Gookie Sassen: Minder voorspelbaar, meer impact

[Marketing Report TV] Closed on Monday-oprichter over hoe ongemak merken sterker maakt

Closed on Monday kiest bewust voor ongemak als kracht. Gookie Sassen, oprichter van het creatief bureau, licht in gesprek met Peter Wybenga toe hoe hij met zijn team voorspelbaarheid uit merken haalt en tegelijkertijd maatschappelijke impact maakt.

Ongemak als motor voor groei

Bedrijven zeggen vaak dat ze het beter doen dan anderen, maar Gookie Sassen gelooft daar niet in: “Wij doen het gewoon. Embrace the nervous feeling of doing something new.” Closed on Monday positioneert zich op het snijvlak van creativiteit en maatschappelijke relevantie. De naam is hierbij direct een statement: één dag per week is het bureau gesloten voor commerciële opdrachten.

Closed on Monday werkt op maandag exclusief voor NGO’s en goede doelen. Commerciële klanten komen van dinsdag tot en met vrijdag aan bod, mits hun merk of project bijdraagt aan positieve vooruitgang. Gookie Sassen: “Een dag per week dichtgaan is best ongebruikelijk. Maar juist dat ongemak heeft ons veel gebracht. Bedrijven die zich minder voorspelbaar opstellen, profiteren daar enorm van.”

“Zinnig betekent voor ons iets constructiefs: bijdragen aan positieve vooruitgang. De oliesector valt daar bijvoorbeeld minder snel onder, maar hele sectoren uitsluiten doen we niet. We kijken per organisatie: wil je écht iets veranderen?”

Een commercieel merk kan dus ook een zinnig project hebben. Gookie Sassen: “Een drankmerk dat van het gas af wil, vinden wij maatschappelijk gezien een zinnig project.”

Twintig procent gratis werk met grote impact

Closed on Monday bestaat sinds eind 2022 en telt inmiddels negen medewerkers. Gookie Sassen: “Tot nu toe hebben we net geen 250.000 euro aan niet-gefactureerde uren weggegeven aan organisaties die zich richten op armoede, duurzaamheid, welzijn en schoon drinkwater. Gratis werken betekent niet dat het niks kost. Die negen mensen moeten gewoon betaald worden.”

Creatieven met lef en een missie

Het team van Closed on Monday bestaat uit ervaren creatieven uit de reclamewereld. Ze combineren hun drang naar sterk werk met een maatschappelijke insteek.

Gookie Sassen: “De helft van ons team heeft meer ervaring dan ik en komt van grote bureaus. Ze willen vooral het allervetste werk maken, en toevallig kiezen ze ervoor dat te doen voor onderwerpen die ertoe doen. Dat contrast werkt heel goed.”

Het principe moet zich verspreiden

Over de toekomst is Gookie Sassen helder: “Mensen zeggen vaak dat we over twee jaar zijn vervangen door een machine. Maar mijn hogere doel is dat het Closed on Monday-principe zich verspreidt. Dat andere bureaus ook elke maandag sluiten om zich in te zetten voor een mooiere wereld.”

Bekijk de video hier:

www.closedonmonday.studio

Marketing Report TV is powered by Bruut en Abovo Maxlead

Bruut is dé one-stop-shop voor videocontent! Van strategie tot creatie, en van productie tot distributie. Wij doen het! Hoge kwaliteit video, slim en efficient gemaakt voor ieder scherm, dat is onze kracht. Met een hecht team van enthousiaste makers hebben maken we gepassioneerd content voor iedereen.

www.bruut.media

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Maurice Kaan: Van regio naar impact met Abovo Maxlead

07-07-2025 | 10:13:00
De twee vestigingen in Hoorn en Oegstgeest, die in de loop der jaren organisch zijn gegroeid, zijn organisatorisch meer samengevoegd.

Hans Bauman: Gouden Accent bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden SAN Accent met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Joeri Jansen over de gedragswetenschappelijke basis van het werk bij Roorda

Antal van Pelt: Creativiteit doorbreekt taboes

04-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Antal van Pelt over de werkwijze van het onafhankelijke bureau, de kracht van merkbeloftes die bij een organisatie passen

Kyle Hassing: Van student naar Young Talent-genomineerde

04-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Antal van Pelt over de werkwijze van het onafhankelijke bureau, de kracht van merkbeloftes die bij een organisatie passen

Job Deibel: AI is geen doel maar een transformatietool

03-07-2025 | 10:56:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Job Deibel over de expertise van DEPT op het gebied van AI en data, de transformatiekracht van technologie

Stephanie Broertjes: Efficiëntie door alles in-house

03-07-2025 | 08:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Stephanie Broertjes over de unieke werkwijze van het creatieve productiehuis, de kracht van hechte samenwerking

Jonathan de Jong: Hoopvolle verhalen maken verschil

02-07-2025 | 12:08:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Jonathan de Jong over zijn documentaire Human Forever, die hij samen met Teun Toebes maakte.

Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data

02-07-2025 | 10:01:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over de werkwijze van Channel Factory en het belang van brand safety en brand suitability op YouTube

Fiona Vanderbroeck: Merkbouw met creators is de toekomst

02-07-2025 | 09:44:02
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Lodewijk Varossieau: SuperRebel.Agency wordt sterker door fusie

01-07-2025 | 16:47:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over de recente ontwikkelingen bij het bureau.

Nathalie Peters: Groei begint bij je eigen mensen

01-07-2025 | 09:50:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt ze over haar visie op het versterken van in-house marketingteams

Patrick Molleman: Retail en digitaal maken Global sterker

01-07-2025 | 09:28:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over zijn overstap van de bureauwereld naar de out-of-home business, de transformatie van de sector

Yannick Colastica: Floryn is bondgenoot van de ondernemer

27-06-2025 | 10:55:21
Yannick Colastica vertelt in gesprek met Bas Vlugt over de snelle en technologisch gedreven aanpak van de mkb-financier.

Floris van de Weg: Amsterdam groeiend creatief VML-knooppunt

25-06-2025 | 11:10:00
In gesprek met Peter Wybenga in de bioscoop van Bruut vertelt hij over de positionering van VML, de internationale schaal van het bureau

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.