Europese toezichthouders roepen Chinese webshop Temu tot de orde

Europese toezichthouders, waaronder de Nederlandse ACM, hebben via Consumer Protection Coordination Network de Chinese webshop tot de orde geroepen zich te houden aan de EU-regels omtrent consumentenrecht. Het gaat dan om nepkortingen, aftelklokken die nep zijn, gamification (druk uitoefenen met spelementen), ontbreken van retourrecht en geld-terug-mogelijkheden, onvoldoende informatie over reviews, het verbergen van contactgegevens, misleidende duurzaamheidsclaims en misleidende productbeoordelingen,

Temu krijgt een maand de tijd om te reageren en zijn handelspraktijken aan te passen. Als dat niet gebeurt, kunnen nationale toezichthouders sancties opleggen. België, Duitsland en Ierland hebben het voortouw in deze operatie. Temu is aangewezen als Very Large Online Platform, waarbij vanuit de Digital Service Act ook een actie loopt om te bezien of Temu zich aan de DSA houdt. Daarbij gaat het om de verkoop van illegale en onveilige producten, verslavende ontwerpen, aanbevelingssystemen en toegang voor onafhankelijke onderzoekers.

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: "Omdat de rechten van alle consumenten in de Europese Unie worden geschonden, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken. Gezamenlijk moeten we ervoor zorgen dat dit stopt. Dat is goed voor consumenten en ook voor online retailers die zich wel aan de regels houden."

www.acm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Lokaal verhaal vergroot merkvoorkeur PLUS

20-11-2025 | 11:10:00
Branded content-campagne van PLUS en DPG Media verdubbelt merkvoorkeur

Marius Demary: Data bepalen of loyaliteit vandaag echt werkt

17-11-2025 | 18:31:00
We spreken Marius Demary over de ontwikkeling van het programma en de rol van relevante klantinteractie.

Van data naar actie: 5 last-minute tips voor de feestdagen

13-11-2025 | 08:46:00
Onderzoek van omnichannelplatform Teads onder 501 Nederlandse consumenten laat zien dat verschillende productcategorieën hun piek nog moeten bereiken

INDIE scherpt merkpositie PLUS aan met pay-off

12-11-2025 | 10:14:01
De centrale belofte is dat de formule in 440 winkels dagelijks lokaal het verschil wil maken door net dat beetje extra te doen.

Zuiver Group ontwikkelt mediastrategie voor DA

06-11-2025 | 15:17:12
Met deze samenwerking wil de drogisterijketen haar merkcommunicatie verder versterken en haar media-inspanningen toekomstbestendig inrichten.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.