[Grow by DPG Media] Het oriëntatiegedrag van fietsend Nederland

De dagen worden langer en de temperatuur stijgt. Oftewel: tijd om de fiets te pakken en eropuit te gaan. En dat gebeurt, want bijna driekwart van de Nederlanders vindt fietsen belangrijk. Een derde fietst zelfs dagelijks. Ben jij benieuwd naar meer inzichten over fietsend Nederland? Bekijk het artikel op Grow van DPG Media. Ze zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij. Zo hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden!

Onderzoeksopzet

Dit onderzoek voerden DPG Media uit in samenwerking met Panel Inzicht onder 500 Nederlandse consumenten tussen de 20 en 70 jaar.

Populariteit fietsen neemt toe

Bijna de helft van Nederland (46%) fietst momenteel meer dan vijf jaar geleden. Tweederde (66%) van de fietsbezitters heeft een gewone fiets en 40 procent bezit een elektrische fiets. We zien daarbij dat de interesse in elektrische fietsen (56%) steeds verder toeneemt (2023: 46%). Een kwart van de Nederlanders verwacht namelijk binnen twee jaar een elektrische fiets aan te schaffen.

Fietsenwinkels belangrijke oriëntatiebron

Nederlanders oriënteren zich goed voorafgaand aan het kopen van een fiets. Tweederde (68%) geeft aan veel informatie te verzamelen en 64 procent vergelijkt verschillende prijzen. De meeste mensen oriënteren zich met een bezoek aan een fietsenwinkel. Een deel (41%) bezoekt zelfs meerdere fietsenwinkels.

Aankoop

Ruim de helft van de consumenten (52%) verwacht binnen twee jaar een fiets aan te schaffen. Men heeft vooral voorkeur voor een nieuwe fiets (50%) boven een tweedehands fiets. Vooral als het om de aanschaf van een elektrische fiets gaat (73%). Het grootste deel koopt uiteindelijk een fiets in een fietsenwinkel (73%). Voor 82 procent geldt dan wel de voorwaarde dat ze de fiets eerst willen uitproberen door middel van een proefritje.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?

12-06-2025 | 16:03:00
Het koopgedrag van consumenten in de woonmarkt verandert continu.

3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers

03-06-2025 | 16:15:41
De woonbranche verandert continu. Van een groeiend tekort op de woningmarkt tot stijgende prijzen voor meubels en woonaccessoires.

User generated content versterkt merkverhalen

27-05-2025 | 15:34:00
Voorafgaand aan een aankoop richten consumenten zich steeds meer op platforms die echte, onbevooroordeelde meningen bieden.

Groot denken met een kleiner budget: 6 praktische tips

22-05-2025 | 07:30:00
Veel ondernemers denken dat marketing pas waardevol is als het vandaag iets oplevert. Maar marketing draait niet alleen om directe conversie

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

21-05-2025 | 08:48:00
In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren.?

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.