[Grow by DPG Media] Vier op de tien Nederlanders kopen zo veel mogelijk online

Online winkelen is een onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54 procent winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40 procent zegt zelfs zo veel mogelijk van hun aankopen online te doen. Bezorgkosten zijn hierbij echter een struikelblok. Ondanks de populariteit van online winkelen blijft de traditionele winkelervaring nog steeds geliefd bij een meerderheid van de Nederlandse bevolking 56 procent. Kleding en schoenen zijn verreweg de belangrijkste redenen om een dagje de stad in te gaan. Elektronica en gadgets koopt men weer liever online. Dat blijkt uit het retailonderzoek onder 1.000 respondenten uitgevoerd door Panel Inzicht in opdracht van DPG Media.

Helft online shoppers haakt af bij bezorgkosten

Dertig procent van de Nederlanders bestelt een paar keer per maand producten online, een kwart doet dat wekelijks of dagelijks. Gratis bezorging speelt daarbij een rol: de helft van de online shoppers 49 procent haakt af als er sprake is van bezorgkosten. Voor online aankopen zijn een goed functionerende website, duidelijke productinformatie, snelle levertijden, redelijke bezorgkosten en positieve recensies van essentieel belang. Naast offline kanalen spelen online winkels 43 procent, zoekmachines 34 procent, websites van merken 31 procent, sociale media 27 procent, online reclamefolders 21 procent, vergelijkingssites 17 procent en online video 15 procent een rol in het inspireren voor mogelijke aankopen in de winkel dan wel online.  

Een dagje uit

Online bestellen is populair, maar meer dan de helft van de Nederlanders gaat ook nog graag de stad in, meer vrouwen 63 procent dan mannen 49 procent. Bijna dertig procent doet dat minstens een paar keer per week, hoewel men daarvan het liefst een uitgebreid dagje uit maakt. Zo gaat twee derde van de consumenten die de stad in gaat om te winkelen daar ook vaak iets drinken en/of eten. Winkelen doet men meestal met de partner 52 procent of alleen 46 procent. Daarbij geeft de meerderheid gemiddeld tussen de 50 en 100 euro 31 procent of tussen de 100 en 200 euro 34 procent uit. De mogelijkheid om het product te zien, aan te raken of uit te proberen of te passen, de service, de locatie van de winkel bij voorkeur dichtbij en het ontvangen van deskundig advies, zijn van belang bij fysiek winkelen. 

Kritisch koopgedrag

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders kritisch zijn op prijzen: bijna driekwart  vergelijkt voorafgaand aan een aankoop uitgebreid de prijzen en 62 procent laat zich leiden door aanbiedingen. De laagste prijs geniet de voorkeur boven luxe, nieuwe producten boven tweedehands en grote ketens worden vaker bezocht dan kleine lokale ondernemers.

Daarnaast leidt de inflatie ertoe dat de helft van de ondervraagden voor goedkopere alternatieven kiest en 45 procent bepaalde aankopen nu uitstelt. Zeven van de tien Nederlanders zijn bovendien voorzichtiger geworden met grotere uitgaven, waarbij vooral bespaard wordt op kleding/schoenen en uitgaan/restaurants.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "Online bestellen heeft een hoge vlucht genomen, maar als je consumenten vraagt naar de associaties als ze denken aan winkelen, komt vooral gezelligheid bovendrijven. Is dat niet een kans voor 'stenen winkels' om daar nog meer op in te spelen?"

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.