[Interview] Jens Hellewaard over de start van Het Volksportret

Jens Hellewaard verlaat het creatief bureau N=5 om een eigen bedrijf te starten onder de naam het Volksportret. Daarmee wil hij inzichten geven in alle doelgroepen in Nederland om inclusievere en effectievere communicatie mogelijk te maken. We spreken hem hierover.

Kan je uitleggen wat Het Volksportret is?

Het Volksportret geeft inzicht in de belangrijkste vraag van elke communicatiemaker: wie is de ontvanger? Het Volksportret toont namelijk de samenstelling van Nederland als ons land maar uit 100 mensen zou bestaan. Nederland in 100 communitiy's. Met deze tool kun je je doelgroep selecteren en vergelijken met de rest van Nederland. Vervolgens kun je inzien hoe je deze groep bereikt en ook hoe je ze inhoudelijk zou kunnen verleiden met jouw boodschap. De kwantitatieve en kwalitatieve data onderliggend aan het Volksportret voeden een taalmodel om ook AI-gedreven gesprekken te voeren met je doelgroep en eenvoudig je campagnemateriaal te testen.

Hoe ben je op dit idee gekomen?

In mijn werk als strateeg heb ik altijd ondervonden hoe beperkt de beschikbare informatie is over de samenstelling van Nederland. Er zijn veel data, maar weinig inzicht. Sinds deze maand telt ons land 18 miljoen inwoners. Wie zijn dat allemaal? We zijn als mensen geneigd onze kennis hierover te overschatten en hebben het gevoel dat heel Nederland een beetje denkt en doet zoals wij zelf ook denken en doen.

Het gevolg daarvan is dat de helft van Nederland zich helemaal niet herkent in alle massamediale communicatie. De meeste reclamemakers zijn Amsterdamse witte heteromannen. De meeste ontvangers zijn dat niet. Ik heb het Volksportret dus bedacht als hulpmiddel om m’n eigen werk beter te kunnen doen.

Welk product zal je precies aanbieden?

Uiteindelijk maak ik een softwaretool waarin ik licenties ga aanbieden. Nu zit ik echter nog in de prototypefase en richt ik me in eerste instantie op het aanbieden van doelgroepanalyses en AI-gedreven concept testing op projectbasis. Zo loopt er een project voor een adverteerder die wil verjongen om voor hen de samenstelling van Gen Z in kaart te brengen en een genuanceerder beeld te geven van deze generatie. Ook zijn er bureaus die het Volksportret inzetten als waardevolle toevoeging bij pitches.

Wat voor klanten hoop je te werven?

Adverteerders, creatieve bureaus maar ook ministeries. Ik merk dat adverteerders steeds serieuzer bezig zijn met inclusie. Daarbij lag eerst alleen nog focus op de input-kant van een bedrijf (inclusieve personeelswerving), maar nu beseffen adverteerders zich dat er ook nog een wereld te winnen is aan de output-kant: hoe zorgen we dat onze communicatie aansluit bij de behoefte van álle Nederlanders? Daarnaast heeft de overheid natuurlijk als taak om belangrijke informatie aan de man te brengen, ook bij het deel van Nederland dat het lastigst te bereiken is.

Hoe zal de financiering eruitzien, zoek je nog financiers?

Er lopen een aantal gesprekken voor financiering. Daarbij richt ik me vooral op samenwerkingen binnen de branche. Ik ben namelijk niet op zoek naar een geldschieter die het Volksportret ziet als cashcow, maar naar missiegedreven bedrijven die ook inhoudelijk willen bijdragen aan de professionalisering van ons vak op het gebied van inclusie en effectiviteit.

Vanaf wanneer verwacht je dat het product klaar zal zijn voor de lancering?

Vanaf september zal ik actief klantprojecten gaan draaien voor doelgroepanalyses en concepttesten. De softwarelicenties zullen in de loop van 2025 worden aangeboden.

www.volksportret.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ruigrok: Customer journey vraagt om meer dan data

17-09-2025 | 16:06:03
Onderzoeksbureau Ruigrok onderzoek & advies publiceert een whitepaper die organisaties helpt om verder te kijken dan cijfers.

Nederlandse videogame-industrie groeit naar 1,8 miljard euro

15-09-2025 | 16:11:26
De Nederlandse videogame-industrie heeft in 2024 een omzet van 1,8 miljard euro gerealiseerd. Dat is een groei van twintig procent ten opzichte van 2023

Onderzoek: kansen én zorgen rond AI in de klas

15-09-2025 | 12:41:00
Kunstmatige intelligentie (AI) krijgt steeds meer invloed op het dagelijks leven en ook in het onderwijs groeit de rol ervan.

Onderzoek: hoe biculturele Nederlanders feestdagen vieren

11-09-2025 | 11:45:00
WPP Media en Motivaction presenteren een onderzoek dat marketeers helpt feestdagencampagnes beter aan te laten sluiten bij culturele gebruiken in Nederland

Isabel Druijf: Gamification in onderzoek brengt hogere respons

11-09-2025 | 11:08:00
Isabel Druijf, Research Consultant bij MediaTest, deelt de effectiviteit van gamification met marktonderzoek.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.