept testing op projectbasis. Zo loopt er een project voor een adverteerder die wil verjongen om voor hen de samenstelling van Gen Z in kaart te brengen en een genuanceerder beeld te geven van deze generatie. Ook zijn er bureaus die het Volksportret inzetten als waardevolle toevoeging bij pitches.

Wat voor klanten hoop je te werven?

Adverteerders, creatieve bureaus maar ook ministeries. Ik merk dat adverteerders steeds serieuzer bezig zijn met inclusie. Daarbij lag eerst alleen nog focus op de input-kant van een bedrijf (inclusieve personeelswerving), maar nu beseffen adverteerders zich dat er ook nog een wereld te winnen is aan de output-kant: hoe zorgen we dat onze communicatie aansluit bij de behoefte van álle Nederlanders? Daarnaast heeft de overheid natuurlijk als taak om belangrijke informatie aan de man te brengen, ook bij het deel van Nederland dat het lastigst te bereiken is.

Hoe zal de financiering eruitzien, zoek je nog financiers?

Er lopen een aantal gesprekken voor financiering. Daarbij richt ik me vooral op samenwerkingen binnen de branche. Ik ben namelijk niet op zoek naar een geldschieter die het Volksportret ziet als cashcow, maar naar missiegedreven bedrijven die ook inhoudelijk willen bijdragen aan de professionalisering van ons vak op het gebied van inclusie en effectiviteit.

Vanaf wanneer verwacht je dat het product klaar zal zijn voor de lancering?

Vanaf september zal ik actief klantprojecten gaan draaien voor doelgroepanalyses en concepttesten. De softwarelicenties zullen in de loop van 2025 worden aangeboden.

www.volksportret.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Screenforce: Vooruitkijken via platforms groeit bij Nederlandse kijkers

07-10-2025 | 16:02:43
Vooruitkijken via online platforms wint aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van het Trends In Digitale Media-onderzoek 2025.

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse consument

03-10-2025 | 08:00:00
DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht het koopgedrag van 1000 Nederlanders. Ze keken naar hoe duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaringen

[Vacatures] Markteffect zoekt een Kwalitatief Research Expert

01-10-2025 | 08:58:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Kwalitatief Research Expert - Amsterdam

Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

30-09-2025 | 16:32:09
In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happines Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan

Havas Lemz ontwikkelt CHECK-campagne voor Dienst Toeslagen

07-10-2025 | 10:38:00
Dienst Toeslagen start een campagne die mensen aanmoedigt hun toeslagen aan te passen bij veranderingen in hun leven

team5pm en fonQ lanceren campagne rond woonstijl

07-10-2025 | 10:21:00
Online woonwinkel fonQ lanceert een online campagne, ontwikkeld in samenwerking met team5pm, die Nederlanders aanzet hun eigen woonstijl te ontdekken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.