
Fritz-kola lanceert Koningsdagactie met Laser 3.14
Frisdrankmerk fritz-kola lanceert in samenwerking met streetartist Laser 3.14 een campagne rond Koningsdag, waarin verbondenheid centraal staat. De actie bestaat uit een gelimiteerde kledingcollectie met bewerkte vintage items uit Amsterdamse tweedehandswinkels. Elk kledingstuk draagt de tekst Unity wears the crown en wordt voor 3,14 euro opnieuw in de rekken gehangen.
Met deze actie wil fritz-kola benadrukken hoe Koningsdag mensen van verschillende achtergronden samenbrengt, ongeacht politieke voorkeur of houding tegenover het koningshuis.
Saamhorigheid zichtbaar maken
De campagne speelt in op uitkomsten van een onderzoek dat fritz-kola liet uitvoeren. Daaruit blijkt dat 65 procent van de Nederlanders en 85 procent van de jongeren tussen de 16 en 29 jaar Koningsdag viert. Een derde van de feestvierders ervaart op die dag meer verbondenheid met anderen dan op een doorsnee dag.
Klaus Schmaeing, Marketing Director bij fritz-kola: “Bij fritz-kola geloven we in de kracht van saamhorigheid, want echte impact maak je samen. Met deze campagne willen we een op het eerste gezicht eenvoudige boodschap tastbaar maken. Door kunst, duurzaamheid en activisme te combineren, laten we zien waar we als fritz-kola voor staan: eigenzinnig en altijd op zoek naar manieren om mensen dichter bij elkaar te brengen.”
Kunst en activisme als dragers van de boodschap
De vintage kledingcollectie is samengesteld uit oranje kledingstukken uit lokale kringloopwinkels. Laser 3.14 voorzag elk item van een handgeschreven boodschap. Na bewerking zijn de kledingstukken teruggeplaatst in vijf winkels in Amsterdam.
Laser 3.14: “Met deze campagne creëren we iets dat verder gaat dan het moment en maken we van eenheid iets om met trots te dragen. Koningsdag verbindt en we hopen hiermee het gevoel van verbondenheid en naast elkaar staan vast te houden, ook lang nadat de muziek stopt en de straten weer schoon zijn.”
Campagne door NEEW en ACE PR
Reclamebureau NEEW ontwikkelde het concept en verzorgde de productie. ACE PR was verantwoordelijk voor het onderzoek en de communicatie.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Martijn Jaartsveld Strategy Director ACE Media
CZ kiest ACE als strategisch en creatief bureau
AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards
AKQA, Ace, TBWA en Happiness Amsterdam grote winnaars Dutch Creativity Awards 2025
[Vacatures] ACE zoekt een Growth Marketeer
Gepubliceerd door: Daan Dekkers