DPG Media benoemt Wendelmoet Boersema en Karel Smouter tot hoofdredacteuren Trouw

Wendelmoet Boersema en Karel Smouter zijn per 1 juni 2024 benoemd tot hoofdredacteuren van Trouw. Wendelmoet Boersema is sinds april 2022 adjunct-hoofdredacteur en is voor Trouw eerder Rusland-correspondent, chef buitenland, chef Verdieping, chef nieuws en politiek verslaggever geweest.

Karel Smouter was hoofdredacteur van het christelijke blad Nieuwe Koers, adjunct-hoofdredacteur van De Correspondent, docent journalistiek bij Windesheim en sinds 2019 werkzaam voor NRC als verslaggever en tot december 2022 chef Media. Het duo volgt op 1 juni 2024 Cees van der Laan op, die na 10 jaar vertrekt als hoofdredacteur.

Wendelmoet Boersema: "We kennen elkaar, hebben een goede klik, en denken met elkaar meer te bereiken dan ieder afzonderlijk. Uit onze ideeën bleek dat we dezelfde visie op de toekomst van Trouw hebben."

Karel Smouter: "De afgelopen jaren sprak ik overal mensen die zeiden de polarisatie en verharding beu te zijn. Die zeiden te snakken naar journalistiek die niet alleen problemen schetst, maar óók perspectieven. Ik denk dat Trouw de beste papieren heeft om deze mensen te bedienen."

Ad Koppejan, voorzitter van de sollicitatiecommissie en voorzitter van de Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers in Nederland: “Met Wendelmoet Boersema en Karel Smouter krijgt Trouw een dream team aan het roer. Ze hebben een gezamenlijke missie, en dat is om Trouw met door waarde gedreven en onderscheidende journalistiek verder te laten groeien in het digitale tijdperk. Zij hebben laten zien dat ze over heel veel kwaliteiten en ervaring beschikken, die elkaar aanvullen als puzzelstukjes.”

De redactieraad spreekt van een frisse bries die de komst van Karel Smouter naar Trouw kan brengen. Zijn ideeën sluiten volgens voorzitter Joris Belgers naadloos aan bij de toekomstvisie van Wendelmoet Boersema, die precies weet wat nodig is om de redactie van Trouw te leiden. Joris Belgers: "Karel plus Wendelmoet is echt meer dan de som der delen."

Philippe Remarque, directeur journalistiek bij DPG Media: "Met zijn journalistieke kwaliteit en ijzersterke speerpunten als levensbeschouwing en duurzaamheid is er met deze benoeming een goede kans om een nieuwe generatie digitale lezers aan zich te binden Wendelmoet Boersema en Karel Smouter bezitten de visie en creativiteit die nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Hun samenwerking als duo geeft extra kracht bij de sprong naar de toekomst."

www.trouw.nl

www.dpgmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] Qmusic zoekt een Video-Editor

24-11-2025 | 07:41:00
Qmusic is per direct op zoek naar Video-Editor - Amsterdam

Cosmopolitan wint goud bij Mercurs 2025

20-11-2025 | 22:30:00
Cosmopolitan (Hearst Netherlands) won goud, gevolgd door See All This (See All This Publishing) met zilver en Libelle (DPG Media) met brons.

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.

Whazzup?! in Media #10: Is Nederland klaar voor social commerce?

20-11-2025 | 13:46:00
In de 10e aflevering van Whazzup?! in Media praten Roger Verdurmen en René Zeedijk je bij over de opkomst van social commerce in Nederland

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een Hubspot Specialist

24-11-2025 | 08:11:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar Hubspot Specialist - Hybride, Zwolle
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.