GUT en Heinz lanceren Hagelchup: ketchup om te strooien

Het Amsterdamse bureau GUT heeft samen met Heinz een campagne gelanceerd waarin Heinz Tomatenketchup een andere vorm krijgt: Hagelchup. Dit is ketchup in de vorm van de hagelslag.

Heinz Tomatenketchup is wereldwijd populair, maar in Nederland heeft het merk te maken met concurrentie van mayonaise. Nederlanders geven vaak de voorkeur aan mayo, wat betekent dat ketchup, zelfs het iconische Heinz, een achterstand heeft.

Voor de lancering van de campagne vroeg Heinz zich af hoe het merk meer aansluiting kon vinden bij de Nederlandse cultuur. GUT kwam met het idee om Heinz Tomatenketchup om te vormen tot Hagelchup, geïnspireerd door de populaire hagelslag. In Nederland wordt jaarlijks 14 miljoen kilo hagelslag gegeten, en dagelijks worden er 750.000 boterhammen met hagelslag gegeten.

Strooi-Heinz

De campagne speelt in op de bekende Heinz-slogan It has to be Heinz door deze te veranderen naar Zelfs als je het strooit, moet het Heinz zijn. De campagne bevat een video met actrice Nienke Plas en legt de nadruk op de liefde van de Nederlanders voor hagelslag, terwijl het tegelijkertijd Heinz’ aanpak van hun bekende product laat zien.

Belén Llamazares Carballo, Marketing Director bij Kraft Heinzt: "Waarom wordt een patatje met altijd met mayo geserveerd? Wat als we Heinz Tomatenketchup konden strooien in de vorm van hagelslag? Dit zou de beste elementen van twee Nederlandse tradities combineren. Bij Heinz is ons doel om liefde over te brengen en zoveel mogelijk mensen te laten glimlachen. Met een verrassend element en een beetje humor hebben we Hagelchup ontwikkeld. We hopen veel fans te verrassen tijdens deze exclusieve activatie."

Guillaume Roukhomovsky, Creative Director bij GUT Amsterdam: "Deze campagne draait om het toepassen van een Nederlandse kijk op de aantrekkingskracht van Heinz ketchup. Soms levert het meest gedurfde werk op als we minder serieuze ideeën serieus nemen."

De campagne wordt ondersteund door een brede marketingstrategie, waaronder sociale media, outdoor advertenties, drie ton strooisel en een pop-up bij een snackbar in Amsterdam. Het publiek kan Hagelchup proeven tijdens een weekend bij snackbar Heertje Friet in Amsterdam, van 6 september tot 8 september.

www.gut.agency

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.