[Interview] Madelon Fortuin over het digitaal bereik in NRC en digital only adverteren

NMO is onlangs begonnen met het in kaart brengen van de bereikcijfers voor de digitale versies van de dagbladen. Mediahuis NRC blijkt met NRC 90 procent extra bereik te geven boven de papieren krant doordeweeks en 58 procent extra bereik in het weekend. Daarmee biedt NRC procentueel het grootste additionele bereik van alle nieuwsmerken. Mediahuis NRC is gestart met een digital only advertentiepropositie, in de digitale krant. We spreken hierover met Madelon Fortuin, commercieel directeur bij Mediahuis NRC.

De digitale versie van kranten bestaat al best lang, maar alleen de papieren versie werd gerapporteerd. Jullie rapporteerden er al wel wat digitale abonneecijfers, maar geen bereikcijfers. Hoe zijn die bereikcijfers voor jullie dan nu precies?

Doordeweeks is het gemiddeld editiebereik op papier 232.000. Er komt nu een klap bereik bij; 219.000, oftewel + 90 procent. Het editiebereik telt daarmee op (ontdubbeld) naar 441.000. Voor de NRC Weekend krant is het totale editiebereik nu 727.000, daarvan is 290.000 het editiebereik van de digitale krant. Waar we blij mee zijn, is dat we nu met externe cijfers kunnen laten zien wat we zelf al zagen; een groei in mensen die de krant in de digitale versie lezen.

Waarom werd dit niet eerder gemeten en hoe gingen jullie er commercieel mee om?Waarom het niet eerder werd gemeten, heeft volgens mij te maken met het opzetten van het geïntegreerde bereikonderzoek NMO. Dat heeft simpelweg tijd nodig gehad. Maar deze vraag hoort eigenlijk bij NMO thuis.

Commercieel zijn wij, vooruitlopend op de wetenschap dat we additoneel bereik hebben in de digitale krant, begonnen met productontwikkeling. Waardoor we waarde toevoegen aan de advertentie. Door bijvoorbeeld als eerste in de markt de advertenties in de digitale versie in de krant aanklikbaar te maken. Klinkt heel logisch en simpel, maar het bestond nog niet. Door advertenties aanklikbaar te maken, maak je optimaal gebruik van het platform, namelijk online, en voeg je waarde toe aan de advertentie. In feite is nu inzichtelijk geworden hoe groot het totale bereik is van de NRC-krant. En weten jullie nu dat de digitale krant doordeweeks een bereik kent van 219.000 en in het Weekend van 290.000.

Gaan jullie je tarieven daarop aanpassen?

Nee, we gaan wél tarieven toevoegen. Voor het adverteren in enkel en alleen de digitale krant. Daarvoor hebben we een nieuwe propositie ontwikkeld.

Dat is de digital only-advertentie in de digitale NRC. Hoe werkt dat?

Deze nieuwe propositie staat uitsluitend in de digitale krant staat, dus digital only. En dat product hebben we de digitale impact pagina genoemd. Dat is een schermvullende advertentie waardoor je maximale branding hebt. En doordat het aanklikbaar is, lever je de geïnteresseerde lezer af bij de spreekwoordelijke kassa van de adverteerder. Waardevolle leads dus.

Deze Digitale Impact Pagina kent 3 smaken: één pagina, twee pagina’s (een spread) en vier pagina’s. Met die laatste smaak heb je ongekende mogelijkheden om maximale branding te genereren. Aangezien dit in feite een online advertentie is, vraagt dit creatief gezien om een andere invulling dan een advertentie in de papieren krant. Met een duidelijke en aansprekende call to action genereer je behalve maximale branding ook waardevolle leads.

www.mediahuisnrc.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NRC start met podcast Wereldzaken

25-11-2025 | 09:17:40
Host Mandula van den Berg bespreekt samen met NRC-redacteuren Michel Kerres en Eva Peek de onderstromen van internationale politiek.

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

[Vacatures] NRC zoekt een Nieuwsredacteur

13-11-2025 | 07:55:00
NRC is per direct op zoek naar Nieuwsredacteur (0,6 fte)

NRC Vandaag wint voor derde jaar Dutch Podcast Award

05-11-2025 | 10:13:00
Voor het derde jaar op rij is de podcast NRC Vandaag bekroond met een Dutch Podcast Award in de categorie Dagelijkse podcast

Politieke kopstukken te gast in Haagse Zaken van NRC

24-09-2025 | 11:55:00
NRC begint met een serie wekelijkse interviews met lijsttrekkers, in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.