Helft van Nederlanders vindt energiecontract kiezen lastig

Voor bijna de helft van de Nederlanders is het kiezen van een nieuw energiecontract een complexe opgave. Vooral jongeren tussen de 18 en 40 jaar ervaren moeite met het vinden van een passend contract. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht.

Bij deze jongere doelgroep geeft de helft aan hulp nodig te hebben bij het maken van de juiste keuze. Daarnaast laat het onderzoek zien dat 59 procent van de Nederlanders geïnteresseerd is in informatie van hun energieleverancier, zoals tarieven, nieuwe producten en mogelijkheden voor verduurzaming.

Overstappen blijft voor velen een drempel

Hoewel veel mensen overwegen om over te stappen, vindt 44 procent dit uiteindelijk te veel gedoe. Vooral vrouwen tussen de 40 en 60 jaar ervaren de overstap als belastend. De complexiteit van energiecontracten wordt daarbij vaak genoemd als belemmering. Bijna vier op de tien Nederlanders zegt behoefte te hebben aan meer ondersteuning bij het kiezen van een passend contract.

Informatiebehoefte biedt kansen voor leveranciers

Consumenten willen vooral meer inzicht in hoe tarieven zijn opgebouwd, welke service ze mogen verwachten en welk contract aansluit bij hun persoonlijke situatie. Transparantie over voorwaarden en kosten speelt daarbij een belangrijke rol.

Naast deze transparantie groeit de vraag naar aanvullende diensten. Energieapps, slimme meters en persoonlijk duurzaamheidsadvies worden gezien als aantrekkelijke toevoegingen die het verschil kunnen maken bij de keuze voor een energieleverancier.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: “In het onderzoek zien we een duidelijke vraag naar informatie die consumenten helpt bij de keuze voor het best passende energiecontract. Ze willen niet alleen weten wat een energiecontract kost, maar ook begrijpen wat ze precies krijgen. Daar ligt een kans voor leveranciers om hun klanten nog meer van dienst te zijn.”

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames

14-09-2025 | 15:17:00
Mediahuis Nederland, Ster en DPG Media hebben regels aangekondigd hoe per 10 oktober 2025 politieke reclames kunnen worden aangekocht

ICMA 2025 - Menopower Shower

13-09-2025 | 09:00:00
Vrouwen tussen de 40 en 60 jaar bevinden zich in een levensfase waarin de menopauze een onvermijdelijk onderwerp is.

ICMA 2025 - Ariadne at Home

12-09-2025 | 10:42:00
Ariadne at Home is een gewaardeerde special-interest-titel die vrouwen inspireert.

ICMA 2025 - Gazelle: Achterop kan alles

12-09-2025 | 10:16:14
Gazelle vroeg ons om hun allereerste longtail fiets, de Gazelle Cabby, te introduceren bij jonge, stadse gezinnen met de tagline ‘Achterop kan alles’

ICMA - Libelle's Hart voor jou-editie

12-09-2025 | 10:04:00
De ‘Hart voor jou’-editie van Libelle is een samenwerking met cardiologen met een sterke maatschappelijke boodschap en een mooie redactionele mix


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

[Vacatures] Influentials zoekt een Medior Campaign Manager

15-09-2025 | 07:49:00
Influentials is per direct op zoek naar Medior Campaign Manager (36-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Account & Success Manager

15-09-2025 | 07:38:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Account & Success Manager (32-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam

[Vacatures] Influentials zoekt een Allround Stagiair(e)

15-09-2025 | 07:28:00
Influentials is per direct op zoek naar Allround Stagiair(e) - Fulltime · Rotterdam

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.