[Grow by DPG Media] Nederlanders starten vroegtijdig met Sinterklaasinkopen


Pak je pen en papier erbij, want het is weer tijd voor rijmpjes, pepernoten en cadeaus! Op zaterdag 16 november verwelkomen we Sinterklaas in ons land en meer dan de helft van de consumenten (58%) staat klaar om aankopen te doen voor schoencadeautjes en pakjesavond. Wist je dat bijna twee derde van de Nederlanders al weken van tevoren begint met Sinterklaasaankopen? En terwijl speelgoed favoriet blijft, winnen ook andere producten aan populariteit. Nieuwsgierig naar meer inzichten rondom het aankoopgedrag? Lees verder en ontdek de nieuwste inzichten uit het recente onderzoek op Grow van DPG Media.

In samenwerking met Panel Inzicht onderzocht DPG Media het beslis- en aankoopproces van consumenten voor de Sinterklaasperiode. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.000 respondenten tussen de 20 en 70 jaar.

Aankoopgedrag en voorbereidingen

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (58%) is van plan Sinterklaasaankopen te doen. Bij gezinnen met kinderen van 0 tot 4 jaar ligt dit percentage zelfs op 84 procent, ondanks dat 64 procent zich zorgen maakt over de stijgende prijzen van cadeaus. Bijna twee derde van de Nederlanders (61%) begint weken van tevoren met Sinterklaasaankopen. Over het algemeen bereidt men zich dus goed van tevoren voor op de Sint-periode. En dat blijkt: want ruim een derde (37%) laat aankopen afhangen van een verlanglijstje. Kortom, het perfecte moment om op te vallen bij je klanten.

Meest populaire geschenken

Misschien is het een open deur: speelgoed is veruit het meest populaire geschenk voor Sinterklaas. Desondanks zijn boeken, muziek en games ook geliefd onder de Nederlanders – 41 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan deze producten aan te schaffen voor de jaarlijkse traditie. Verzorgingsproducten vind je voornamelijk in de winkelmandjes van vrouwen (46%).

Benieuwd naar het uitgavenpatroon en het oriëntatieproces? Bekijk dan de infographic van Sinterklaas op Grow van DPG Media voor een visueel overzicht van alle resultaten.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Betting Wonen vergroot zichtbaarheid met campagne

01-07-2025 | 14:34:00
Betting Wonen, al 90 jaar een vertrouwd adres in de Achterhoek voor comfortabel wonen, wilde haar merk nieuw leven inblazen.

Consument zoekt zekerheid in onzekere tijden

24-06-2025 | 12:45:00
Uit recent onderzoek van DPG Media blijkt dat mensen zich steeds bewuster, maar ook bezorgder gedragen als het gaat om hun geldzaken

3 uitdagingen van de B2B-markt en hoe jij hierop inspeelt

20-06-2025 | 10:19:33
Het onderzoek toont aan dat zakelijke beslissers sterk behoefte hebben aan richting en duiding.

Hoe Nederland kiest, koopt en kookt: 3 inzichten

19-06-2025 | 14:27:14
Waarom kiezen ze voor een bepaalde winkel of juist voor een specifiek product?

Waarom challenger-merken harder moeten strijden om aandacht

18-06-2025 | 15:07:57
Het winnen van aandacht is een van de grootste uitdagingen voor merken in een competitieve advertentiemarkt.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.