Even bellen met … Sjors van Hoof over de lancering van ACE’s AI Studio

ACE lanceert een eigen AI Studio om organisaties te helpen met de inzet van Artificial Intelligence. Wij bellen met Sjors van Hoof, Head of ACE AI Studio.

Hallo Sjors, gefeliciteerd met de lancering van AI Studio. AI is momenteel hotter dan hot en diensten schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat doen jullie anders dan anderen?

We hebben onze eigen ACE AI Studio gelanceerd. Een expertteam dat horizontaal is georganiseerd over alle ACE-bureaus en domeinen. Op deze manier passen we AI toe op copywriting, research, editing, productie, audio, content, design en technologie. Kortom, we zijn breed en digitaal georiënteerd, dat is een voordeel in het AI-tijdperk. Daarnaast hebben we de middelen en kennis in huis om te experimenteren. We zetten de Studio in om pro-actief custom tools te ontwikkelen. Dit kan je vergelijken met de strategie van Netflix, die produceren hun eigen shows om concurrerend te blijven in het streaming landschap.

Welke rol en taken heeft de nieuwe studio binnen ACE?

AI ontwikkelt zich snel, waardoor het moeilijk kan zijn voor bedrijven om de mogelijkheden te omvatten en het startpunt te bepalen. Voor sommigen is het nog steeds grotendeels onbekend terrein. De rol van de AI Studio is drievoudig.

  1. We organiseren workshops en co-creatie sessies op basis van design (re)thinking, daarin zetten we het landschap uiteen, bespreken de mogelijkheden en hoe deze toe te passen op interne processen of te implementeren in producten/diensten.
  2. We hebben Team Red aangesteld. Dit is een team van experts die bestaande workflows en patronen uitdaagt, om ze te optimaliseren en te verbeteren met behulp van bestaande of nieuwe AI-tools.
  3. De Studio bouwt AI-producten en diensten voor zowel consumenten als voor interne afdelingen. Daarnaast trainen we modellen voor content marketing en zetten we AI in voor online campagnes. Met ACE zijn we breed georganiseerd dus we kijken op alle vlakken hoe AI kan bijdragen.

Met welke vragen rondom AI komen klanten bij jullie?

We zien dat merken de urgentie voelen. De veranderingen gaan ontzettend snel en dat betekent voor organisaties dat ze ingehaald kunnen worden. Echter is het voor de meeste bedrijven nog onbekend domein, dus willen ze er een gevoel bij krijgen, en de nieuwe tech veilig onderzoeken en testen in een afgesloten proeftuin. Daarom starten we idealiter met workshops om samen behoeftes en mogelijkheden te verkennen. Daar ontstaan dan nieuwe ideeën uit die we kunnen prototypen in een veilige omgeving met eigen getrainde modellen. In dit geval wordt er geen gebruik gemaakt van OpenAi en wordt data niet gedeeld/opgeslagen in de modellen van ChatGPT. Het biedt merken een laagdrempelig én veilig instapmodel om de kracht van AI voor hun business zelf te ervaren.

Werken jullie met bestaande AI-tools?

Ieder domein binnen ACE heeft zo haar eigen toepassingen, zo is ACE agency Airborne momenteel bezig met de productie van AI gegenereerde audiocontent. Daarnaast werken we aan AI-producties als Missjourney en een zelf ontwikkelde tool om het interieur van je woning een upgrade te geven op basis van stijlen en kleuren. We maken enerzijds gebruik van een veelvoud van handige AI-tools, maar weten vooral ook hoe we een klein aantal goed inzetten en hoe de achterliggende techniek kan worden gebruikt voor het bouwen van custom tools, voor intern of extern.

AI is nieuw en kennis over toepassingen neemt elke dag toe. Hoe zorgen jullie dat je voorop blijft lopen?

Wat we voor onze klanten doen, doen we ook voor onszelf. Door onze mensen op te leiden, worden we allemaal beter in het gebruik van AI. Een adaptieve en ondernemende geest is daarin essentieel. Sommige van de tools die we gebruiken zijn slechts enkele weken oud, dus informatie delen (intern en met klanten) is belangrijker dan ooit. Team Red speelt hier een grote rol in, zij challengen als het ware bestaande patronen en structuren met AI-oplossingen.

Wat is voor jullie de belangrijkste toegevoegde waarde van AI, behalve de snelheid waarmee het van alles kan produceren?

Er wordt logischerwijs veel gesproken over AI in de context van efficiëntie, maar het wordt pas echt interessant wanneer het nieuwe kansen in de markt creëert. Wat ik voornamelijk zie is een verschuiving. Een verschuiving in hoe consumenten hun informatie gaan vergaren en producten gaan kopen. Los van snellere werkprocessen veranderen customer journeys en daarmee ook de merkervaring. Wij brengen die twee werelden samen. We staan met twee benen in de hedendaagse cultuur en richten onze blik op morgen. Ik zie kansen voor merken om hun eigen service en merkervaring te verbeteren, maar vooral ook kansen om hun markt nog beter te bedienen. Denk aan gepersonaliseerde ervaringen en producten.

Hoe zorg je dat AI-oplossingen echt van toegevoegde waarde zijn?

Door altijd vanuit de eindgebruiker te blijven denken. Dat is altijd al mijn motto geweest. AI is een co-piloot die ons enorm kan helpen dichter bij de behoefte van de gebruiker te staan. Van het opzetten van gepersonaliseerde trainingsprogramma's tot een co-pilot die je helpt bij het samenstellen van je volgende vakantie. Innovatie krijgt met AI een nieuwe dimensie, mede door de inbreng van gebruikers zelf.

Met onze design rethinking aanpak doorlopen we de customer journey en kijken we wat we met AI kunnen verbeteren of optimaliseren. Veel huidige tools zijn gericht op de creatieve industrie, maar in mijn ogen is dit slechts het begin. Het wordt interessanter als merken AI gaan inzetten om hun klanten op nieuwe manieren te bedienen of om vernieuwende brand experiences neer te zetten.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over de diensten van ACE AI Studio op thisisace.nl/ai. Woensdag 21 juni tijdens Cannes Lions zal ACE verder praten over de toekomst van creativiteit en AI. Reserveer je plekje hier.

ACE is een modern netwerk van creatieve en technische bureaus, dat voortdurend werkt aan een geïntegreerd aanbod voor merken. Om aansluiting te houden met de hedendaagse cultuur en voorop te lopen in de snel veranderende wereld. Er werken zo’n 350 mensen vanuit kantoren in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Merken als Unilever, Porsche, Samsung, Young Capital en Zalando, behoren tot het portfolio.

www.thisisace.nl

Lees ook:

Schiphol introduceert nieuwe merkidentiteit: Today is the day

10-10-2025 | 15:37:02
Schiphol introduceert nieuwe merkidentiteit: Today is the day. Betrokken bureaus zijn Eastwood Brand Consultancy, Thonik en ACE

Nick Toet ontwikkelt Nick’s Noedels voor La Place

09-10-2025 | 10:32:00
La Place en Nick Toet sloegen de handen ineen om een gerecht te ontwikkelen dat niet alleen vers en gezond is, maar écht in de smaak valt bij kinderen

ACE en CZ benadrukken zorginstinct in positionering

08-10-2025 | 09:04:03
De koers is gebaseerd op het uitgangspunt Alle mensen zorgen en brengt het merk dichter bij de mens.

[Vacatures] ACE zoekt een Senior Creative

06-10-2025 | 08:36:00
ACE Social is per direct op zoek naar Senior Creative - Fulltime · Amsterdam

ESN kiest ACE PR voor lancering in Nederland

25-09-2025 | 15:55:47
De samenwerking richt zich op het vergroten van de naamsbekendheid en het claimen van een duidelijke positie in de concurrerende sportvoedingsmarkt.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.