[Grow by DPG Media] Het oriëntatiegedrag van fietsend Nederland

De dagen worden langer en de temperatuur stijgt. Oftewel: tijd om de fiets te pakken en eropuit te gaan. En dat gebeurt, want bijna driekwart van de Nederlanders vindt fietsen belangrijk. Een derde fietst zelfs dagelijks. Ben jij benieuwd naar meer inzichten over fietsend Nederland? Bekijk het artikel op Grow van DPG Media. Ze zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij. Zo hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden!

Onderzoeksopzet

Dit onderzoek voerden DPG Media uit in samenwerking met Panel Inzicht onder 500 Nederlandse consumenten tussen de 20 en 70 jaar.

Populariteit fietsen neemt toe

Bijna de helft van Nederland (46%) fietst momenteel meer dan vijf jaar geleden. Tweederde (66%) van de fietsbezitters heeft een gewone fiets en 40 procent bezit een elektrische fiets. We zien daarbij dat de interesse in elektrische fietsen (56%) steeds verder toeneemt (2023: 46%). Een kwart van de Nederlanders verwacht namelijk binnen twee jaar een elektrische fiets aan te schaffen.

Fietsenwinkels belangrijke oriëntatiebron

Nederlanders oriënteren zich goed voorafgaand aan het kopen van een fiets. Tweederde (68%) geeft aan veel informatie te verzamelen en 64 procent vergelijkt verschillende prijzen. De meeste mensen oriënteren zich met een bezoek aan een fietsenwinkel. Een deel (41%) bezoekt zelfs meerdere fietsenwinkels.

Aankoop

Ruim de helft van de consumenten (52%) verwacht binnen twee jaar een fiets aan te schaffen. Men heeft vooral voorkeur voor een nieuwe fiets (50%) boven een tweedehands fiets. Vooral als het om de aanschaf van een elektrische fiets gaat (73%). Het grootste deel koopt uiteindelijk een fiets in een fietsenwinkel (73%). Voor 82 procent geldt dan wel de voorwaarde dat ze de fiets eerst willen uitproberen door middel van een proefritje.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:00
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Brand Manager

20-11-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Brand Manager - Maastricht

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Senior Creator Manager bij SPIL NEWS

20-11-2025 | 08:18:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Senior Creator Manager bij SPIL NEWS - Amsterdam

KVK en N=5 geven twijfels ondernemers hoofdrol

19-11-2025 | 14:27:08
KVK en N=5 lanceren de volgende fase van Houvast voor Ondernemers, waarin twijfels en vragen van ondernemers centraal staan.

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer

DEPT ontwikkelt strategie achter cashloze Wero Thrift Club

19-11-2025 | 09:26:20
In Berlijn vond de eerste Wero Thrift Club plaats, een cashloze thriftmarkt waar alle transacties via Wero verliepen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.