[Interview] Cees Faes (Fightclub): elke marketeer van een challenger brand heeft iets te winnen

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Cees Faes is CEO van Fightclub. Wij spreken hem. 

Een klant belt. Wat wil deze?

Winnen, short and simple. Marktaandeel, awards, the war on talent, maakt niet uit, maar elke marketeer van een challenger brand heeft iets te winnen. Daar begint de filosofie van Fightclub; wij zorgen ervoor dat onze klanten winnen, met strategie, met creativiteit, met performance-marketing, desnoods met vals spelen, maar daar draait alles om. We’re in it to win it.

Onderschatten marketeers de meerwaarde die goede branding genereert op de lange termijn?

Absoluut. Dat heeft alles met meetbaarheid te maken. In de traditionele touch-tell-sell cycles zien de laatste twee het best meetbaar. Dus zijn veel (met name onzekere) marketeers daar op gefocust. Maar zonder touch geen duurzaam onderscheidend vermogen, geen hogere marge dan je concurrent, geen sterke loyaliteit. Een beetje het verschil tussen Coolblue en Mediamarkt zeg maar.

Is werken met retailklanten het leukste dat er is?

Niet retailklanten per se. Challenger brands, merken met meer ambitie dan middelen; die zijn het leukst. Daar speelt slimheid en creativiteit een grotere rol dan mediadruk. Daar zijn we eigenlijk ook het best in.

Hoe dol zijn jullie op pitches?

Heel dol. Wat verwacht je van een bureau dat zichzelf Fightclub genoemd heeft? :-)

Hoe verkoop je een idee?

Dat is eerlijk gezegd een super relevante vraag. Het is duizend keer makkelijker om een auto te verkopen dan een idee, een visie. Een goede creatief en een goede strateeg moeten in staat zijn om zijn/haar visie ook nog eens overtuigend over te brengen, anders is alles voor niets geweest. Net zoals een drie-sterren-chef veel aandacht besteedt aan de presentatie van gerechten. Veel klanten hebben moeite om door ideeën heen te kijken dus je moet haar daar soms bij helpen. Binnen Fightclub besteden we daar heel veel aandacht aan.

Stappen adverteerders te gemakkelijk over naar andere bureaus?

Helemaal niet. We hebben laatst berekend dat de gemiddelde klant 6,8 jaar bij Fightclub blijft. Dat maakt het voor ons ook mogelijk om iets meer tijd en geld te investeren in bepaalde projecten voor hen. 

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 Lees ook:

Bram Verbogt: Everything is fair in love and marketing

16-09-2025 | 12:00:03
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Bram Verbogt

Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

09-09-2025 | 16:43:00
De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn.

Al 20 jaar in it to win it!

04-09-2025 | 21:56:00
Bram Verbogt (43) viert zijn 20 jarig jubileum bij Fightclub. Marketing Report spreekt hem.

Cees Faes: Exit Porter, Enter het Zeskrachten Model

27-08-2025 | 10:42:00
Er is al een tijdje een zesde kracht opgedoken die sterker is dan welke nieuwkomer of substituut ook.

Cees Faes: Beschaving te koop. Gratis bezorgd uit Beijing

22-08-2025 | 11:02:00
We houden er in het Westen wel van om onszelf een beetje te zien als de hoeders van beschaving.

Cees Faes: Je bent wat je rijdt

11-08-2025 | 14:39:00
Op weg naar vakantie werd ik ermee doodgegooid. Merken die ik nog nooit had gezien, laat staan hardop had uitgesproken.

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne

Cees Faes: Woke-vertising hangt als kauwgom aan de schoen van onze branche

07-08-2025 | 10:23:00
Kijk naar deze campagne met Sydney Sweeney: slim idee, dikke knipoog, nul moraal. Resultaat? Beurskoers +20%, omzet door het dak.

Cees Faes: Mag het een onsje AI meer zijn?

01-08-2025 | 10:22:38
AI is natuurlijk geen trend. Het is een aardverschuiving. We weten het maar weten we het wel ècht? 

Dennis de Cat CEO Benelux Fightclub

31-07-2025 | 09:52:00
De fusie tussen Fightclub en Upthrust is afgerond. Vanaf vandaag opereert het marketingbureau vanuit één structuur onder de naam Fightclub

Cees Faes: VVD, GL-PVDA of toch PVV, wie leidt de dans?

16-07-2025 | 12:45:00
Ik zie ze weer helemaal voor me. De jongens aan de ene kant van de zaal. De meisjes aan de andere. Niemand bewoog. Iedereen keek.

Cees Faes: Purpose helpt je niet door de poort van Troje

07-07-2025 | 08:45:20
Maar stel nu dat de Grieken dat plan eerst hadden moeten voorleggen aan het Greek Center for Ethical Warfare & Equine Sensitivity.

Cees Faes: Daddy Issues

27-06-2025 | 11:01:00
We projecteren nogal wat op zo’n term. In Nederland heeft “Daddy” immers vrij specifieke connotaties

Cees Faes: Marketing is topsport

11-06-2025 | 12:45:00
We leven in een wereld waarin je drankje niet zomaar een drankje is, maar een persoonlijkheidsverklaring.

Cees Faes: Belgen willen eerst echt kennismaken

10-06-2025 | 10:05:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Cees Faes over de aansluiting bij Customer Collective, de cultuurverschillen tussen Nederland en België


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.