[Dutch PR Awards 2024] Marcommit: Wuunder op de kaart

Naam Case: Van opiniëren tot kennisdelen: Wuunder op de kaart | Inzender: Marcommit | Categorie: B2B

Kun jij Marcommit introduceren?

Marcommit, onderdeel van Only Creative Entrepreneurs, is hét B2B PR- en contentmarketingbureau in Nederland. Het bureau is opgericht in 2000 en heeft haar wortels in de PR voor IT-bedrijven. Bij Marcommit gaat iedereen voor impact. Impact op de maatschappij, op klanten en op de omgeving. Dat doet het bureau voor en met toekomstgerichte en vooruitstrevende organisaties, zoals Thales, Lightspeed, TOPdesk, Mollie, Wuunder en diverse labels binnen Conclusion, Visma en de Salta Group (voormalig NCOI). Dagelijks maakt Marcommit impact met het creëren van doordachte strategieën tot het bedenken van scherpe campagnes en verrassende invalshoeken. Alles om naamsbekendheid uit te bouwen, een expertpositie te claimen, een product of dienst te introduceren, content te creëren, leads te genereren, nieuw talent aan te trekken of een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Wie was de opdrachtgever?

Verzendplatform Wuunder maakt het versturen en ontvangen van onder andere pakketten en pallets makkelijk, persoonlijk en efficiënt. Een van hun belangrijkste missies is om de logistieke keten duurzamer te maken. Daarin zoeken ze de samenwerking op met alle grote Nederlandse bezorgpartijen wat hen een unieke positie in de markt geeft.

De briefing en de doelstellingen

Door de inzet van PR wil Wuunder met name werken aan de naamsbekendheid van het bedrijf en een autoriteitspositie claimen op het gebied van duurzame logistiek. Ook wil het bedrijf gezien worden als een betrouwbare kennispartner voor de logistieke sector. Daarbij schromen ze niet om media-aandacht te krijgen door de markt wakker te schudden met prikkelende statements en (ongevraagde) adviezen aan alle stakeholders binnen de logistieke keten. De autoriteitspositie pakt Wuunder ook door het delen van hun data en inzichten met een breder publiek.

Inzichten en strategie

Wuunder is wellicht niet de grootste speler in de markt, maar heeft wel een heel unieke positie. Doordat hun tool fungeert als een soort schil om de diensten van de grote (en onderling concurrerende) pakketbezorgers in ons land (zoals PostNL, DHL en DPD), profiteren klanten van Wuunder van een efficiënte logistieke keten. Door deze nauwe samenwerkingen en jarenlange ervaring in de sector ziet Wuunder dat er nog veel stappen te zetten zijn, willen we de logistieke keten optimaal inrichten. Want waarom rijdt er in een Nederlandse straat soms wel vijf keer per dag een busje van iedere keer een andere pakketbezorger? Dat kan en moet anders, vinden ze bij Wuunder. Een van de middelen om deze boodschap tussen de oren te krijgen bij de doelgroep (logistieke sector, retail, e-commerce en warehouses) is PR.

Om de doelstellingen te behalen gebruikten we drie essentiële pijlers die ten grondslag lagen aan onze strategie. De eerste pijler draaide om frequentie: de naam Wuunder moest veelvuldig onder de aandacht komen bij het journaille. De tweede pijler draaide om Wuunders’ visie over de toekomst van de logistieke sector. Deze moest zo breed mogelijk gedeeld worden. Tot slot was bewijsvoering een belangrijke pijler: door data te delen, bewijzen we dat Wuunder een belangrijke kennispartner voor logistieke partijen is.

De case

De unieke positie van Wuunder in de markt maakt het namelijk mogelijk om interessante informatie te geven over de status van pakketbezorging in Nederland. Ze kunnen bijvoorbeeld wekelijks zien hoeveel pakketten vertraging oplopen en ze kunnen ook voorspellingen doen over de week erna. Vooral handig wanneer de feestdagen weer in aantocht zijn.

Om autoriteit te worden moest de data van Wuunder zo actueel mogelijk zijn. Dit is gedaan door middel van de Pakketradar. Deze radar monitort per week, per provincie de gemiddelde bezorgtijden. De berichtgeving van deze radar startte eind november, rond Black Friday, zodat we konden profiteren van de mediaandacht rondom grote eindejaarsdrukte bij webshops en vervoerders. Uiteraard werd de PR-lancering voor het vijfde jaar op rij groots aangepakt. Daarnaast verstuurden we iedere week een updatepersbericht naar alle relevante media; ook als er niks bijzonders te melden was over de levertijden. Hiermee bouwden we zorgvuldig aan het frame dat Wuunder een serieuze en relevante databron is. Zodat journalisten reikhalzend uitkeken naar cijfers rondom de feestdagen zelf.

Een tweede belangrijke doelstelling was de positionering van Wuunder als autoriteit op het gebied van duurzame logistiek. Voor deze doelstelling werd zorgvuldig gekeken naar hoe we de boodschap actueel en mediageniek konden maken. In 2023 werd er een brede discussie gevoerd, ook in de pers, over de komst van flitsbezorgers. Dit maatschappelijk relevante thema raakt de dienstverlening van Wuunder, omdat zij steeds meer partijen bekend willen maken met de (duurzame) voordelen van fietsbezorgers. Om deze boodschap over te brengen, schreven we prikkelende opiniestukken.

www.marcommit.nl

www.wearewuunder.com

www.telegraaf.nl

www.nu.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.