[Interview] Boris Nihom: Drie essentiële tips om inzenders van de Esprix een handje te helpen

Esprix juryvoorzitter Annette Menheere gaat in gesprek met Boris Nihom, CEO Dentsu Creative en juryvoorzitter van de categorie New Business Concepts.

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?

Vorig jaar hebben wij in onze categorie Feelee bekroond: een slimme app die helpt om mensen hun mentale gezondheid te verbeteren. Binnen Feelee benoem je in een paar kliks wat je gevoel is, niet met woorden, maar met laagdrempelige emoji's. En je krijgt inzicht in welke gewoontes je een boost geven. Feelee is ontwikkeld in samenwerking met Amsterdam UMC en de UvA en wordt ondersteund door partners als Odido, Deutsche Telekom en FC Utrecht. De jury was onder de indruk van de relevantie van het idee: de wachtrijen in de gezondheidszorg zijn lang en de meeste huidige oplossingen sluiten niet aan bij het digitale app-gebruik van jongeren. Feelee laat zien dat je door net even anders te kijken met een paar simpele tweaks een positieve gedragsverandering teweeg kan brengen én grote wetenschappelijke en corporate partners aan je kan binden. In 2022 bekroonden we het Helpende Bord van Hak met goud; tof om in 2023 een idee dat meer uit de start-up hoek kwam te bekronen.

Wat beschouw je als de grootste uitdagingen voor inzendingen in de categorie New Business Concepts?

Het lastige aan deze categorie is dat we soms appels met peren moeten vergelijken. Want eigenlijk alles dat niet een campagne is, maar wel tot commerciële groei of positief maatschappelijk resultaat moet leiden, heeft kans op bekroning: nieuwe producten of diensten van grote corporates, nieuwe start-ups of corporate ventures, of slimme digitale innovaties. Dat maakt dat inzenders soms niet helemaal lijken te weten waar ze zich op moeten focussen bij een inzending. Om inzenders een handje te helpen, hierbij drie essentiële tips:

  1. Omschrijf je doelstelling simpel maar kraakhelder: Wat wilden jullie bereiken? Waarom wilden jullie dat bereiken (context)? En hoe maak je succes meetbaar?
  2. Richt je case op de kern van het business idee. Wat is het concrete ding dat jullie hebben ontwikkeld, dat mensen kunnen gebruiken? Welke keuzes zijn hierbij essentieel voor het succes? Bij een business idee waar ook campagne voor is gevoerd, kijkt onze jury hoe jaloersmakend de propositie zelf is, dan de campagne eromheen. 
  3. Wie is/zijn de afzender(s)? Dit kan een corporate zijn, een bureau, een start-up, een investeerder of elke andere mogelijke combinatie van opdrachtgevers, uitvoerders en geldschieters. Bedenk dat een goed business idee vele vaders (m/v/x) kan hebben en verval dus niet in traditionele klant/bureau conventies ("We hebben het in-house ontwikkeld en het bureau heeft alleen de campagne gedaan, dus we sturen alleen campagneresultaat in"). Wees transparant over ieders rol.

Aan welk land kan Nederland internationaal een voorbeeld nemen voor wat betreft de categorie New Business Concepts?

Er is niet echt een land dat hierin voor- of achterloopt. Voor inspiratie raad ik inzenders aan om vooral te kijken naar de Cannes Lions- en Eurobest-winnaars van afgelopen jaar in categorieën als creative business transformation, creative commerce en innovations. De winnaars zijn eenvoudig via Google te vinden en alle case films staan hier: https://lovetheworkmore.com/2023-2/ 

Mijn persoonlijke favorieten van afgelopen jaar zijn: Vaseline - See My SkinRenault - Plug Inn en Europharma - Scrolling Therapy

www.esprix.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cases insturen voor Esprix kan vanaf 22 december

17-12-2025 | 14:04:00
De inzendperiode voor de Esprix Awards start dit jaar al op 22 december. Daarmee krijgen inzenders de mogelijkheid om nog vóór de feestdagen hun cases aan te melden

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

DDB en Fitzroy aan kop bij Esprix-uitreiking

11-04-2025 | 15:09:54
Tijdens de Esprix-uitreiking op 15 mei in het STRAAT Museum in Amsterdam ontvangen 26 campagnes in totaal 32 bekroningen.

Deadline Esprix Awards verlengd, inzenden tot 21 februari

03-02-2025 | 08:32:52
Vanwege de drukte rondom alle inzendingen is de deadline voor het inzenden van een campagne voor de Esprix Awards verlengd tot vrijdag 21 februari 17:00 uur. 

Esprix Awards geopend voor inzendingen

02-01-2025 | 14:22:01
Nieuw dit jaar is de nadruk op de categorie Long Term, waarin langdurige campagnes worden bekroond die minstens drie jaar consistent succes hebben behaald


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stedin zet energietransitie centraal in employer branding

17-12-2025 | 13:56:00
Stedin heeft een employer branding campagne gelanceerd onder de naam Werk dat energie oplevert. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau N=5.

StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne

17-12-2025 | 12:53:00
De contentserie markeert dat het bekertoernooi voortaan de naam Eurojackpot KNVB Beker draagt en richt zich op de spelers die het toernooi kleur geven.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.