[Forum] Sanne Demir (DCVF): Ik snap heel goed dat merken zorgen hebben over gebruik van GenAI door bureaus

Uit recent onderzoek van World Federation of Advertisers blijkt dat Tachtig procent van merken heeft zorgen over gebruik van GenAI door bureaus.

Ik snap heel goed dat merken hier zorgen over hebben. Het is nieuw, het is relatief onbegonnen terrein en er is weinig consensus over wat wel en niet kan. Om nog maar niet te spreken over regelgeving.

Dat brengt de marketeer in een onzekere positie, want het is moeilijk in te schatten waar je de mist in gaat. Of waar je juist kansen laat liggen als je niét vooraan staat. Het doet me denken aan de privacy-paradox. Mensen vinden hun privacy belangrijk, totdat ze dat ene spelletje of die handige tool niet meer kunnen gebruiken zonder hun data te delen. Dan is het ineens wisselgeld.

Het probleem met deze vergelijking is dat je in dat geval weet wat je ervoor terugkrijgt. Dat maakt de kosten-baten afweging mogelijk. De marketeer van deze tijd heeft die luxe niet, want de toekomstige impact van AI is nog één grote gok.

Hoe dan ook, de mogelijkheden van AI brengen risico’s met zich mee, die uiteindelijk bij merken op hun bordje komen. Ook als niet de marketeer, maar het bureau degene is die GenAI heeft toegepast. En dat is best spannend.

Wij hebben bij DCVF zelf richtlijnen opgesteld voor gebruik van GenAI voor klanten. Daarin zijn we vrij voorzichtig. Zo gebruiken we geen data van klanten als input. En gebruiken we open source GenAI alleen voor een definitieve uiting als we dit hebben afgestemd met de klant. Verder gaan we met steeds meer klanten het gesprek aan. Dat gaat tot nu toe eigenlijk heel goed.

Ik denk dat openheid en dialoog (zoals gewoonlijk) de weg vooruit is. Zowel marketeers als bureaus zien kansen en risico’s, de truc is om beide perspectieven samen te brengen en met elkaar de comfortzone te definiëren.


Sanne Demir is strateeg en gedragsdeskundige bij DCVF.

www.dcvf.nl


Deze bijdrage is onderdeel van [Forum] Tachtig procent van merken heeft zorgen over gebruik van GenAI door bureaus. So what?

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Sanne Demir en Niels Braat: Opposites Create werkt bij DCVF

22-05-2025 | 11:17:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hen over de kracht van het principe Opposites Create

DCVF gaat voor DEDDO aan de slag met online strategie

17-04-2025 | 18:37:00
DCVF ondersteunt het bedrijf bij het versterken van de merkpositie en het activeren van de doelgroep via doelgerichte online campagnes.

Op vliegvelden kun je van alles verkopen, behalve koffers

06-04-2025 | 09:19:00
Marketing Report is op bezoek bij DCVF. We spreken met Sanne Demir.

De toekomst van retail: luchthaven is de nieuwe winkelstraat

07-02-2025 | 10:29:00
Martijn Nillesen van DCVF vertelt tijdens de whitepaper sessies over het fenomeen Travel Retail.

DCVF neemt retailactiviteiten HelloHero over

28-01-2025 | 16:42:00
DCVF neemt de retailactiviteiten van HelloHero over. HelloHero-oprichter Harmen Schepers krijgt de leiding over de afdeling Retail Experience Design
 

Bespreek met elkaar: wat vinden we nodig? Waar zijn we oké mee? Wat willen we verkennen? En waar ligt de grens?

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.