[Grow] Rennie Rijpma over #SameDream: empowerment in de sport

De oranjeleeuwinnen hebben gestreden tot aan de kwartfinales van het WK Voetbal, onze hockey- en volleybalsters stomen zich klaar voor de Europese kampioenschappen deze maand en in november is ook het handbalteam aan de beurt voor het WK. Om de nationale vrouwenteams dichter bij hun droom te brengen en anderen te inspireren hun hart te volgen, is DHL in samenwerking met sportbonden Nevobo, KNHB, KNVB en NHV het initiatief #SameDream gestart.

Sinds 1 juli heeft DPG Media zich verbonden aan dit partnership en vervult AD de rol als mediapartner. Wij spreken met Rennie Rijpma, hoofdredacteur van AD over het belang van #SameDream. 

Trots dat de pagina Vrouw weg is uit AD

Rijpma is sinds twee jaar hoofdredacteur van het AD, maar werkt al sinds 2012 bij de krant. “Toen ik begon bij het AD hadden we in de maandagkrant altijd een pagina Vrouw”, vertelt Rijpma. “Dat was omdat het sportkatern op maandag heel dik was en vooral heel mannelijk. De pagina Vrouw was er als tegenhanger. Zo was er voor ieder wat wils. Ik ben er heel trots op dat die pagina eruit is, want het is heel gek om dat zo te markeren. Die aandacht voor mannen en vrouwen, dat moet door de hele krant en op de website goed verdeeld zijn. Daar heb je geen aparte pagina voor nodig, dan wordt het een soort excuuspagina. Nu zit dat veel meer door de hele titel heen.”

Sport verbindt

Sport is eigenlijk altijd al belangrijk geweest voor het AD. Rennie Rijpma: “In 1946 is de krant ontstaan, vlak na de oorlog. Het was de eerste titel die werd opgericht die los stond van de religieuze zuilen. Het is niet voor niets dat we het Algemeen Dagblad heten, want we zijn voor een heel breed publiek. Je bent wel op zoek naar hetgeen dat mensen verbindt en daarin is sport heel belangrijk. Vanaf de start van het AD tot nu heeft sport altijd een belangrijke positie ingenomen. Mannensport is nog altijd heel dominant, vooral als het gaat om voetbal. Ik ben 51 jaar en ik ken vriendinnen van mijn leeftijd die niet mochten voetballen, want ‘dat was voor jongens’. Bij mij was het juist andersom: ik moest voetballen. Dat had ook te maken met mijn vader die voorzitter was bij de vereniging. Als we nu kijken naar waar we tegenwoordig als Nederland het verschil in maken, dan is dat steeds meer in de vrouwensport. Het zijn steeds vaker de vrouwen die zich op belangrijke sportpodia manifesteren. Het partnership rondom #SameDream helpt weer om daar extra aandacht aan te geven.”

Schijnwerpers op de sportvrouwen

Als mediapartner van #SameDream heeft het AD toegang tot sporters, teams en ambassadeurs, zoals Pien Sanders (hockey) en Jackie Groenen (voetbal). Ook produceren de partners van #SameDream een online videoserie met een aantal speelsters van de nationale teams die via AD Play, het videoplatform van AD, te zien zien zal zijn. Rijpma: “Vrouwen trainen even hard als mannen, ze doen en laten evenveel voor hun sport. We willen graag de schijnwerpers nog meer richten op deze sportvrouwen om hun prestaties de aandacht te geven die ze verdienen.”

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Grow by DPG Media] Seamless ads zorgen voor verdubbeling in Brand Lift

06-03-2024 | 09:20:00
Onderzoek van DPG Media naar de effectiviteit van seamless advertenties op basis van bewustzijn, overweging, voorkeur en aankoopintentie.

[Grow by DPG Media] Huishoudens zeer tevreden over hun boodschappenproces

20-02-2024 | 10:45:00
Onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht naar gezinspraak in fmcg-markt

[Grow by DPG Media] Een blik op wat Nederlanders echt blij maakt

16-02-2024 | 09:35:42
De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media hen brengen zijn verdeeld

[Grow by DPG Media] De hartslag van Nederland: Ons uitgavenpatroon als gevolg van de inflatie

24-01-2024 | 09:58:00
Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat Nederlanders zich steeds langer van tevoren op een vakantie oriënteren

[Grow by DPG Media] Nederlanders oriënteren zich langer voor vakantie en gaan vaker op reis

19-01-2024 | 08:58:32
Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat Nederlanders zich steeds langer van tevoren op een vakantie oriënteren


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.