Gamers boven de 50 nu bijna een derde van de markt

Vijftigers spelen net zo makkelijk Call of Duty als een potje Candy Crush

Bijna dertig procent van de Amerikaanse gamers is vijftig jaar of ouder. Dat blijkt uit een rapport van de Entertainment Software Association (ESA). In 1999 lag dit aandeel nog op negen procent. Ook vrouwen zijn inmiddels sterk vertegenwoordigd: zij maken 47 procent van de spelersbasis uit.

De gemiddelde leeftijd van gamers is gestegen naar 36 jaar. Waar gaming ooit vooral werd gezien als een bezigheid voor tieners, is het nu een breed gedragen activiteit geworden. Veel spelers zijn inmiddels ouders of grootouders en combineren hun ervaring met hernieuwd enthousiasme. Toegankelijke hardware en spelopties, zoals instelbare moeilijkheidsgraden en grotere lettertypes, maken deelname voor een ouder publiek gemakkelijker.

Generaties groeien naar elkaar toe

De opkomst van oudere gamers zorgt voor een evenwicht tussen jongere en oudere doelgroepen. Ontwikkelaars die rekening houden met toegankelijkheid en flexibiliteit bereiken een publiek dat zowel betrokken is als beschikt over aanzienlijke bestedingskracht.

Deze verschuiving gaat hand in hand met veranderingen in de genderverhoudingen. Uit de ESA-data blijkt dat vrouwen van 50 jaar en ouder net zo vaak gamen als mannen. Binnen de generatie Babyboomers speelt 52 procent van de vrouwen games, tegenover 46 procent van de mannen.

Naar genderpariteit in gaming

De cijfers laten zien dat de game-industrie steeds verder afstapt van het beeld dat gaming een mannelijk domein is. De grotere rol van vrouwen schept ook kansen voor verhalen en campagnes die aansluiten bij een breder publiek.

Een woordvoerder van MPL: "Dit is een generatieshift. De 50+ groep groeit omdat games nu passen bij hun leven, intuïtieve interfaces hebben, korte sessies bieden en cross-play met familie mogelijk maken. Naarmate levenslange spelers ouder worden, herdefiniëren ze wie een gamer is en veranderen ze ontwerp- en communitynormen."

Wereldwijde groei van de spelersbasis

Het aandeel oudere spelers weerspiegelt een ontwikkeling die al 25 jaar gaande is. De eerste generatie console-gamers is ouder geworden, terwijl mobiele games nieuwe doelgroepen aantrekken. Vooral smartphones hebben de drempel verlaagd, waardoor ook vijftigplussers makkelijker instappen.

Wereldwijd spelen inmiddels 3,3 miljard mensen games. Dat aantal groeit naar verwachting tot 3,5 miljard in 2025. Azië voert de lijst aan met 1,48 miljard spelers, gevolgd door Europa (715 miljoen) en Noord-Amerika (285 miljoen).

Gevolgen voor de industrie

Voor ontwikkelaars en marketeers betekent de demografische verschuiving dat zij hun aanpak moeten aanpassen. Belangrijke kansen liggen in het ontwikkelen van toegankelijke interfaces, verhalen die diverse en volwassen ervaringen weerspiegelen, en verdienmodellen zoals abonnementen die passen bij langdurige spelers.

The Invaders over de Nederlandse markt

Kevin Loos, creative director van The Invaders: "Dit is een logische ontwikkeling. Gaming bestaat sinds begin jaren ’70. Dat betekent dat de eerste generatie die Pong en Space Invaders op de basisschool speelde, nu vijftigers zijn. Deze generatie heeft gaming geboren zien worden en voor hen is gamen net zo normaal als film en radio waren voor de generaties voor hen. Het is ondertussen een entertainmentvorm die voor iedereen en alle leeftijden wat te bieden heeft. We zien dan ook dat vijftigers net zo makkelijk Call of Duty spelen, als een potje Candy Crush tussen twee directiemeetings door. In Nederland zien we dat de cijfers op veel vlakken overeenkomen met de Verenigde Staten en lopen we voor op de meeste andere westelijke landen."

The Invaders heeft specifieke data over verschillen tussen de Venenigde Staten en Nederland. Je vindt die data hier.

www.theinvaders.nl

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag

Frank Goren: Onze filosofie is audience first on steroids

15-09-2025 | 12:58:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Frank Goren

Porsche integreert in-car gaming met AirConsole

29-08-2025 | 12:25:00
Later dit jaar wordt de Porsche Macan uitgerust met AirConsole, een gamingplatform speciaal ontwikkeld voor in de auto

[Vacatures] The Invaders zoekt een Account Director / Operations Manager

13-08-2025 | 10:48:00
The Invaders is per direct op zoek naar Account Director / Operations Manager


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur

23-12-2025 | 10:55:00
Na jarenlange samenwerking met een wereldwijd frisdrankmerk verruilt Santa Claus zijn vertrouwde rol voor een positie bij SEA Water.

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.