
Gratis studentenabonnement op DPG-titels
DPG Media stelt alle studenten in Nederland van 16 tot 25 jaar een kosteloos digitaal abonnement beschikbaar op alle nieuwsmerken van het mediabedrijf. Het initiatief moet de nieuwskloof verkleinen en mediawijsheid versterken.
De actie start op 14 oktober op het Mediacollege in Amsterdam en op Hogeschool Windesheim in Zwolle, waar studenten, hoofdredacties en wetenschappers met elkaar in gesprek gaan over hoe jongeren en journalistiek dichter bij elkaar kunnen komen.
Waarom deze stap?
Cijfers laten zien dat jongeren minder actief naar nieuws zoeken. Erik Roddenhof, CEO DPG Media: "Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via social media waar het bulkt van fake news en waarvan bewezen is dat jongeren deze moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten."
Roddenhof: "DPG Media gelooft dat onafhankelijke en lokale media bijdragen aan een sterke en verbonden samenleving. Goed geïnformeerde jongeren staan sterker en kritischer in het leven en ontwikkelen meer democratische burgerzin. We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden."
Wat krijgen studenten precies?
Vanaf 14 oktober kunnen studenten het gratis abonnement activeren met hun studentenpas. Zij schrijven zich kosteloos in op één titel, maar krijgen digitale toegang tot alle nieuwsmedia van DPG Media. Daarmee worden alle elf landelijke en regionale nieuwsmedia opengesteld.
Het abonnement is persoonlijk, loopt zolang iemand studeert en is niet deelbaar. In België worden eveneens gratis studentenabonnementen aangeboden op HLN/Het Laatste Nieuws en De Morgen.
Meer dan alleen gratis toegang
Volgens DPG Media gaat het om meer dan abonnementen weggeven. Erik Roddenhof: "Het gaat ook om het aanpassen van onze journalistieke formules. We weten dat jongeren nieuws op een andere manier consumeren, zowel op platformen als in vorm. Naast het weghalen van de drempel naar onze titels werken onze redacties ook aan nieuwe journalistieke vormen die passen bij deze doelgroep. Het is én-én."
De actie sluit aan bij de bredere maatschappelijke ambitie van DPG Media om nieuws toegankelijk te houden, onder meer via samenwerking met onderwijsinstellingen rond mediawijsheid. Zo loopt op de opleiding Journalistiek van Windesheim een pilot waarbij 225 studenten een gratis abonnement kregen en verstrekte DPG Media eerder kosteloos 5000 abonnementen aan mensen in kansarmoede.
Deze titels zijn inbegrepen
Studenten krijgen onbeperkte online toegang tot: de Volkskrant, Trouw, Het Parool, AD, Brabants Dagblad, ED, Tubantia, BN DeStem, PZC, De Stentor en De Gelderlander. Aanmelden kan via de abonnementomgeving van de titels; overzichten van de abonneepagina’s staan op dpgmedia.nl/studenten.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans
JOE en Kai Merckx zoeken betrouwbaarste stem van de verkiezingen
Case: M18% brandlift voor Austria Tourism
Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic
[Vacatures] Qmusic zoekt een Producer avondshow Joost Swinkels
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert