
[Interview] Ate van der Meer: Zo maakt SPARC zoek- en boekwebsites toekomstbestendig
Snakeware heeft met SPARC een platform ontwikkeld waarmee bedrijven in de recreatiesector eenvoudig zoek- en boekwebsites kunnen opzetten. Marketing Report wilde daar meer over weten, dus gingen we in gesprek met Ate van der Meer, CCO van Snakeware.
Wat was de aanleiding om SPARC te ontwikkelen?
We waren jarenlang exclusief partner van Stratech Leisure, maar toen deze partner plotseling stopte met hun boekingssoftware eind 2023, moesten wij ons snel heroriënteren op de markt. Met ons team hebben we direct een oplossing ontwikkeld die bestaat uit een opzet met API’s voor integratie met verschillende PMS-leveranciers, ons Snakeware.Cloud-platform, en de nieuwste data-inzichten via webcomponents. Zo creëren we zoek- en boekervaringen die door onze projectteams resulteren in de beste websites in de markt. Met 30 jaar ervaring en een nieuwe start, zien we dit als een kans om, met een carte blanche, een toekomstbestendig platform te ontwikkelen dat eenvoud, snelheid en slimme technologie combineert.
Welke functionaliteiten biedt SPARC die het platform onderscheiden van andere oplossingen voor zoek- en boekwebsites?
Onze aanpak en jarenlange ervaring resulteert in websites die uitblinken op het gebied van branding, customer journey, vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Dit wordt bevestigd door onze partners en PMS-leveranciers. Door onze onderscheidende elementen weten we veel nieuwe vraag te genereren en te vervullen, zodat de klant echt het beste van twee werelden krijgt: een super converterende high-end website in combinatie met de beste PMS-systemen. Wat wil je nog meer?
Wat zijn de belangrijkste voordelen van SPARC voor recreatiebedrijven, en hoe ondersteunt het hen bij hun branding en klantbeleving?
De belangrijkste voordelen van SPARC voor recreatiebedrijven liggen in het bieden van een flexibel en toekomstbestendig platform dat hen helpt hun merk te versterken en de klantbeleving te optimaliseren. SPARC maakt bijvoorbeeld gebruik van API’s om eenvoudig te integreren met verschillende Property Management Systems (PMS), waardoor recreatiebedrijven hun boekingsprocessen kunnen stroomlijnen en het gebruiksgemak voor de klant verbeteren.
Daarnaast kunnen bedrijven met SPARC hun branding consistent en herkenbaar maken op alle touchpoints. Het platform biedt uitgebreide mogelijkheden op het gebied van SEO en data-analyse, waardoor recreatiebedrijven hun vindbaarheid kunnen vergroten en hun conversie kunnen verbeteren. SPARC is tot slot ontworpen om met de tijd mee te gaan en biedt mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen en technologieën. Dit geeft recreatiebedrijven de flexibiliteit om in te spelen op veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften.
Kun je iets vertellen over de samenwerking met boekingssystemen zoals Booking Experts, Recranet en Bookzo? Hoe hebben jullie deze integraties vormgegeven?
We werken op een open, constructieve en plezierige manier samen met onder andere deze partners. Onze SPARC-oplossing zorgt ervoor dat je de bestaande zoek- en boekwebsites van Snakeware kunt behouden met alle bijbehorende voordelen. Bovendien maakt SPARC het een stuk eenvoudiger om te migreren naar een ander PMS, mocht dat nodig of gewenst zijn.
Staatsbosbeheer is de eerste gebruiker van SPARC met het concept Logeren bij de Boswachter. Hoe ziet die samenwerking eruit, en wat kunnen we daarvan verwachten?
Voor Staatsbosbeheer hebben we het platform Logeren bij de Boswachter vorig jaar naar een hoger niveau getild door de hele customer journey, het design via business design, de design systems, en de nieuwste front-end en softwaretechnieken te optimaliseren. Toen Stratech besloot te stoppen, zagen we dankzij onze sterke samenwerking en het partnerschap met Staatsbosbeheer de perfecte kans om dit project als eerste case voor SPARC te gebruiken. Samen met Recranet als nieuwe PMS hebben alle partners veel energie gestoken in de migratie en dat zie en ervaar je straks in het eindresultaat. Eind november gaat Logeren bij de Boswachter live. SPARC is niet alleen veelbelovend, maar ook echt een veelzijdig en indrukwekkend product.
Snakeware presenteert SPARC deze week op de Recreatie Vakbeurs. Wat kunnen bezoekers daar van de presentatie verwachten?
Bezoekers van de Recreatie Vakbeurs kregen bij de presentatie van SPARC een goed beeld van hoe ons platform recreatiebedrijven kan ondersteunen bij het optimaliseren van hun klantbeleving en digitale processen. Tijdens de beurs hebben we uitgebreid de voordelen van SPARC toegelicht. Door de vele gesprekken en contacten die we tijdens de drie dagen hebben gehad, hebben we waardevolle leads en nieuwe kansen ontdekt. We kijken daarom terug op een inspirerende beurs met veelbelovende mogelijkheden voor de toekomst en hebben direct ook weer onze stand geboekt voor volgend jaar.
Hoe past de lancering van SPARC in de bredere strategie van Snakeware, en wat kunnen we in de toekomst nog meer van jullie verwachten?
De lancering van SPARC past perfect binnen de bredere strategie van Snakeware om slimme, herbruikbare componenten te ontwikkelen die continu worden doorontwikkeld. Hiermee kunnen we websites, webshops en digitale oplossingen van het hoogste niveau realiseren, zonder telkens opnieuw te moeten technisch ontwerpen, bouwen en testen. Dit stelt ons in staat om sneller, efficiënter en met een hogere kwaliteit te werken, wat onze klanten een stevige boost geeft op het gebied van strategie, design en marketing.
Onze missie blijft om de beste digitale ervaringen te bieden die volledig aansluiten bij onze kernwaarden: Explore, Growth, Together.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Bereid je met SPARC voor op AI en digitale groei
St Jansdal en Snakeware ontwikkelen toegankelijke website
Snakeware introduceert GEO voor digitale toegankelijkheid
Snakeware viert mijlpaal met futuristisch programma
Snakeware bestaat 30 jaar en viert jubileum in Sneek
Gepubliceerd door: Saskia van Weert