[Interview] Anouk Facee Schaeffer (Boomerang & Publicis Groupe) over Adnight 2023

Op 13 oktober 2023 vindt de tweede editie van Adnight plaats in Amsterdam waarbij de creatieve bureaus hun deuren openen. We spreken hierover met Anouk Facee Schaeffer, Head of Brand and Culture bij Boomerang en Publicis Groupe.

Hoe kijken jullie terug op Adnight 2022?

Heel goed! Het is iedere editie weer spannend hoeveel mensen we naar Amsterdam-Noord kunnen trekken. Vorig jaar stond er van 18:00 uur tot 23:00 uur een flinke rij en hebben we over de 1000 bezoekers gehad, dus dat was boven verwachting. We hadden acht talks en organiseerden onze befaamde Garage Party voor de latere uurtjes. We zagen hierna een flinke piek in onze socials en kregen we veel sollicitaties binnen na Adnight. Positief dus!

Jullie hebben voor deze editie het thema Connexion gekozen. Waarom dit thema en wat bedoelen jullie hiermee?

We geloven dat wij sterker worden door ons netwerk, onze partners en klanten. Dus in plaats van onszelf in de spotlights te zetten, geven we het podium ook aan vette merken en partijen. We hebben dit jaar ook ons eerste creativiteitsfestival georganiseerd: AmsterCannes. Hier stonden we als Boomerang en Publicis nauwelijks zelf op het podium, maar juist merken zoals Heineken, NXT Museum en Highsnobiety.

In jullie programma geven jullie jullie klanten (Oatly, ADE, Ben&Jerry’s, TikTok, Asics) ruim baan. Wat is de achtergrond hiervan?

Oatly is een van de populairste merken van nu, en Sarah Sutton, Global Media Director bij Oatly, komt ons alles vertellen over de combinatie van Media en Creativity.

ADE is niet alleen een heel cool merk en congres/festival, maar ze zijn sinds kort ook onze buren in ons pand. Daarnaast werkt Boomerang FT. voor het tweede jaar op rij aan een ADE Campagne. Boomerang FT. is onze in house agency, gerund door Gen Z en gefocust op de nieuwe generaties. Zij zijn verantwoordelijk voor de content creator campagne van ADE.

Vanuit ons For Better-programma doen we een presentatie met Ben & Jerry’s over de campagne “Halve bakken ijs tegen halfbakken beleid", wat een reactie is op de manier waarop Nederland asielzoekers slechts maximaal 24 weken per jaar laat werken. Dit beleid werpt een barrière op in tijden van grote personeelstekorten en is bovendien in strijd met de Europese wetgeving. Samen met de klant zullen we dieper ingaan op de campagne.

Wij hebben vanuit Publicis een partnership met TikTok en zij zullen in gesprek gaan met ons community managementteam over het benutten en behouden van communities en hoe je door middel van persoonlijke connecties impact kan hebben op merken en bedrijven.

ASICS komt met de Communications en Media Director en verteld alles over hun effectieve marketingcampagnes, wat heeft geresulteerd in authentiek, relevant en onderscheidend werk.

Een van de thema’s is best gevoelig: companies that got it right, vs got it wrong aangaande LGBTQIA+. Moeten bedrijven stelling nemen?

De vraag die wij onszelf continu stellen: wanneer kan/mag een merk zich wel inzetten tijdens Pride? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, zijn wij eerst onszelf aan het opleiden en praten we met NGO’s die zich inzetten voor de LGBTQIA+ community en specialisten op dit vlak. Ook zijn we dagelijks in gesprek met onze klanten hoe we het beter kunnen doen. Deze vraag is precies de reden waarom we dit panel graag wilden opzetten, omdat er veel verschillende meningen zijn en veel merken en creators willen weten hoe ze zich wél kunnen inzetten voor de LGBTQIA+ gemeenschap op een goede manier.

Er is ook een sessie met Lukkien over virtual producties en kunstmatige intelligentie. Hoe gaan Boomerang en Publicis zelf om met dit thema?

De opkomst van (generatieve) AI betekent zeker een revolutie in de manier waarop content geproduceerd kan worden. Nieuwe AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond en bestaande programma’s introduceren nieuwe AI-functies. Terwijl het een hogere productiviteit kan betekenen, heb je alsnog het creatieve menselijke element en talent nodig om bruikbare, niet-generieke resultaten te verkrijgen. Wij werken zelf proactief aan het ontwikkelen van eigen tools en vormen samenwerkingen om zo onze klanten nog meer mogelijkheden te kunnen bieden.

Met Lukkien hebben wij een intensieve samenwerking. Er zijn al veel grote shoots geweest voor onder andere LiGa en Heineken. Op de achtergrond zijn we bezig met ‘Greener Productions’ en zoeken we uit wat de voordelen zijn van deze virtual productions. Je kunt namelijk alle content op dezelfde plek opnemen, wat veel tijd en reizen bespaart. Je krijgt meer inhoud, zonder de stress of de grote ecologische voetafdruk.

Wanneer is Adnight voor jullie een succes?

De reden waarom wij meedoen met Adnight is om een zo goed mogelijk beeld te geven van de reclame-industrie, hoe wij als agency werken en iets mee te geven van onze cultuur. We hopen dat genoeg nieuwe talenten met onze creative directors zullen spreken en uiteraard mag niemand de deur verlaten zonder een voorproefje van onze party’s.

www.publicisgroupe.nl

www.boomerangagency.com

www.adnight.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Deepti Velury CEO Global Production bij Publicis Groupe

06-10-2025 | 10:40:03
In deze rol gaat Velury leidinggeven aan de contentstudio’s, internationale productiehubs en AI-platforms van het bedrijf

Heineken zet rode ster op groene daken voor verbinding

30-09-2025 | 11:27:00
Daarmee wil Heineken het spanningsveld doorbreken waarin moderne steden wel zijn gebouwd voor verbinding

Boomerang zet mentale gezondheid centraal op Adnight

30-09-2025 | 08:42:00
Het programma onderzoekt thema’s als creativiteit onder druk, inclusiviteit in media en authentieke representatie in campagnes.

Publicis Groupe neemt digitaal bureau Chain Reaction over

25-09-2025 | 12:20:18
Daarmee breidt het zijn expertise uit op het gebied van performance marketing, content en experience design in de regio

Publicis: Meerderheid staat open voor inclusieve reclame

17-09-2025 | 09:45:59
Publicis Groupe NL presenteert de tweede editie van het Brands, Pride & Advertising-onderzoek.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.