[Interview] Albert Jan Vos over de Bioscoop10daagse: We maken er een feestje van

Albert Jan Vos is oprichter en eigenaar van Luxor Cinemas. Hij is mede-initiator van de (eerste) Bioscoop10daagse die tot en met 19 september wordt georganiseerd. We spreken hem hierover.

Waarom een Bioscoop10daagse?

De bioscoopsector heeft het door de coronacrisis en de nasleep alsmede stakingen moeilijk gehad. We zijn nog niet terug op het niveau van 2019. Door de coronacrisis en stakingen was er te weinig publiek. Dankzij films als Topgun2, Barbie en Oppenheimer en Super Mario zagen we wel een opleving.

Niet al het publiek is teruggekeerd. We zien verschuivingen in het gedrag van het publiek, dat andere dingen is gaan doen. Zo doet de jeugd ongeveer alles op de telefoon. 50+-ers hebben de bioscoop wel herontdekt en gezien wat de kwaliteit is van het zien van films in de bioscoop. Zij zijn ook op gegroeid met de bioscoop; je zou het mee moeten krijgen van je ouders.

We zijn in de bioscoopsector bij de branchevereniging NVBF met een werkgroep gaan zitten om te kijken welke actie kan werken. Wat opvalt, is dat het fenomeen evenementen en het plakken van een label vaak wel werkt, als ware het een feestje.

Wat behelst de Bioscoop10daagse?

We hebben een programma voor de circa 140 deelnemende bioscopen samengesteld, waarbij op basis van thema’s als cine+, ladies night, men’s night, documentairedag en meer (voor)premières worden vertoond. 

Wat hebben jullie bedacht?

Aan de bioscopen en filmtheaters is het om te doen waar ze goed in zijn: een feestje er van maken. Bijvoorbeeld bij de documentaire De Wilde Noordzee, die als voorpremière te zien is, kan bijvoorbeeld een biologieleraar de inleiding doen. De NVBF heeft met de distributeurs afspraken gemaakt voor het verkrijgen van de films. Het kernidee is: verwen de mensen en wijs het publiek erop dat het filmseizoen weer van start is gegaan.

Films als The Joker met Joachim Phoenix en Lady Gaga, Gladiator 2, Mufasa (die als opvolger de Lion King moet evenaren) enzovoort. Er loopt sinds 7 september ook een radiocampagne over de Bioscoop10daagse.

Zowel de drie grote concerns (Pathé, Kinepolis en Vue) als de onafhankelijke bioscopen en filmtheaters doen mee.

Hoe wordt de Bioscoop10daagse gepromoot?

Via een radiocampagne, nieuwsbrieven van de bioscoop(ketens) en filmtheaters, social media en alle media (waaronder de bioscoopreclames). 

Wat kunnen bezoekers verwachten?

We hebben 11 films beschikbaar gesteld voor alle bioscopen voor verschillende doelgroepen. Lokaal doen bioscopen soms meer. Er is geen prijsactie, de extra waarde zit hem in het feestje en iets te eten en/of te drinken erbij te krijgen. 

Er was eerder in november 2023 Cinemaniaaa met kortingsacties. Hoe is dat gegaan?

Dat was mislukt helaas. We hebben daar onvoldoende over nagedacht. Nu hopen we wel een beter concept te hebben neergelegd.

Wat betekent de Bioscoop10daagse voor partners?

Het is niet onbelangrijk voor de keten van bedrijven bij de bioscoopsector. Merken haken sowieso in op de bioscoop, zoals Coca-Cola met een Fanta-actie of Grolsch dat een en ander sponsort. De filmreclame-exploitanten Jean Mineur Mediavision en Cinefox nemen de Film10daagse mee in hun reclameblokken en doen aldus ook mee. De hele opzet is in feite al een succes.

Ik wil trouwens ook benadrukken dat ik niet de enige initiator ben. Ook  Carolyne van Liefland. Paul Visser, Marja de Gooijer,  en Frank Smit zijn net zo betrokken.

www.bioscoop10daagse.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Nederlands Film Festival presenteert Focustalks

19-09-2025 | 08:59:31
Het Nederlands Film Festival organiseert dit jaar Focustalks, gesprekken die toegankelijk zijn voor zowel publiek als professionals.

Bioscoop10-Daagse maakt van Nederland tien dagen filmfeest

10-09-2025 | 12:16:04
Van 17 tot en met 26 september 2025 staat Nederland volledig in het teken van film tijdens de Bioscoop10-Daagse

25 jaar Wilde Mossels op Film by the Sea

09-09-2025 | 10:04:40
Het Zeeuwse filmfestival Film by the Sea zet dit jaar filmmaker Erik de Bruyn in de schijnwerpers.

Marina Blok ontvangt Gouden Kalf voor de Filmcultuur

03-09-2025 | 11:21:38
Ze ontvangt de onderscheiding tijdens het EY Gouden Kalveren Gala op 3 oktober in Stadsschouwburg Utrecht.

Stijn de Vries presenteert EY Gouden Kalveren Gala 2025

02-09-2025 | 15:55:07
Hij volgt Soundos op, die het gala in 2023 en 2024 presenteerde.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.