Consument wil grip op data, transparantie schiet tekort

Nederlandse consumenten willen meer controle over hun persoonsgegevens en verwachten dat bedrijven transparant zijn over datagebruik. Uit onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76 procent van de Nederlanders wil weten in welk land hun data worden opgeslagen. Daarnaast verwacht 74 procent openheid over gebruikte datacenters en geeft 55 procent aan dat gegevens binnen Europa moeten blijven.

Volgens het onderzoek weegt veiligheid zwaarder dan prijs of gemak. Tegelijkertijd bestaat er onzekerheid: 41 procent maakt zich zorgen over opslag buiten Europa, slechts 37 procent vertrouwt erop dat de AVG voldoende bescherming biedt en bijna een kwart weet niet of Europese opslag daadwerkelijk veiliger is. Transparantie en voorlichting vanuit bedrijven zijn daarom noodzakelijk.

Meerderheid wil weten waar persoonsgegevens worden opgeslagen

Uit de resultaten blijkt dat de verschillen tussen leeftijdsgroepen groot zijn. Jongeren onder de 35 jaar maken zich minder zorgen over datalocatie en kiezen eerder voor gemak. Oudere generaties vinden juist Europese opslag en wettelijke bescherming belangrijker.

Ook opleidingsniveau speelt mee. Hoger opgeleiden kiezen vaker voor veiligheid boven gebruiksgemak of kosten, terwijl lager opgeleiden sneller genoegen nemen met gemak of lagere prijzen.

Transparantie biedt bedrijven kans op vertrouwen consument

Ate van der Meer, CCO van Snakeware: "Consumenten verwachten vandaag de dag radicale transparantie van bedrijven. Waar staat mijn data? Hoe wordt die beschermd? Voor organisaties ligt hier een enorme kans om zich positief te onderscheiden en vertrouwen op te bouwen. Wie dat goed regelt, wint het vertrouwen én de loyaliteit van de consument."

www.snakeware.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Ate van der Meer: Slechts 37% vertrouwt op de AVG

02-09-2025 | 00:00:00
We spreken met Ate van der Meer, CCO van Snakeware, over de aanleiding van het onderzoek en de opvallendste uitkomsten

Ate van der Meer: 80% van je verkeer is géén mens

13-08-2025 | 11:16:00
Waar zoekmachines ooit verkeer en klanten opleverden, zien we nu dat AI-bots nauwelijks waarde teruggeven.

Bereid je met SPARC voor op AI en digitale groei

28-05-2025 | 10:51:35
Veel recreatiebedrijven proberen zich te onderscheiden met acties of lage prijzen, maar échte impact maak je met een sterke merkidentiteit en beleving.

St Jansdal en Snakeware ontwikkelen toegankelijke website

20-05-2025 | 10:19:00
De website richt zich op digitale toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en heldere informatie.

Snakeware introduceert GEO voor digitale toegankelijkheid

09-04-2025 | 08:36:00
Veel Nederlandse websites zijn technisch nog onvoldoende ingericht op AI-systemen. Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek van creative agency Snakeware.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.