Commissariaat voor de Media wil zich met politieke programma's bemoeien

Het Commissariaat voor de Media heeft 6 aanbevelingen voor politieke partijen gedaan ten behoeve van hun partijprogramma's voor de aankomende parlementsverkiezingen. Daarmee houdt de zichzelf onafhankelijk noemende mediatoezichthouder zich voor het eerst bezig met de partijpolitieke programma’s. 

Publieke omroep en prominentiebeleid

Zo vindt de toezichthouder dat de publieke omroepen op landelijk, regionaal en lokaal niveau een adequaat, duurzaam en voorspelbaar budget moeten krijgen, pleit het voor prominentiebeleid voor Nederlands aanbod, wil het dat platformbedrijven beleid en toezicht krijgen op het vlak van opiniemacht, journalistieke media toegankelijker maken en aandacht voor betrouwbare journalistiek bij de hervorming van de NPO. Ook wil het maatregelen om jongeren beter te bereiken en verdere investeringen in Mediawijsheid.

Het Commissariaat voor de Media stelt dat de inbreng voor de politieke partijen gedaan wordt vanuit de signalerende en agenderende rol die het zichzelf toedicht en de publieke belangen die het toezicht stelt te beschermen. In 2024 kreeg de toezichthouder vanuit de overheid 9,4 miljoen euro; bijna 3 miljoen euro werd bij commerciële omroepen geïncasseerd in verband met toezichtskosten.

Taken

Naast toezicht en een aantal taken rondom de publieke omroepsector en het afgeven van commerciële uitzendlicenties heeft het Commissariaat voor de Media de wettelijke taak onderzoek te doen naar ontwikkelingen op de Nederlandse en internationale mediamarkten en aan de minister te rapporteren. Het heeft geen wettelijke taak om adviezen te maken voor politieke partijen om op die manier beleid te beïnvloeden en/of de publieke omroepsector te bevorderen zoals in het advies staat. In de praktijk deelt het Commissariaat voor de Media nauwelijks tot geen boetes uit.

Politiek actief

Voorzitter Amma Asante was tot haar benoeming in september 2022 als voorzitter van het Commissariaat voor de Media politiek actief. Zij was tot aan 2017 politiek actief voor de PvdA als onder meer kamerlid en gemeenteraadslid en was in 2021 nog verkiesbaar. Zij is ook enkele maanden lid geweest van de politieke partij BIJ1. Voor haar voorzitterschap was Amma Assante niet betrokken of actief in en bij de mediasector.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NPO 2025/2026: de plek van ons allemaal

10-09-2025 | 02:26:00
De NPO heeft samen met de publieke omroepverenigingen en NOS/NTR het radio- en tv-seizoen 2025/2026 gepresenteerd onder de noemer de plek van ons allemaal

[DutchMedia Podcast] over r/tv omzetten, verkiezingen en internettarieven

05-09-2025 | 10:37:11
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Verkiezingsprogramma’s: AI, (social) media en NPO

25-08-2025 | 15:50:00
Op 29 oktober 2025 zijn er na nog geen twee jaar opnieuw Tweede Kamerverkiezingen als gevolg van de val van de regering. Inmiddels hebben de meeste politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s (in conceptvorm) geopenbaard

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

[DutchMedia Podcast]: over NPO/Ster, WPP Media en streaming

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Christian Alexander en Fitzroy lanceren parfumlijn

11-09-2025 | 11:22:37
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen presenteert een internationale parfumlijn onder de merknaam Christian Alexander

Burger King zet Gordon Ramsay buitenspel in campagne

10-09-2025 | 09:58:46
Met een knipoog naar campagnes met beroemdheden suggereert de keten dat de burger smaakt alsof hij door een topchef is gemaakt

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Audio Campaign Producer

10-09-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Audio Campaign Producer - Amsterdam

DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken

10-09-2025 | 09:07:00
Het gaat om Pas-op-Poppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen waar kinderen buitenspelen

[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Campaign Manager - Nike account

10-09-2025 | 08:45:00
Kinesso is directly looking for Programmatic Campaign Manager - Nike account
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.