[Grow by DPG Media] Oktober woonmaand in aantocht: wat zijn de interesses van de Nederlandse consument?

Er zijn veel ontwikkelingen te zien in de Nederlandse huizenmarkt. Het aantal verkochte huizen neemt sterker toe dan eerder gedacht. Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door starters die profiteren van verbeterde koopvoorwaarden, zoals de verhoogde grens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De dynamiek op de huizenmarkt heeft een significante impact op de woonsector, want een nieuwe woning vraagt vaak om een nieuwe inrichting. Wat zijn de woonvoorkeuren van verschillende leeftijdsgroepen in Nederland? Hoe belangrijk is woninginrichting en wat zijn de voornaamste bronnen van inspiratie? Je leest het in dit artikel van Grow van DPG Media.

Download hier het onderzoeksrapport voor meer informatie.

Aankoopfrequentie en interesse

De Nederlandse consument heeft een hoge affiniteit met wonen (93 procent). Vooral de jongere generatie tussen de 18 en 34 jaar heeft een sterke interesse in woninginrichting (54 procent). Dit komt overeen met de grote groep starters die actief is op de woningmarkt. 

Ruim de helft (52 procent) van de jongeren geeft aan één of meerdere keren per vijf jaar nieuwe meubels te kopen. Vijftigplussers (tot 65 jaar) kopen beduidend minder. Maar liefst 60 procent van hen koopt minder dan eens in de tien jaar tot nooit nieuwe meubels terwijl dit bij de latere generaties relatief minder van toepassing is (25 procent). De groep vijftig plus is dus meer bezig met duurzaamheid. En dat blijkt: 36 procent van de deze doelgroep t.o.v. 15 procent van de jongeren vindt duurzaamheid bij de keuze van meubels belangrijk.

Inspiratiebronnen en aankoop

Winkels zijn nog steeds de populairste bronnen om inspiratie op te doen voor meubels (57 procent) en dit geldt ook voor starters (50 procent). Zij doen hun ideeën verder voornamelijk op via websites (38 procent), social media (37 procent) en familie of vrienden (34 procent). 

Toch worden er ook nog veel meubels online gekocht. Ruim een derde van de Nederlanders (38 procent) heeft wel eens een meubel aangeschaft zonder deze in het echt gezien te hebben. Dit komt met name voor onder jongeren (49 procent). En gebruikte spullen? Die krijgen vaak een tweede leven, want bijna een derde van de consumenten geeft aan wel eens een tweedehands meubel te kopen. Echter geldt dit niet voor iedereen: de vijftig plusser doet dit minder (29 procent) en kiest vaker voor nieuwe meubels. Zij zijn ook bereid om meer te betalen voor meubels, mogelijk doordat ze meer vermogen hebben.

Verbouwen en klussen

Momenteel is ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) iets kleins aan het verbouwen of is van plan om dit binnen zes maanden te gaan doen. Dit principe is minder van toepassing op de oudere generatie (44 procent): de meesten laten hun huis voor wat het is. Desondanks is deze doelgroep het minst tevreden over de wooninrichting (8 procent), terwijl het landelijk gemiddelde op 6 procent ligt. Daarbij klust 61 procent van de Nederlanders weleens zelf. Voornamelijk de groep in de leeftijd 35 tot 49 steekt zelf graag de handen uit de mouwen (74 procent). 

Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Download hier de infographic. 

Wil je specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of leefsituatie weten? Neem dan contact op met [email protected].

www.dpgmediagroup.com/grow 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.