Helft van Nederlanders vindt energiecontract kiezen lastig

Voor bijna de helft van de Nederlanders is het kiezen van een nieuw energiecontract een complexe opgave. Vooral jongeren tussen de 18 en 40 jaar ervaren moeite met het vinden van een passend contract. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht.

Bij deze jongere doelgroep geeft de helft aan hulp nodig te hebben bij het maken van de juiste keuze. Daarnaast laat het onderzoek zien dat 59 procent van de Nederlanders geïnteresseerd is in informatie van hun energieleverancier, zoals tarieven, nieuwe producten en mogelijkheden voor verduurzaming.

Overstappen blijft voor velen een drempel

Hoewel veel mensen overwegen om over te stappen, vindt 44 procent dit uiteindelijk te veel gedoe. Vooral vrouwen tussen de 40 en 60 jaar ervaren de overstap als belastend. De complexiteit van energiecontracten wordt daarbij vaak genoemd als belemmering. Bijna vier op de tien Nederlanders zegt behoefte te hebben aan meer ondersteuning bij het kiezen van een passend contract.

Informatiebehoefte biedt kansen voor leveranciers

Consumenten willen vooral meer inzicht in hoe tarieven zijn opgebouwd, welke service ze mogen verwachten en welk contract aansluit bij hun persoonlijke situatie. Transparantie over voorwaarden en kosten speelt daarbij een belangrijke rol.

Naast deze transparantie groeit de vraag naar aanvullende diensten. Energieapps, slimme meters en persoonlijk duurzaamheidsadvies worden gezien als aantrekkelijke toevoegingen die het verschil kunnen maken bij de keuze voor een energieleverancier.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: “In het onderzoek zien we een duidelijke vraag naar informatie die consumenten helpt bij de keuze voor het best passende energiecontract. Ze willen niet alleen weten wat een energiecontract kost, maar ook begrijpen wat ze precies krijgen. Daar ligt een kans voor leveranciers om hun klanten nog meer van dienst te zijn.”

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Whazzup?! in Media #9: Media in de verkiezingsstrijd

31-10-2025 | 08:00:00
In deze aflevering buigen René Zeedijk en Roger Verdurmen zich over de polarisatie binnen het politieke landschap en de rol van media hierin.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

[Vacatures] DPG Media zoekt een Operationeel Projectmanager Magazines

30-10-2025 | 08:56:00
DPG Media is per direct op zoek naar Operationeel Projectmanager Magazines (7 maanden) - Amsterdam

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.

Voorkeursposities op radio vergroten herinnering spot

28-10-2025 | 11:17:00
Commercials die aan het begin van een blok staan, blijven duidelijk beter hangen bij luisteraars. Dat effect geldt ongeacht spotlengte


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Social Media Manager

03-11-2025 | 08:03:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Social Media Manager - Full-time / Part-time · Amsterdam

[Vacatures] Brand Builders zoekt een Projectmanager

03-11-2025 | 07:39:00
Brand Builders is per direct op zoek naar Projectmanager

NCTV en Havas Lemz lanceren campagne Denk vooruit

03-11-2025 | 06:00:00
Consumenten worden zelfstandiger, terwijl hun vertrouwen in merken verder afneemt. De winnaars zijn volgens Havas de merken die dynamic adaptability tonen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.