[Column] Natasja Gregorowitsch: De nieuwe PR-professional

Waar disciplines zoals marketingcommunicatie, online marketing, reclame en PR vroeger strikt gescheiden werkten, zien we nu een beweging naar integratie

De wereld van communicatie verandert in rap tempo. Waar disciplines zoals marketingcommunicatie, online marketing, reclame en PR vroeger strikt gescheiden werkten, zien we gelukkig steeds vaker een beweging naar integratie. Een noodzakelijke transitie in mijn ogen. Maar dit is geen eenvoudige transitie; het vraagt voor veel mensen om een nieuwe manier van denken en organiseren. In deze ontwikkeling kunnen PR-professionals een unieke en essentiële rol spelen. PR is namelijk meer dan een discipline; het is de verbindende schakel. De PR-professional is de regisseur die ervoor zorgt dat alle communicatieactiviteiten voortkomen uit één coherent en authentiek verhaal.

De kracht van PR; het overkoepelende verhaal bewaken

PR-specialisten hebben bij uitstek een talent om het grotere plaatje te zien. Waar marketing- en reclamecampagnes vaak gericht zijn op kortere termijnresultaten of de promotie van een specifiek product, is PR geworteld in de lange termijn. PR draait om het bouwen en onderhouden van relaties, reputatie en vertrouwen door het overkoepelende verhaal te vertellen. Het is een duurzame communicatiediscipline die verder kijkt dan de waan van de dag of een specifieke campagne.

Dit lange termijnperspectief geeft PR-specialisten een unieke positie binnen een organisatie. Ze zijn gewend om strategisch te denken en te beoordelen of een marketingcampagne of reclameboodschap aansluit bij de kernwaarden en het fundament van het merk of de organisatie. PR-mensen verliezen het echte verhaal niet snel uit het oog, denken van buiten naar binnen en dat maakt ze een onmisbare partner voor andere disciplines. De reputatie van een bedrijf lijkt daardoor in betere handen bij een PR-professional dan bij een marketeer.

PR-professional als de regisseur van samenwerking

Bij het coördineren van communicatie is het cruciaal dat alle onderdelen elkaar versterken en consistent blijven. Dit is waar de PR-professional in mijn ogen kan  excelleren. Door hun strategische blik kunnen PR-specialisten campagnes van andere disciplines kritisch beoordelen en waar nodig bijsturen. Ze stellen de juiste vragen: past deze campagne bij onze missie? Sluit dit aan bij de reputatie die we willen opbouwen? En hoe verhoudt dit zich tot andere lopende of toekomstige initiatieven?

Omdat PR-professionals altijd het grotere plaatje weten te bewaken, zijn zij bij uitstek capabel om de regie te voeren over geïntegreerde communicatie. Zij zijn gewend om breed te denken en te werken. Ze opereren niet vanuit het perspectief van een enkel product of een enkele campagne, maar hebben oog voor de samenhang tussen verschillende activiteiten.

De duurzaamheid van PR

Een van de belangrijkste kenmerken van PR is de duurzaamheid ervan. Waar reclame en marketing vaak tijdelijk en specifiek zijn, blijft PR focussen op het onderhouden van relaties en het uitdragen van een consistente boodschap. Deze duurzaamheid maakt PR niet alleen een krachtig middel op zichzelf, maar ook een ideale basis voor samenwerking met andere disciplines.

Door een PR-professional als regisseur in te zetten, ontstaat er een communicatiestrategie die niet alleen effectief is op de korte termijn, maar ook blijft resoneren op de lange termijn. Het zorgt ervoor dat alle activiteiten, van online marketingcampagnes tot merkactivaties, onderdeel worden van een groter, samenhangend geheel.

Be good and tell

Een mooie bijkomstigheid is dat de PR-professionals al de contacten met media en stakeholders hebben. Dit betekent dat zij ervoor kunnen zorgen dat activiteiten van andere disciplines niet alleen op elkaar aansluiten, maar ook daadwerkelijk de aandacht krijgen die ze verdienen. Creatieve reclamemakers vergeten bijvoorbeeld soms aan de buitenwereld of betrokken partijen te communiceren wat ze doen en waarom het zo goed is. PR-specialisten kunnen dit verhaal vertellen en zorgen dat het consistent en effectief naar buiten wordt gebracht. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap: het verhaal is niet alleen eenduidig, maar het wordt ook daadwerkelijk gedeeld met de buitenwereld; een essentiële stap die soms over het hoofd wordt gezien.

De toekomst: PR-professional als regisseur voor geïntegreerde communicatie

De vraag is niet of de PR-professional deze regierol kán vervullen, maar of organisaties dit ook zullen erkennen en benutten. Het succes van geïntegreerde communicatie hangt af van de bereidheid om samen te werken en de unieke kracht van iedere discipline te erkennen. PR kan hierin het voortouw nemen door haar strategische expertise en brede blik in te zetten.

Het is tijd dat meer organisaties gaan inzien wat PR te bieden heeft. Door PR centraal te stellen in de communicatiestrategie, wordt niet alleen de samenwerking verbeterd, maar ook de impact vergroot. PR-professionals hebben de kennis, ervaring en visie om de toekomst van communicatie vorm te geven. Het is aan ons als PR-professionals om deze kans te grijpen en de wereld te laten zien wat PR écht kan betekenen.

Natasja Gregorowitsch is samen met Karen Baelde eigenaar van het pr-bureau TALK ABOUT.

www.talkabout.nu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Bjorn Rosner over Nederlandse Loterij

13-06-2025 | 11:03:00
Bjorn Rosner is woordvoerder bij Nederlandse Loterij. Hij is genomineerd voor PR Talent van het Jaar 2025

La Place en Jord Althuizen lanceren gezamenlijke menulijn

13-06-2025 | 09:24:59
De eerste stap in deze samenwerking is de introductie van de Bang Bang Chicken Burger

Dutch PR Awards 2025 - Claire Slootheer over Iconic Studios

12-06-2025 | 15:38:00
Iconic Studios doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025.

TEAM LEWIS wint 8 Corporate Content Awards

12-06-2025 | 15:03:00
De vestigingen in Amsterdam en Eindhoven werden bekroond in zeven verschillende categorieën voor campagnes voor onder meer Marktplaats

Linda van den Berg naar Counter Collective

12-06-2025 | 09:29:06
Ze werkte eerder ruim twaalf jaar bij de TDA Group, waar ze verantwoordelijk was voor de marketing en communicatie

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.