
Helft Nederlanders bezorgd over online gegevensmisbruik
De helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over het mogelijke misbruik van de gegevens die zij via internet uitwisselen. En dat geldt niet alleen voor de ouderen, maar speelt onder alle generaties. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het What’s Happening Online trendrapport van Ruigrok onderzoek en advies.
Internet is tegenwoordig onmisbaar voor het regelen van allerlei zaken, zoals afspraken maken bij de gemeente, uitkeringen aanvragen, verzekeringen afsluiten, en online aankopen doen.
Hoewel de meeste Nederlanders regelmatig online diensten gebruiken, blijkt uit het onderzoek dat twee derde van hen problemen ervaart, zoals het onthouden van wachtwoorden en het inloggen op accounts. Vooral oudere generaties, zoals de Babyboomers, lopen hiertegenaan, maar ook Generatie X heeft moeite met bepaalde online activiteiten. Men heeft het meeste moeite met:
- Wachtwoorden onthouden (32 procent)
- Contact met klantenservice via mail of chat (omdat je niet mag bellen) (28 procent)
- Account aanmaken en inloggen (13 procent)
- Biometrische beveiliging (gezichtsscan (12 procent) / vingerafdrukscan (12 procent))
- Scannen van een QR code (11 procent)
Belangrijkste zorgen
Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op het internet. De belangrijkste zorgen zijn:
- Phishing (56 procent)
- Identiteitsfraude (55 procent)
- Misbruik van persoonlijke gegevens (52 procent)
- Doorverkoop van persoonlijke gegevens aan commerciële bedrijven (50 procent)
Deze zorgen zijn breed verspreid over alle leeftijdsgroepen. Jongeren uit Generatie Z maken zich bijvoorbeeld meer zorgen over het misbruik van persoonlijke foto's en het afluisteren van microfoons en camera's op smartphones dan oudere generaties.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?
Teamleader onderzoekt Europese bureaus in derde benchmarkeditie
Kruidvat en Armoedefonds slaan alarm over verzorgingsarmoede
Digital stuwt groei netto-mediabestedingen in 2024
NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider
Gepubliceerd door: Saskia van Weert