Helft van Nederlanders vindt energiecontract kiezen lastig

Voor bijna de helft van de Nederlanders is het kiezen van een nieuw energiecontract een complexe opgave. Vooral jongeren tussen de 18 en 40 jaar ervaren moeite met het vinden van een passend contract. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht.

Bij deze jongere doelgroep geeft de helft aan hulp nodig te hebben bij het maken van de juiste keuze. Daarnaast laat het onderzoek zien dat 59 procent van de Nederlanders geïnteresseerd is in informatie van hun energieleverancier, zoals tarieven, nieuwe producten en mogelijkheden voor verduurzaming.

Overstappen blijft voor velen een drempel

Hoewel veel mensen overwegen om over te stappen, vindt 44 procent dit uiteindelijk te veel gedoe. Vooral vrouwen tussen de 40 en 60 jaar ervaren de overstap als belastend. De complexiteit van energiecontracten wordt daarbij vaak genoemd als belemmering. Bijna vier op de tien Nederlanders zegt behoefte te hebben aan meer ondersteuning bij het kiezen van een passend contract.

Informatiebehoefte biedt kansen voor leveranciers

Consumenten willen vooral meer inzicht in hoe tarieven zijn opgebouwd, welke service ze mogen verwachten en welk contract aansluit bij hun persoonlijke situatie. Transparantie over voorwaarden en kosten speelt daarbij een belangrijke rol.

Naast deze transparantie groeit de vraag naar aanvullende diensten. Energieapps, slimme meters en persoonlijk duurzaamheidsadvies worden gezien als aantrekkelijke toevoegingen die het verschil kunnen maken bij de keuze voor een energieleverancier.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: “In het onderzoek zien we een duidelijke vraag naar informatie die consumenten helpt bij de keuze voor het best passende energiecontract. Ze willen niet alleen weten wat een energiecontract kost, maar ook begrijpen wat ze precies krijgen. Daar ligt een kans voor leveranciers om hun klanten nog meer van dienst te zijn.”

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.

[Vacatures] Qmusic zoekt een Producer avondshow Joost Swinkels

09-10-2025 | 09:15:00
Qmusic is per direct op zoek naar Producer avondshow Joost Swinkels - Amsterdam

BusinessWise lanceert live visual radio met Paul van Riessen

08-10-2025 | 14:28:15
BusinessWise breidt zijn mediaplatform verder uit met een nieuw live visual radioprogramma. Vanaf vrijdag 24 oktober presenteert Paul van Riessen wekelijks

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.