
Europese toezichthouders roepen Chinese webshop Temu tot de orde
Europese toezichthouders, waaronder de Nederlandse ACM, hebben via Consumer Protection Coordination Network de Chinese webshop tot de orde geroepen zich te houden aan de EU-regels omtrent consumentenrecht. Het gaat dan om nepkortingen, aftelklokken die nep zijn, gamification (druk uitoefenen met spelementen), ontbreken van retourrecht en geld-terug-mogelijkheden, onvoldoende informatie over reviews, het verbergen van contactgegevens, misleidende duurzaamheidsclaims en misleidende productbeoordelingen,
Temu krijgt een maand de tijd om te reageren en zijn handelspraktijken aan te passen. Als dat niet gebeurt, kunnen nationale toezichthouders sancties opleggen. België, Duitsland en Ierland hebben het voortouw in deze operatie. Temu is aangewezen als Very Large Online Platform, waarbij vanuit de Digital Service Act ook een actie loopt om te bezien of Temu zich aan de DSA houdt. Daarbij gaat het om de verkoop van illegale en onveilige producten, verslavende ontwerpen, aanbevelingssystemen en toegang voor onafhankelijke onderzoekers.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: "Omdat de rechten van alle consumenten in de Europese Unie worden geschonden, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken. Gezamenlijk moeten we ervoor zorgen dat dit stopt. Dat is goed voor consumenten en ook voor online retailers die zich wel aan de regels houden."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Albert Heijn viert twintig jaar maaltijdsalade
Springbok wint pitch en gaat aan de slag voor WE Fashion
vanHaren groeit door in jubileumjaar met 287 miljoen omzet
Srdan Markov aangesteld als marketing directeur Lidl Nederland
Albert Heijn introduceert digitale hulp Steijn in AH-app
Gepubliceerd door: David de Jong