Haha, wij zijn net mensen

[Column] Peter Van Wijnaerde: Wij marketeers hebben de markt nog nooit zo strak in onze greep gehad

Gewapend met dashboards, persona’s en een arsenaal aan tools manipuleren we consumenten alsof we goden op Olympus zijn. De god van strategie, de godin van content, een meet-nimf…

De consument? We weten wanneer ze honger hebben, wanneer ze verliefd worden, wanneer ze hun leven willen omgooien en kopen. Alles is in kaart gebracht. Elke klik, elke zoekopdracht. Maar waarom werkt het niet altijd?

Stervelingen zijn geen datapunten

Neem thought leader Plato en zijn grot. De gevangenen zien schaduwen op de muur en denken dat dát de echte wereld is. Wij marketeers doen precies hetzelfde. We zien grafieken, heatmaps, engagement rates en oordelen: dit is inzicht. Maar stervelingen zijn geen datapunten. Ze drinken dure wijn bij Come a Casa-lasagne. Ze klikken op een advertentie en… doen vervolgens niks. Nada. 5 euro CPC, weg.

Nee nee, wij zijn Olympiërs, niet klein te krijgen! We gaan plannen. We buigen ons over brand purpose, positioning en persona's. Overtuigen CEO’s en CFO’s met het perfecte messaging framework. Op papier klopt alles. De resultaten? Euh… onduidelijk. We krabben cijfers bij elkaar en beginnen opnieuw. Hey Sisyphus!

Mensen zijn geen simpele wezens

Wat jammer dat die mensen geen simpele wezens zijn. Hoe durven ze! Een hoge CTR betekent niet dat iemand geraakt is. Een positieve System1 test betekent niet dat iemand zich jou straks herinnert.

Tot je een creatieveling aan tafel zet. Waar strategen en analisten meten en analyseren, observeren zij. Ze stellen andere vragen. Wat willen mensen eigenlijk zien? Wat entertaint hen? Wat doen stervelingen terwijl de lasagne opwarmt? Ze verbinden datapunten en observaties in een wereld die we kennen. Een wereld waarin we onszelf herkennen, waarin we willen geloven of ontsnappen. Dat wil iedereen, sterveling of niet.

De moderne arena waar beleefd applaus niet bestaat

Wil je dat testen? Ga naar social media. De moderne arena, waar beleefd applaus niet bestaat. Of je raakt, of je flopt. Zeg je alleen wat je hoort te zeggen? Niemand kijkt. Volg je blindelings de laatste trends? Je verdrinkt in de massa. Duidelijk!

De oplossing? Ga niet alleen meten, maar ook écht kijken. Stervelingen leven harder. Op maandag eten ze biologisch, op donderdag McDonald’s. Ze lachen op een begrafenis en huilen om dat liedje dat hen ooit vrolijk maakte. En wij ook, wij zijn ook 70 procent water en 100 procent chaos. Ook goden worden verliefd en staren in de oven.

Dus, haha, wij zijn net mensen.

PING!

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] Springbok zoekt een Data Consultant

11-09-2025 | 08:39:00
Springbok is per direct op zoek naar een Data Consultant - Den Bosch

Emma Reunes: Marketing is een vibe

08-09-2025 | 00:00:00
Want hoe meer ik leer over marketing, hoe vaker ik zie dat sommige merken nog steeds denken dat mensen leven volgens een stappenplan: think, see, do

[Vacatures] Springbok zoekt een Junior Projectmanager Marketing Automation

05-09-2025 | 08:02:45
Springbok is per direct op zoek naar een Junior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

Sanne van Kuijk: BUUT is bankieren op maat voor tieners

03-09-2025 | 00:32:00
In Amsterdam wordt BUUT gepresenteerd: de bank van de makers van Tikkie die speciaal is ontwikkeld voor tieners en hun ouders

[Vacatures] Springbok zoekt een CRM Strateeg

18-08-2025 | 09:34:00
Springbok is per direct op zoek naar een CRM Strateeg - Den Bosch


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.