DPG Media benoemt Wendelmoet Boersema en Karel Smouter tot hoofdredacteuren Trouw

Wendelmoet Boersema en Karel Smouter zijn per 1 juni 2024 benoemd tot hoofdredacteuren van Trouw. Wendelmoet Boersema is sinds april 2022 adjunct-hoofdredacteur en is voor Trouw eerder Rusland-correspondent, chef buitenland, chef Verdieping, chef nieuws en politiek verslaggever geweest.

Karel Smouter was hoofdredacteur van het christelijke blad Nieuwe Koers, adjunct-hoofdredacteur van De Correspondent, docent journalistiek bij Windesheim en sinds 2019 werkzaam voor NRC als verslaggever en tot december 2022 chef Media. Het duo volgt op 1 juni 2024 Cees van der Laan op, die na 10 jaar vertrekt als hoofdredacteur.

Wendelmoet Boersema: "We kennen elkaar, hebben een goede klik, en denken met elkaar meer te bereiken dan ieder afzonderlijk. Uit onze ideeën bleek dat we dezelfde visie op de toekomst van Trouw hebben."

Karel Smouter: "De afgelopen jaren sprak ik overal mensen die zeiden de polarisatie en verharding beu te zijn. Die zeiden te snakken naar journalistiek die niet alleen problemen schetst, maar óók perspectieven. Ik denk dat Trouw de beste papieren heeft om deze mensen te bedienen."

Ad Koppejan, voorzitter van de sollicitatiecommissie en voorzitter van de Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers in Nederland: “Met Wendelmoet Boersema en Karel Smouter krijgt Trouw een dream team aan het roer. Ze hebben een gezamenlijke missie, en dat is om Trouw met door waarde gedreven en onderscheidende journalistiek verder te laten groeien in het digitale tijdperk. Zij hebben laten zien dat ze over heel veel kwaliteiten en ervaring beschikken, die elkaar aanvullen als puzzelstukjes.”

De redactieraad spreekt van een frisse bries die de komst van Karel Smouter naar Trouw kan brengen. Zijn ideeën sluiten volgens voorzitter Joris Belgers naadloos aan bij de toekomstvisie van Wendelmoet Boersema, die precies weet wat nodig is om de redactie van Trouw te leiden. Joris Belgers: "Karel plus Wendelmoet is echt meer dan de som der delen."

Philippe Remarque, directeur journalistiek bij DPG Media: "Met zijn journalistieke kwaliteit en ijzersterke speerpunten als levensbeschouwing en duurzaamheid is er met deze benoeming een goede kans om een nieuwe generatie digitale lezers aan zich te binden Wendelmoet Boersema en Karel Smouter bezitten de visie en creativiteit die nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Hun samenwerking als duo geeft extra kracht bij de sprong naar de toekomst."

www.trouw.nl

www.dpgmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Vakantiegedrag in 2026: dit zijn de inzichten

13-11-2025 | 14:37:50
Sommige verhalen raken je en blijven hangen. Ze inspireren, bieden herkenning of zetten je aan tot actie. Het is de kunst om zo'n verhaal te creëren

[Vacatures] Qmusic zoekt een Broadcast Engineer Qmusic & JOE

13-11-2025 | 09:35:00
Qmusic is per direct op zoek naar Broadcast Engineer Qmusic & JOE - Amsterdam

Wandelverhaal Optimel versterkt merkattitude met 10 procent

12-11-2025 | 10:33:00
Sommige verhalen raken je en blijven hangen. Ze inspireren, bieden herkenning of zetten je aan tot actie. Het is de kunst om zo'n verhaal te creëren

Jubileumuitgave Flair markeert 40 jaar

12-11-2025 | 09:09:11
De redactie selecteerde opvallende verhalen uit het archief en kijkt vooruit naar de rol van het merk in de komende jaren.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Conversation Specialist

06-11-2025 | 08:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Conversation Specialist - Amsterdam
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Volkswagen en TeamNL lanceren Hey, is dat niet?!

13-11-2025 | 10:42:00
Na een pauze van acht jaar is de samenwerking tussen Volkswagen en TeamNL opnieuw opgestart.

[Vacatures] INDIE zoekt een Account Manager / Account Director

13-11-2025 | 10:25:00
INDIE Amsterdam is per direct op zoek naar Account Manager / Account Director

Natwerk wint pitch Slachtofferhulp en start merkcampagne

13-11-2025 | 09:58:00
Natwerk is in september 2025 na een pitch verkozen als creatief bureau van Slachtofferhulp Nederland. Natwerk is direct aan de slag gegaan met de merkpositionering en een campagne voor Slachtofferhulp Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.