Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner. In veel gevallen gaat hier een periode van psychisch geweld en dwingende controle aan vooraf. Om dit zichtbaar te maken lanceert het Ministerie van Justitie en Veiligheid samen met Havas Lemz de campagne Waar ben je?.

De film laat zien hoe een vraag die begint als zorg en aandacht kan veranderen in een patroon van controle en uiteindelijk geweld. Naar schatting leven tweehonderdduizend vrouwen in Nederland in een dergelijke relatie. Vaak herkennen omstanders de signalen niet, terwijl ingrijpen ernstige gevolgen kan voorkomen.

Bewustwording als eerste stap

Suzanne Koning, Senior Communicatieadviseur/Campagnemanager Ministerie van Justitie en Veiligheid: "Het uiteindelijke doel is het aantal gevallen van femicide terug te dringen. Maar de eerste stap is bewustwording. We willen dat mensen de signalen herkennen. Nabestaanden vertellen vaak dat ze achteraf de rode vlaggen wel zagen, maar toen niet wisten wat ze betekenden. Als je gevoel zegt dat er iets niet klopt, bel dan Veilig Thuis. Liever één keer te vaak dan te laat."

Bram Tervoort, Creative Director bij Havas Lemz: "We werken veel samen met de Rijksoverheid aan campagnes over maatschappelijke thema’s en deze raakt ons in het bijzonder. Want elke acht dagen wordt er in Nederland, vaak door haar partner of ex, een vrouw gedood. We zien het aantal doden, maar wat vaak onopgemerkt blijft zijn de signalen die daaraan vooraf gaan. Dat willen we met deze campagne duidelijk maken. Zo vergroten we de kans dat er op tijd wordt ingegrepen."

Credits:

Klant: Ministerie van Justitie en Veiligheid | Bureau: Havas Lemz | Gedragsbureau: Duwtje | Productie: Wefilm | Regie: Basha de Bruijn | DOP: Myrthe Mosterman | Compositing & animatie: The Compound | Geluidsstudio: Soundcircus

www.havas.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker

Havas Lemz en Pearle lanceren campagne Er gaat een wereld open

01-09-2025 | 16:36:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van de ontkenningsfases die vaak voorkomen bij mensen met achteruitgaand zicht.

Havas: omzet- en resultaatgroei in eerste helft 2025

30-07-2025 | 12:20:00
Havas heeft in de eerste helft van 2025 een netto omzet van 1,34 miljard euro gerealiseerd. Dat is een stijging van 2,9 procent ten opzichte vorig jaar.

Havas Lemz bouwt merkidentiteit Restore Local

25-07-2025 | 13:26:26
In opdracht van Restore Local heeft Havas Lemz een merkidentiteit ontwikkeld voor een internationale beweging gericht op landherstel in Afrika.

Havas wil sneller AI-gedreven organisatie worden

18-06-2025 | 09:47:00
Het in Amsterdam beursgenoteerde Havas heeft aangekondigd zichzelf sneller te willen omvormen tot een AI-gedreven organisatie
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.