Commissariaat voor de Media meerjarenplan: geen handhaving

Het Commissariaat voor de Media blijkt in zijn toezichtsbrief 2025 en meerjarenplan 2025-2030 nog steeds geen focus te hebben om handhaving van de Mediawet middels toezicht en boetes te doen, zoals bij de meeste andere Europese toezichthouders op de media in Europa gebruikelijk is.

De afgelopen jaren deelde het Commissariaat voor de Media – die verantwoordelijk is voor zaken als de investeringsplicht voor streamingdiensten, quotaregelingen, overtredingen van reclameregels, influencers en meer – bij uitzondering boetes uit. Zo werd in geheel 2023 slechts één boete uitgedeeld. In 2024 werd welgeteld na twee jaar toezicht één (verlaagde) boete voor een influencer uitgedeeld.

Het Commissariaat voor de Media stelt dat het media-instellingen toegang geeft tot de mediamarkt en voor partijen stimuleert dat regelgeving wordt nageleefd en daartoe ook de naleving bewaakt, alsmede dat illegaal en schadelijk gedrag gehandhaaft wordt. Daarbij stelt de toezichthouder verder een signalerende en agenderende functie te hebben voor de wetgever.

Grote mediaspelers naar Nederland

Het Commissariaat voor de Media stelt zelf dat (grote) internationale mediaspelers Nederland weten te vinden als vestigingsplaats en het toezicht in Nederland te waarderen. Juist het gebrek aan toezicht lijkt hieraan ten grondslag te liggen. Partijen als The Walt Disney Company, BBC Studios, Netflix, Warner Bros. Discovery, SkyShowtime, Paramount en anderen gebruiken Nederland als EU-uitvalsbasis voor de licenties van tv-zenders en streamingdiensten. Ook de dienst Snapchat heeft zich inmiddels in Nederland gevestigd. Google, Meta en Tiktok zijn formeel in Ierland gevestigd ten behoeve van het EU-toezicht.

Focus 2025

Volgens het Commissariaat zal de focus in 2025 liggen op toezicht op journalistieke kwaliteitseisen, het voorbereiden op de European Media Freedom Act, vervolgonderzoek naar lokaal bestuurlijk nieuws, de ontwikkeling van een pluriformiteitsmonitor en onderzoek naar de due prominence.

De bedoeling is dat de drempelcriteria voor influencers in 2025 wordt verlaagd en er meer toezicht komt van in Nederland gevestigde social mediaplatforms. Hoe de toezichthouder aan handhaving gaat doen, laat staan voornemens is om boetes te geven, wordt niet beschreven. In algemene zin hanteert het Commissariaat een zeer terughoudend beleid ten aanzien van boetes.

Focus 2025-2030

Voor de periode 2025-2030 wil de toezichthouder zich focussen op robuuste nieuwsvoorzieningen, door zich in te willen zetten voor algoritmes die pluriform media-aanbod mogelijk maken. De toezichthouder wil zich inzetten voor regelgeving op dit punt, waarbij het hoopt dat de wetgevers dit oppakken als uitwerking van Europese regelgeving.

Ook een goed functionerend publiek mediabestel heeft de aandacht van het Commissariaat, net als een veilig online platform voor jongeren. Hiervoor wil het Commissariaat onderzoek doen en wil de toezichthouder nationaal en internationaal samenwerken met collega-toezichthouders en zoekt het ook de medewerking van publieke en private partijen. Over (het gebrek aan) de handhavende functie van het Commissaraat zelf, wordt niets beschreven.

Kwink

In 2024 kreeg het Commissariaat behoorlijke kritiek van het onderzoeksbureau Kwink die een evaluatie maakte en concludeerde dat er weinig handhavingsinstrumenten worden ingezet, en de toezichthouder vooral informeel werkt (oftewel gesprekken voeren), waarbij sommige marktpartijen vraagtekens zetten bij de manier waarop het Commissariaat voor de Media (geen) toezicht uitvoert.

Amma Asante die sinds september 2022 voorzitter is van het Commissariaat voor de Media is voormalig kamerlid voor de PvdA en was voordat ze voorzitter werd adviseur maatschappelijke ontwikkelingen en sociaal domein.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

01-12-2025 | 17:47:00
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur | Margriet, Libelle & Flair

01-12-2025 | 10:15:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur | Margriet, Libelle & Flair (7 maanden) - Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Samensteller & Nieuwsredacteur Online bij AD

01-12-2025 | 09:49:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Samensteller & Nieuwsredacteur Online - AD - Rotterdam

Boaz Shkolnik: 2025 een jaar van scherpte en schakelen; 2026 een jaar van versnellen

27-11-2025 | 13:06:00
Boaz Shkolnik is directeur B2B bij Mediahuis Nederland. We blikken met hem terug op het afgelopen jaar en het komende jaar waaronder de fusie met Mediahuis Noord en Mediahuis Limburg en de commerciële markten

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Chef Digitaal bij Quote

26-11-2025 | 07:48:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Chef Digitaal bij Quote
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.